کره‌ای‌ها قول‌‌‌ داده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مطالبات ایران از عراق و کره جنوبی و کارشکنی آمریکا در این خصوص اظهار کرد: در این زمینه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف انجام شده است. در مورد کره جنوبی مذاکرات انجام شده و مقامات کره قول‌‌‌های مثبتی دادند و منتظریم شاهد اقدام عملی دولت کره برای آزادسازی دارایی‌‌‌های ایران باشیم. پیگیری‌‌‌ها ادامه دارد. کنعانی افزود: دولت عراق نیز متعهد به پرداخت مطالبات ایران است و در این زمینه مطالبات ما را حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کرده است. دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌‌‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم. دولت با جدیت این موضوع را از طرق مختلف دنبال می‌‌‌کند.

 ایران به مذاکره پایبند است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها و تبادل زندانیان گفت: بخشی از سفر مقامات عمان و قطر در چارچوب مناسبات و همکاری‌‌‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست. بخشی هم در چارچوب تلاش‌‌‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌‌‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف‌های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها و رفع انسداد دارایی‌‌‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند. او تصریح کرد: ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم.گفت‌‌‌وگوها ادامه دارد. نه خوش‌بین هستیم نه بدبین. مسیر دیپلماسی باز است. گفت‌‌‌و‌‌‌گوها روند رو به جلویی دارد.

 علت طولانی شدن تبادل زندانیان

کنعانی همچنین درباره تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ایران برای تبادل زندانیان جدی بوده است و طولانی شدن روند تبادل به دلیل نبود اراده از سوی دولت آمریکا بوده است. اکنون ما در مرحله‌‌‌ای قرار داریم که می‌‌‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی در طرف آمریکایی میسر است. برخی دولت‌‌‌های دارای روابط خوب با طرفین در حال ایفای نقش هستند. ایران از نقش‌آفرینی این کشورها استقبال کرده است. امیدواریم در بازه زمانی کوتاه‌مدت رخ دهد البته این به اراده دولت آمریکا بستگی دارد.

 ادامه همکاری‌ها در قفقاز

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران بیان کرد: موضوعات مختلفی با ارمنستان برای گفت‌‌‌وگو و تبادل نظر داریم. موضوعات قفقاز جنوبی برای ایران اهمیت زاید‌الوصفی دارد. حمایت ایران از روند مسالمت‌آمیز حل و فصل اختلافات بین همسایگان حائز اهمیت است.