کوثری: قطعا به نتیجه نمی‌رسد

مصباحی مقدم: امید چندانی نیست

سنایی: توافق حداقلی حاصل می‌شود دنیای اقتصاد: کاهش امیدواری به مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو، پس از دولت به مجلس نیز رسید و برخی نمایندگان مجلس نهم در اظهاراتی چشم‌انداز این مذاکرات را مثبت ارزیابی نکردند. اسماعیل کوثری، یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم معتقد است «مذاکرات مسکو قطعا به نتیجه نمی‌رسد.» غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران نیز می‌گوید: نمی‌توان به مذاکرات مسکو خیلی امیدوار بود. مهدی سنایی، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در مجلس هشتم اما پیش‌بینی می‌کند: با توجه به نیازمندی غرب به توافق در شرایط حاضر و تاثیر چین و روسیه بر مذاکرات، توافق‌های حداقلی حاصل شود.

این پیش‌بینی‌های بهارستان نشینان در حالی است که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی مسائل امنیت داخلی و خارجی این هفته در صحن علنی مجلس حاضر می‌شود.

از سوی دیگر، اظهارات نمایندگان مجلس به نوعی همسو با پیش‌بینی‌های رییس‌جمهور از مذاکرات مسکو است. محمود احمدی‌نژاد، جمعه گذشته در سفر به چین و در ملاقات با رییس‌جمهور افغانستان گفت که مستکبران تمایلی به حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران ندارند و به احتمال زیاد اجازه نمی‌دهند این مساله حداقل در مسکو حل شود. پیش‌تر نیز وی گفته بود که «انتظار معجزه» از مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ ندارد.

مذاکرات ایران با گروه ۱+ ۵ قرار است ۲۹ و ۳۰ خردادماه سال‌جاری در مسکو انجام شود.

قطعا به نتیجه نمی‌رسد

اسماعیل کوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم و یکی از گزینه‌های مطرح ریاست کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم، در آستانه مذاکرات مسکو با توجه به برخی تهدیدها و اظهارات کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: قطعا و یقینا این مذاکرات به نتایجی نخواهد رسید چرا که آنها می‌خواهند با زور و فشار با جمهوری اسلامی ایران حرف بزنند و ما نیز زیر بار فشار آنها نخواهیم رفت.

به گزارش مهر، وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران در مسکو و سنگ‌اندازی برخی کشورهای غربی برای عدم نتیجه‌گیری از این مذاکرات، اظهارکرد: با توجه به فضاسازی‌های نظام سلطه به خصوص کشورهای آمریکا، انگلیس و حتی فرانسه باید بگویم که قطعا و یقینا این مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی ادامه داد: کشورهای غربی می‌خواهند از طریق زور و فشار بر جمهوری اسلامی ایران به نتیجه برسند، و ما نیز کشوری نیستیم که بخواهیم زیر بار زور برویم. کوثری تصریح کرد: به همین خاطر این مذاکرات فرمالیته بوده و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی همچنین در خصوص اظهارات اخیر سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران به عنوان تهدیدی برای کشورهای منطقه است، گفت: اینها وابسته به آمریکا هستند و حرف آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنند. وی تصریح کرد: پروژه ایران هراسی کار مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها بوده و اظهارات وزیر خارجه عربستان نشان می‌دهد که آنها از خودشان و مردم کشورشان می‌ترسند چرا که ایران در طول این سی و چند سال حتی به کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین همسایه خود تعرضی نداشته است. کوثری تاکید کرد: دکترین نظامی ایران نه تنها تعرض به هیچ کشوری نیست بلکه یکی از اهداف مهم کشورمان برادری با سایر کشورهای همسایه و منطقه است.

نمی‌توان خیلی امیدوار بود

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران نیز با تاکید بر جدیت ایران در استفاده از حق غنی‌سازی در مذاکرات مسکو، گفت: هرگونه پافشاری برای تعلیق غنی سازی نوعی وقت کشی است که البته به نفع ایران و به ضرر ۱+۵ تمام خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، با تاکید بر شفاف و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، افزود: حرکت ایران در چارچوب مقررات ان.پی.تی باعث شده همواره مواضعی شفاف داشته و در مذاکرات با ۱+۵ پیشتاز باشد، این گونه مذاکرات تنها موجب می‌شود که مواضع غیرشفاف طرف مقابل رو شود.

وی ادامه داد: حتی اگر ۱+۵ بنای وقت کشی داشته باشد که به نظر می‌رسد تلاش آنها در وقت کشی برای عبور از یک مقطع خاص یعنی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، باز هم صدمه‌ای به ایران وارد نخواهد شد، زیرا ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در مسیر صلح‌آمیز پیگیری خواهد کرد.وی پیگیری و ادامه مذاکرات را اقدامی عقلایی خواند و گفت: در پیگیری مذاکرات این احتمال که روند مذاکرات ایران و ۱+۵ گام به گام موجب پیشروی و بهبود جایگاه ایران شود وجود دارد بنابراین از نظر عقلایی باید آن را دنبال کرد شاید نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.مصباحی مقدم با بیان اینکه در بغداد شاهد وقفه‌ای در مذاکرات بودیم، ادامه داد: اگرچه نمی‌توان به مذاکرات مسکو خیلی امیدوار بود اما دور از انتظار هم نیست که مذاکرات در مسکو یک گام به جلو باشد. در هر صورت ورود ما به مذاکرات اقدامی عقلایی است زیرا عقب‌نشینی ایران از مذاکرات بهانه‌ای به دست دشمنان خواهد داد تا نقطه‌ای منفی در پرونده هسته‌ای ایران ثبت کنند.وی محورهای مذاکرات مقامات ایرانی و گروه ۱+۵ در مسکو را در دو حوزه هسته‌ای و سایر همکاری‌ها خواند و گفت: به طور عمده ما باید در مذاکرات مسکو روی بحث سایر همکاری‌ها متمرکز شویم، البته به طور طبیعی مذاکراتی هم راجع به بحث هسته ای با هدف حذف تحریم‌ها در دستور کار قرار خواهیم داشت، شاید موثر واقع شود.

توافق‌های حداقلی در مسکو

مهدی سنایی، نماینده‌ نهاوند و عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم نیز با اشاره به این مذاکرات، ابراز امیدواری کرد که با توجه به میزبانی روسیه، مسکو نقش خود را در این مذاکرات و هم‌چنین احیای طرح گام‌به‌گام نشان دهد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر می‌رسد واقعیات موجود در مذاکرات و فضاسازی‌های رسانه‌ای در این زمینه دو راه متفاوت را طی می‌کنند و ما امیدواریم واقعیات مذاکرات تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار نگیرد. سنایی افزود: آنچه در مذاکرات عینیت دارد این است که سیاست‌های یک بام و دو هوا و فشار و مذاکره‌ همزمان پاسخگو نیست؛ همچنان که دیدیم مذاکرات پیشین که فضا بر آن حاکم بود، در سال‌های گذشته نتیجه‌ای در بر نداشت. رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در مجلس هشتم ادامه داد: ویژگی مذاکرات بغداد این بود که طرفین خواسته‌های یکدیگر را به شکل شفاف شنیدند. طبیعی است در مذاکرات مسکو انتظار می‌رود با توجه به نیازمندی غرب به توافق در شرایط حاضر و تاثیر چین و روسیه بر روی مذاکرات، توافق‌های حداقلی حاصل شود.

سنایی یادآور شد: در چارچوب اعلامیه‌ پوتین و سیاست خارجی او انتظار می‌رود مسکو به شکل شفاف بر حق ایران در زمینه غنی‌سازی و فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کند و در واقع همزمانی مناسبی است که در این شرایط هم نیاز به توافق در پرونده‌ هسته‌ای ایران وجود دارد و هم اینکه مسکو طرفی از ۱+۵ است که مواضعش به ایران نزدیک‌تر است.

احتمال لغو مذاکرات مسکو به روایت گاردین

روزنامه گاردین گزارش داد: در حالی که مقامات اروپایی می‌گویند آماده‌اند درباره محتوا و نه پروتکل [مذاکرات مسکو] با ایران مذاکره کنند، نشست مسکو با خطر «برگزار نشدن» روبه‌رو است.

به گزارش ایسنا این روزنامه انگلیسی نوشت: اگر پیش از آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در بغداد، خوش‌بینی وجود داشت -که معلوم شد بیش از حد بوده است- دور بعدی مذاکرات که قرار است ۱۷ ژوئن در مسکو برگزار شود، از یک افراط دیگر رنج می‌برد؛ انتظارات بسیار پایین است و گفت‌وگوها با خطر «اصلا برگزار نشدن» روبه‌رو است.

این روزنامه با اشاره به نامه جلیلی به اشتون برای گلایه از مردد بودن طرف مقابل افزود: یک مقام اروپایی گفت: اساسا ما به ایرانی‌ها گفته‌ایم آماده‌ایم در هر سطحی که لازم باشد درباره محتوا دیدار کنیم، اما فکر نمی‌کنیم برگزاری نشستی برای گفت‌وگوها درباره پروتکل و روند ضروری باشد.

گاردین مدعی شد: سیل نامه‌های ایران مانند تلاشی برای انداختن تقصیر به گردن دیگری در حالتی است که انتظار شکست وجود دارد. دیپلمات‌های اروپایی امیدوارند این چیزی بیش از یک بازی ماهرانه نباشد و ایران با دانستن اینکه چیزهای زیادی در خطر قرار دارد که کمترین آن عصبانی کردن میزبانان روسی است، از مذاکرات خارج نشود.