این موضوع در سال‌های اخیر به خصوص در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش تشدید شده است؛ به نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره با ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز توسط نیروگاه‌ها سوزانده شده است. در سال جاری نیز با وجود کاهش و بعضا قطع گاز بخش‌های مختلف صنعت و در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته، اعمال خاموشی در صنایع و بخش‌های خانگی و تجاری محتمل است. این آمار نشان می‌دهد در صورت بی‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی و اقدام سریع، کشور با بحران جدی برای امنیت انرژی روبه‌رو خواهد شد؛ به نحوی که واردات این حامل انرژی یا بازگشت به دهه ماقبل ۷۰ شمسی و خرید و توزیع وسایل گرمایشی نفتی و زغالی بین مردم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 مجلس به‌دنبال راهکار بنیادی

علیرضا ورناصری، نماینده مسجد سلیمان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به میزان مصرف گاز در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز داریم. در همین حدود هم تولید داریم. هر چه به سمت فصل سرد سال می‌رویم میزان استفاده ما بیش از تولید می‌شود. ناترازی اتفاق افتاده است و اگر مدیریت نشود خصوصا در بخش صنایع و خانگی حتما با مشکل مواجه می‌شویم.  او ادامه داد: نگرانی ما این است که اگر نتوانیم تولیدمان را به اندازه مصرفمان برسانیم ناترازی در عمل اتفاق می‌افتد و منجر به مشکلاتی می‌شود که سال‌های گذشته در مصرف گاز داشتیم. سال گذشته وزیر نفت و همکارانشان در شرکت ملی گاز مصرف را خصوصا در بخش خانگی مدیریت کردند و مشکلات قبلی را نداشتیم. البته این راهکارهای موقتی و مسکن است و باید اصل ماجرا را حل کرد.

 مصرف گاز ۲ برابر استانداردهای جهانی

این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: مصرف گاز در کشور حدود ۲ برابر استاندارد جهانی است. اگر این مسائل را برطرف کردیم آن زمان تولیدمان با نیازمان برابر خواهد شد و شاید هم بیشتر شود که در این صورت می‌توانیم مازاد تولید گاز را صادر کنیم. اشتباه است که ما هر چه تولید می‌کنیم به عنوان سوخت استفاده کنیم. باتوجه به مشکلاتی که در روابط روسیه با اروپا و آمریکا اتفاق افتاده است باید بتوانیم بازار گاز روسیه را بگیریم.  به گفته ورناصری باتوجه به تجربه‌ای که وزارت نفت در سال گذشته داشت، نگرانی برای زمستان نداریم.

او با بیان اینکه ما جزو کشورهای ارزان در تحویل گاز به مشتریان هستیم، ادامه داد: قیمت گاز در حال حاضر پلکانی است و بر اساس تعرفه مصرف استفاده می‌شود و به عدالت نزدیک‌تر است و هر که بیشتر استفاده می‌کند باید بیشتر پرداخت کند.  این عضو کمیسیون انرژی گفت: صنعت گاز و نفت نسبت به صنعت امروز جهان بسیار عقب است. میزان هدر‌رفت انرژی در کشورمان زیاد است. اگر بتوانیم سیستم‌های انتقال و توزیع را درست کنیم شاید برای سال‌های آینده نیاز به اکتشافات جدید یا سد‌سازی جدید نداشته باشیم.  

 مصرف ایران برابر نیمی از اروپا

این نماینده مجلس با بیان اینکه فرهنگ مصرف را باید درست کرد، ادامه داد: مصرف کشور ما به تنهایی برابر نصف اروپا است و باید در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف انرژی کار کرد.  ناترازی، ناشی از عدم سرمایه‌گذاری و بهینه کردن مصرف سوخت در کشور است. همچنین بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به دلایل ناترازی مصرف و تولید گاز در کشور اشاره کرد و گفت: ناترازی ناشی از عدم سرمایه‌گذاری و بهینه کردن مصرف سوخت در کشور است. مجلس تلاش می‌کند تا دولت را کمک کند که هم در سرمایه‌گذاری و هم بهینه‌سازی وسایل سوخت موفق عمل کند. علاوه بر این کمک خواهیم کرد که انرژی تجدیدپذیر را وارد میدان کنند تا استفاده از گاز کم شود. در این صورت می‌توانیم گاز را صادر کنیم.

محبی ادامه داد: بعد از سال ۹۰ شاهد تحریم بودیم و عملا نوسازی مجموعه حوزه نفت و گاز به خوبی صورت نگرفت. او تاکید کرد: نگرانی برای مصرف گاز زمستان امسال وجود ندارد. چون سوآپ هم داریم و قطعا از ترکمنستان و کشورهای همسایه هم کمک می‌گیریم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. گاز در کشور ارزان است و وسایلی که در صنعت استفاده می‌کنیم بازده بالایی ندارد و کار ما را سخت کرده اما قابل حل است.