محمد محسن ابوالنور، کارشناس مصری متخصص در امور ایران در گفت‌‌‌وگو با این روزنامه گفت که به طور عملی روابط دیپلماتیک تهران و قاهره به زودی از سرگرفته خواهد شد و اکنون فرصت بزرگی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور مهیا شده است. وی گفت با توجه به اوضاع پیچیده منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی و باور قدرت‌‌‌های بزرگ منطقه‌‌‌ای بر لزوم حل اختلافات از طریق راه‌حل‌های سیاسی، بازگشت روابط تهران و قاهره حتمی است. این کارشناس مصری خاطرنشان کرد بازگشت روابط ایران و عربستان و مصر و ترکیه نیز بر همین اساس بود. ابوالنور گفت بازگشت روابط ایران و مصر به کاهش تنش‌های سیاسی منطقه کمک خواهد کرد و به سود مردم دو کشور خواهد بود.حسین امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگویی درباره اینکه ارتقای روابط تهران و قاهره در چه مرحله‌‌‌ای قرار دارد، گفت: «دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند بنابراین کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.»

پیش از این پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از مسوولان عالی رتبه عراقی اعلام کرد که اخیرا نمایندگانی از تهران و قاهره در بغداد باهم دیدار و رایزنی کردند. این منابع اعلام کردند که بغداد بار دیگر میانجی‌گری میان ایران و مصر را برعهده گرفته است و می‌‌‌خواهد تجربه میانجی‌گری میان تهران و ریاض را تکرار کند.دو مسوول عراقی که یکی از آنها در وزارت خارجه و دیگری در دستگاه امنیت ملی این کشور فعالیت دارند، این خبر را تایید و اعلام کردند که دو طرف ایرانی و مصری خواستار غیرعلنی شدن این امر شدند. این درحالی است که منابع دیپلماتیک مصری اخیرا در گفت‌‌‌وگو با العربی الجدید اعلام کردند که در هفته آخر ماه مارس تماس‌‌‌هایی میان مسوولان امنیتی ایران و مصر انجام شد و دو طرف امکان گسترش تدریجی روابط در مرحله آتی را بررسی کردند.

منابع عراقی اعلام کردند که نشست اخیر ایران و مصر در بغداد در سطح پایین برگزار شد و نمایندگانی از دفتر محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و فواد حسین، وزیر خارجه و همچنین نماینده‌ای از دستگاه امنیت ملی عراق در این نشست حضور داشتند. مسوولان عراقی خاطرنشان کردند که بغداد اکنون درحال فراهم کردن زمینه برای برگزاری نشستی دیگر میان تهران و قاهره است. یکی از مسوولان عراقی که در وزارت خارجه فعالیت دارد تاکید کرد که دو طرف ایرانی و مصری از میانجی‌گری بغداد استقبال کردند اما هنوز زود است که درخصوص پیشرفت این وساطت سخن بگوییم.