در همین چارچوب روز گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری مشترک با فواد حسین همتای عراقی خود درباره مناسبات ایران و عربستان و همچنین ایران و مصر گفت: «در چارچوب تقویت همکاری‌‌‌ها با کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه از بازگشت روابط ایران و عربستان سعودی و همچنین روابط مصر با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و از تلاش‌‌‌های آقای فواد حسین در نزدیک کردن دیدگاه‌‌‌های طرفین قدردانی می‌‌‌کنیم.» به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان در این نشست گفت که جمهوری اسلامی ایران از عراق قوی و مستقل همواره حمایت کرده است.  وزیر خارجه در ابتدای این نشست خبری افزود: «ما قدرت و امنیت و پیشرفت عراق را قدرت، امنیت و پیشرفت ایران می‌‌‌دانیم.» وی همچنین عنوان کرد: «در گفت‌‌‌وگوهای دوجانبه تاکید کردم که مشترکات دو ملت آنقدر زیاد است که می‌توان گفت در سایه روابط راهبردی و ممتاز موجود بین ایران و عراق، در واقع ما یک ملت واحد هستیم اما در دو جغرافیای مستقل.» وزیر خارجه ادامه داد: «از نقش سازنده و موثر دولت عراق در تحولات منطقه‌‌‌ای همواره استقبال کرده‌‌‌ایم. ما از سیاست عراق در جهت گشایش و توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و کشورهای عربی و جهان اسلام همواره استقبال کرده‌‌‌ایم و با نگاه مثبت به این مساله مهم توجه داریم.» وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود با اشاره به نقش عراق در برخی واسطه‌‌‌گری‌‌‌ها گفت: «از تلاش‌‌‌های مسوولان عراق برای تقویت همکاری‌‌‌ها و گفت‌‌‌وگوهای منطقه‌‌‌ای تشکر می‌‌‌کنیم. این دقیقا همان سیاستی است که دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران توسط آقای دکتر رئیسی آن را مورد توجه و تاکید قرار داده است. از نقش برادرم آقای فواد حسین در کمک به تقویت گفت‌‌‌وگو و همکاری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای صمیمانه سپاسگزاریم.» امیرعبداللهیان افزود: «ما در ماه‌‌‌های گذشته گفت‌‌‌وگوهای مهمی را در قالب کمیته عالی امنیتی در تهران و بغداد برگزار کردیم.» وزیر خارجه ادامه داد: «پیگیری تعهدات عراق، نهایی‌‌‌کردن سند توافقاتی که در نتیجه این گفت‌‌‌وگوها حاصل شده با هدف مقابله با گروهک‌‌‌های تروریستی مستقر در اقلیم (کردستان عراق) مورد توجه جدی ما قرار گرفته است. ما معتقد هستیم که دولت عراق مصمم است این کشور منبعی برای تهدید علیه همسایگان و از جمله جمهوری اسلامی ایران نباشد. مقامات دولت مرکزی اقدامات مهمی را در ماه‌‌‌های اخیر در گفت‌‌‌وگوها مورد اشاره قرار داده‌‌‌اند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد اجرایی‌‌‌شدن توافقات در این چارچوب باشیم.» امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد: «یکی از موضوعات در دستورکار ما طراحی کردن سند همکاری‌‌‌های جامع و بلندمدت بین ایران و عراق است. به زودی پیشنهادهای خود را در قالب متنی از مسیر دیپلماتیک در اختیار وزیر خارجه عراق قرار خواهیم داد و امیدواریم در جریان برگزاری کمیسیون عالی مشترک همکاری‌‌‌های دو کشور شاهد نهایی شدن این سند که نقشه راه جدید همکاری‌‌‌های دو کشور را رقم خواهد زد، باشیم.»

بغداد به‌دنبال تفاهم ایران و آمریکا

وزیر خارجه عراق نیز در این نشست با بیان اینکه کشورش اقداماتی را در راستای محافظت از مرزهای خود با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است، تاکید کرد: «قانون اساسی عراق اجازه حمله به کشورهای همجوار از خاک این کشور را نمی‌‌‌دهد.» به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری عراقی (واع)، فواد حسین افزود: «درخصوص برخی مسائل مهم و مشترک میان دو کشور رایزنی کردیم.» وی تاکید کرد: «اوضاع امنیتی و مرزی بخشی از گفت‌وگوهای ما بود و دولت عراق اقداماتی در راستای محافظت از مرزهایش با ایران اتخاذ کرده است.» فواد حسین گفت که قانون اساسی عراق اجازه حمله به کشورهای همجوار از خاک این کشور را نمی‌دهد. وزیر خارجه عراق گفت که به بدهی‌های بغداد به ایران در زمینه خرید گاز از این کشور پرداختیم. وی گفت که در سفر به واشنگتن نیز درخصوص بدهی‌های کشورش به ایران رایزنی کرده است. فواد حسین همچنین گفت که گام‌هایی در پرونده خط راه‌آهن با ایران برداشته شده است. وی گفت که با امیرعبداللهیان در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل و نتایج سفرش به واشنگتن که به ایران مربوط می‌شود، گفت‌وگو کرده است. وزیر خارجه عراق در نهایت تاکید کرد که تفاهم میان ایران و آمریکا برای عراق مهم است.

در دیدار با رئیس‌‌‌جمهور و نخست‌وزیر عراق چه گذشت؟

حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدار رسمی خود از بغداد، روز چهارشنبه سوم اسفندماه با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در کاخ ریاست جمهوری و محمد شیاع السودانی، نخست‌‌‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان بر لزوم توسعه مناسبات دوجانبه ایران و عراق تاکید کرد. وی روابط ایران و عراق را منحصر به روابط دو دولت ندانسته و ارتباط عمیق و تنگاتنگ دو کشور را جنبه دیگری از ارتباط دو ملت دانست. موضوع مطالبات بانکی ایران، امنیت مرزها، فعالیت شرکت‌های ایرانی و لایروبی اروند از دیگر مسائل مطروحه در این دیدار بود. عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت رئیسی، روابط دو کشور ایران و عراق را روابطی همه‌جانبه و عمیق دانسته و بر عزم کشورش جهت توسعه همه‌جانبه روابط تاکید کرد.همچنین در این دیدار امیرعبداللهیان از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای سفر به تهران دعوت شد. به گزارش «ایرنا» به نقل از رسانه‌‌‌های عراق، دفتر ریاست جمهوری این کشور روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوتنامه آیت‌الله رئیسی روز گذشته در جریان دیدار وزیر امور خارجه ایران به رئیس‌جمهور عراق تحویل شد. در این بیانیه آمده است که رئیس‌جمهور عراق نیز قول داد که این سفر در اسرع وقت انجام خواهد شد.  همچنین تاکید بر لزوم پرداخت مطالبات بانکی ایران، حفظ و کنترل مرز و ضرورت اعمال حاکمیت کامل عراق در جلوگیری از هرگونه تحرکات تهدید‌آمیز علیه ایران، تقویت خطوط مواصلاتی و حمل‌ونقل، برگزاری دور بعدی نشست کمیته عالی مشترک و نهایی‌سازی سند جامع همکاری از موضوعات مهم مطروحه از سوی امیرعبداللهیان در دیدار با محمد شیاع السودانی بود. نخست‌وزیر عراق نیز با تقدیر از نقش دائمی ایران در حمایت از عراق، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن توافقات انجام شده در دیدارش از ایران تاکید کرد. السودانی گفت: «عراق همچنان به نقش خود در برقراری آرامش منطقه و کمک به تقویت عنصر گفت‌‌‌وگو در تحولات منطقه‌‌‌ای ادامه می‌دهد.»