در همین راستا یک رسانه عربی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که سفر اخیر پادشاه عمان به قاهره در راستای وساطت میان ایران و مصر بود. آن‌طور که دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به «دنیای اقتصاد» گفتند مقدمات برقراری روابط میان ایران و مصر انجام شده و برای تصمیم‌گیری نهایی منتظر جلسه آتی هستند. جلسه‌ای که به نظر می‌رسد در سطح وزرای خارجه ایران و مصر باشد. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه مقدمات ایجاد روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر انجام شده است، گفت: برقراری روابط دیپلماسی میان ایران و عربستان مقدماتی داشت. ابتدا مذاکراتی با میزبانی عراق انجام شد و بعد چین میزبان این مذاکرات بود. برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر هم به همین ترتیب بود. او ادامه داد: برقراری روابط میان ایران و مصر نیازمند مقدمات و جلسات کارشناسی بود که این جلسات برگزار شده است. وزارت خارجه برابر با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و توسعه روابط با مصر متولی امور است.

در گذشته نیز رابطه دیپلماتیک با مصر داشتیم که به دلیل یکسری مسائل قطع شده است. این نماینده مجلس تاکید کرد: نقاط مشترک ایران با مصر بیش از نقاط افتراق است. بنابراین زمانی‌که نقاط اشتراک زیاد است، نباید افتراقات باعث شکاف و فاصله گرفتن دولت و ملت ایران و مصر شود. ایران و مصر دو کشور مسلمان و موثر در خاورمیانه هستند. حیدری افزود: راهبرد جمهوری اسلامی توسعه روابط با همه کشور با تاکید بر همسایگان و سپس کشورهای فرامنطقه‌ای است. مصر هم یکی از کشورهای مورد توجه بوده است. اگرچه پیش از این میان ایران و مصر اختلاف نظر در سطح منطقه‌ای وجود داشت، اما این اختلاف‌نظرها نباید مانع ایجاد روابط دیپلماسی باشد. در حال حاضر ابهامات بین ایران و مصر تا حدود زیادی برطرف شده و نیازمند جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه دو کشور است. امیدوارم هرچه زودتر این جلسه برگزار و مقدمات ایجاد روابط دیپلماتیک برقرار شود . حیدری در خصوص تعداد مذاکرات ایران و مصر گفت: تاکنون دو یا سه جلسه کارشناسی میان ایران و مصر برگزار شده است. وزیر خارجه هم اعلام کرد که مقدمات مذاکره با مصر فراهم شده و برای تصمیم‌گیری نهایی منتظر جلسه بعدی هستیم.

جلسه بعدی باید در سطح وزرای خارجی و با میزبان یکی از کشورهای منطقه از جمله عراق، عمان یا قطر باشد. در همین زمینه جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در چند مقطع تاریخی از دهه ۷۰ تا کنون تلاش‌هایی را برای بهبود رابطه با مصر انجام دادیم. حتی در یک مقطعی در سال ۷۰ دفتر حافظ منافع مصر در ایران بازگشایی شد، اما در پی حوادثی از جمله حمله به دفتر حافظ منافع مصر در تهران و پخش فیلم‌هایی در مصر موجب خراب شدن روابط میان مصر و ایران شد. او تاکید کرد: در پی بهبود رابطه ما با سعودی‌ها، رابطه ما با اردن مصر و بحرین هم در حال بهبود است. مذاکرات و گفت‌وگوهایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مصر درحال انجام است و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و شاهد برقراری رابطه میان ایران و مصر باشیم. مصر کشور بزرگ و ارزشمندی در جهان عرب و شمال آفریقا است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تعداد مذاکرات انجام شده میان ایران و مصر، اظهار کرد: از جزئیات مذاکرات و تعداد مذاکرات مطلع نیستم، اما تا جایی که اطلاع دارم حداقل سه دور گفت‌وگوهای با واسطه و بی‌واسطه میان مصر و ایران انجام شده است.