افتتاح مجلس نهم با نطق انتقادی احمدی‌نژاد

عکس: دنیای اقتصاد - آکو سالمی گشایش مجلس نهم با نطق انتقادی احمدی نژاد

نظارت مجلس، ابزار اعمال نظرات شخصی نباشد

نباید به هر بهانه‌ای قانون اساسی مورد خدشه قرار گیرد

دنیای‌اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در حلقه «سران قوا»، «روسای دوره‌های پیشین مجلس»، «جمعی از مسوولان بلند مرتبه کشوری و لشکری»، «۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی» و با حضور «۲۶۲ منتخب مناطق مختلف کشور» آغاز به کار کرد.

نخستین میهمانان بلندپایه این مراسم اما، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند که همزمان وارد صحن مجلس شدند و در کنار رییس قوه قضائیه و با مرکزیت احمدی نژاد، بر کرسی‌های مجلس جای گرفتند. غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس هفتم، رییس‌جمهور و محمدرضا رحیمی معاون اول وی را برای ورود به صحن مجلس همراهی می کرد. علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم هم به همراه آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان در صحن حضور یافت. اولین جلسه علنی مجلس نهم نیز به رسم همیشگی با ریاست مسن ترین نماینده یعنی علیرضا مرندی، منتخب ۷۳ ساله تهران و منشی‌گری دو تن از جوان‌ترین نمایندگان آغاز شد. در این جلسه متن پیام مقام معظم رهبری به منتخبان مجلس نهم توسط رییس دفتر ایشان قرائت شد و پس از آن نمایندگان ایستادند و به قرآن سوگند خوردند که در دوره نمایندگی ملت ایران، پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند. وزیر کشور نیز گزارش عملکردی از روند انتخابات نهم داد و رییس جمهور هم تکالیف نمایندگان در طول دوره نمایندگی شان را به آنان یادآوری کرد. پس از آن ۱۵ شعبه بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان با قرعه‌کشی مشخص شد. در انتها هم نمایندگان برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) روانه حرم امام و گلزار شهدای بهشت زهرا شدند.

میهمانان سرشناس افتتاحیه مجلس

مجلس نهم با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رییس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، علی اکبر ناطق نوری رییس مجلس پنجم، آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس شورای حل اختلاف قوا، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار صفوی مشاور عالی رهبری در امور نظامی، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری، سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، جمعی از وزیران و اعضای هیات دولت، اعضای حقوقدان شورای نگهبان، خانواده و همسران شهدای هسته‌ای و سفرای کشورهای خارجی و رییس نمایندگی‌های کشورهای خارجی افتتاح شد.

اتمام حجت احمدی‌نژاد با نمایندگان

به جز سخنرانی افتتاحیه علیرضا مرندی، محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور نیز در آیین افتتاح مجلس نهم، سخنرانی کرد. سخنرانی‌ای که باز هم یادآور اختلاف نظرهای مجلس و دولت در زمینه قانونگذاری و نظارت بود. چرا که احمدی‌نژاد سعی کرد در سخنرانی خود وظایف نظارتی و تقنینی مجلس را به منتخبان مجلس نهم یادآوری کند. او همچنین به صراحت از نمایندگان خواست که «نظارت مجلس ابزار اعمال نظرات شخصی نباشد.» محمود احمدی نژاد با تاکید بر تصویب قوانین جامع و راهگشا اظهارکرد: نظارت مجلس باید عالمانه و بدون دخالت در مرزهای حقوقی و مسوولیت دیگران باشد. رییس جمهور با تاکید بر اینکه مطلبی که باید همیشه به یکدیگر متذکر شویم این است که علت حضور ما در این مراسم چیست و چرا ملت ما را برگزیده است، اظهار کرد: ملت ایران انقلاب و فداکاری نکرد که فقط افراد و شکل‌ها عوض شوند و عده‌ای بروند و عده دیگری بیایند. احمدی‌نژاد ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران برای تحقق آرمان‌های بلند الهی و اسلامی ملت ایران شکل گرفت که هزاران سال به دنبال آن بوده است و علت برگزیده شدن ما پیگیری همین آرمان‌ها است.

ما نوکر ملت هستیم

رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت که هم شما که مورد اعتماد حوزه انتخابیه خود هستید و هم بنده به عنوان رییس‌جمهور افتخارمان این است که نوکر مردم هستیم و تکلیف خدمتگزار و نوکر نیز معلوم است.

وی با تاکید بر اینکه باید دید ملت و آقای ما چه می‌خواهد؟ اظهارکرد: ملت از ما انقلابی ماندن و پیگیری اهداف انقلاب را می‌خواهد؛ رفع تبعیض و بی‌عدالتی، دفاع از حقوق ملت، حفظ بیت‌المال، عمران و آبادانی، رفع مشکلات، پیشرفت کشور، صداقت، پاکی، سلامت و خدمتگزاری مطالبات مردم از برگزیدگان خود است.

قانون انبوه ننویسید

رییس‌جمهور مجلس را یکی از مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین ماموریت مجلس قانونگذاری است؛ قانونگذاری درست، پایه و اساس تحقق همه آرمان‌ها و مطالبات تاریخی ملت ایران است. وی گفت: کشور با انبوه قانون اداره و آباد نمی‌شود بلکه با قانون جامع، کامل و راهگشا پیشرفت می‌کند.

احمدی‌نژاد گفت: البته قانون اساسی پایه همه امور و بالاترین میثاق ملی ما و میراث گرانقدر امام (ره)، شهدا و انقلاب است.

به قانون اساسی خدشه وارد نشود

وی با تاکید بر اینکه حفظ حرمت، حدود و اصول قانون اساسی پایه و اساس همه کارها و برنامه‌ریزی‌ها است تصریح کرد: هرگز نباید به محور بودن قانون اساسی در تنظیم امور کشور خدشه‌ای وارد شود و نباید به هر بهانه‌ای قانون اساسی مورد خدشه قرار گیرد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه حفظ حریم و حرمت قانون اساسی و به تبع آن قوانین عادی برآمده از آن مهم‌ترین اصل در استحکام کشور و تحقق آرمان‌ها و پیشرفت است گفت: دولت برادر شما در کنار شما همه ظرفیت‌های عظیم کارشناسی خود را برای انجام امر مهم قانونگذاری صادقانه تقدیم شما می‌کند.

نظارت، ابزار اعمال نظر شخصی نشود

وی با بیان اینکه کار بدون نظارت غیرقابل‌قبول است، گفت: نظارت باید پاک، عالمانه و بدون دخالت در مرزهای حقوقی و مسوولیت دیگران باشد؛ نظارت مکمل اجرا برای تحقق اهداف و برنامه‌ها است و هرگز نباید ابزار اعمال نظرات شخصی در آن باشد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه همه ما مسوول هستیم، گفت: مجلس باید قانونگذاری و نظارت کرده و دولت آن را اجرا کند و قوه قضائیه نیز قضاوت داشته باشد و ما همه مکمل در نقش اجزای یک نقشه برای ساختن جامعه‌ای الگو و نمونه هستیم.

رییس‌جمهور بر همین اساس به اصل ۵۷ قانون اساسی اشاره و اضافه کرد: طبق این اصل قوا مستقل و زیرنظر رهبری اداره می‌شود و نه دخالت مجریه در مقننه درست است و نه عکس آن. بلکه هرکدام باید در مرز خود حرکت کنند، اما همدل، مکمل، برادر و در یک راستا باشند.

جایگاه رییس‌جمهور محفوظ است

وی ادامه داد: البته جایگاه رییس‌جمهور به عنوان برگزیده ملت در اجرای قانون اساسی در جای خود محفوظ است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه هرگز تلاش برای گرفتن اختیارات بیشتر و دخالت در امور دیگران به نفع کشور نبوده و تنها تخریب‌کننده است، اظهار کرد: این مساله تنها تخریب‌کننده خواهد بود.رییس‌جمهور بر همین اساس همدلی را رمز موفقیت دانست و یادآور شد: همه باید با هم کار کنیم و یار یکدیگر باشیم؛ دولت در خط مقدم اداره کشور است همه باید کمک کنند و مسوولیت بپذیرند و هرکس در نقش خود در تصمیم‌گیری‌ها برنامه‌ریزی‌ها و تاثیر‌گذاری‌ها باید مسوولیت قبول کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه این ۴ سال خیلی زود می‌گذرد، اظهار کرد: مبادا جلوه‌گری و وسوسه یک موقعیت اجتماعی و سیاسی، یک ثروت، باغ و ملک، ما را از ماموریت و مسوولیت عظیم پیگیری آرمان‌های انقلاب و خدمت به ملت منصرف کند که حسرت ابدی را در پی خواهد داشت.

پیام مقام معظم رهبری به منتخبان مجلس نهم

بسم الله الرحمن الرحیم

گشایش نهمین دوره قانونگذاری در جمهوری اسلامی - به خواست خداوند حکیم و قدیر- پیام پرقدرتی است که ملت ایران، جهان معاصر را با آن مخاطب می‌سازد و حقایق ماندگاری را در حافظه افکار عمومی ملت‌ها ثبت می‌کند. پیروزی عزم ملی بر حجم انبوه دشمنی‌ها؛ ساخت استوار و مستحکم نظام برخاسته از انقلاب اسلامی؛ نقش یگانه و بی بدیل ایمان و بصیرت در شکل دهی به مسیر زندگی و سرنوشت یک ملت و آنگاه، تصویر راستین از ملتی که برای نخستین بار،‌مردمسالاری اسلامی را نه با زبان، که با مجاهدت دشوار خود به میدان آورده و دعوی انزوای دین از زندگی اجتماعی را باطل ساخته، از جمله این حقایق اثرگذار و ماندگار است.

موفقیت ملت ایران در فرستادن این پیام روشنگر و پرمغز به افکار عمومی جهان، لطف دیگری است از سوی خدای توانا و مهربان که در طول این مسیر پرچالش، همواره یاری و رهنمایی خود را مبذول داشته و هرگز این ملت مومن و مجاهد را تنها نگذاشته است. با همه وجود، خدای عزوجل را سپاس می‌گویم و پیشانی سپاس و ستایش بر درگاه عظمت او می‌سایم.

همچنین واجب می‌دانم که با دلی سرشار از تکریم و قدرشناسی، به ملت بزرگ و تاریخ‌ساز ایران درود فرستم و حضور به‌هنگام آنان را در عرصه این آزمون که مانند همیشه، نمایشگر بصیرت و اعتماد به نفس و شناخت درست زمانه بود، سپاس گویم. و نیز وظیفه خویش می‌دانم که از مسوولان و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در وزارت کشور و شورای محترم نگهبان و از دستگاه‌های کمک‌کننده به‌ویژه رسانه ملی و ماموران نظم و امنیت و جریان‌ها و شخصیت‌های دینی و سیاسی که هر یک به سهم خود در برپایی این حماسه همگانی نقش آفریدند، قدردانی و تشکر کنم. همچنین لازم است از عموم نمایندگان مجلس هشتم و رییس و هیات‌رییسه محترم آن، به‌خاطر خدماتی که در دوره مسوولیت خویش بر آن توفیق یافتند، صمیمانه تشکر کنم. اکنون در طلیعه مجلس نهم، اصلی‌ترین توصیه این جانب به نمایندگان محترم آن است که در جایگاه خطیری که با رای مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسوولیت الهی و اَدای وظیفه سنگین نمایندگی از ملت بیندیشند و انگیزه‌ها و حُب و بُغض‌های شخصی و گروهی و طایفی و محلی را در قانونگذاری که مهم‌ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته نیز در موضع‌گیری‌هایی که فضای کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دخالت ندهند. درصدر این همه، ‌قانون قرار دارد. قانون باید کارآمد، روزآمد، شفاف، معطوف به نیازهای عمومی و تامین‌کننده منافع ملی باشد. در دهه پیشرفت و عدالت، همه قوانین باید به تحقق این دو شاخص عمومی کمک کند و با نگاه بلندمدت، گستره‌ای هر چه طولانی‌تر و پهناورتر داشته باشد. اولویت‌های کشور باید احصا شود و جایگاه شایسته را در اهتمام به قانونگذاری بیابد. مجلس شورای اسلامی یک رکن اساسی کشور و نظام اسلامی است؛ همه آنچه در نظام اسلامی برجسته و شاخص است باید در مجلس تبلور و انعکاس یابد؛ ایمان، شجاعت، پیشگامی، ایستادگی بر مبانی نظام، ایستادگی در برابر دشمنان، روزآمدی و نوآوری، وحدت و انسجام ملی، کار و تلاش فداکارانه، به میدان آوردن همه ظرفیت فردی و جمعی، نشانه‌هایی است که می‌توان یک مجلس موفق را با آن شناسایی کرد.

همکاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر و پرهیز از چالش‌های ناموجه نیز یک شاخص مهم دیگر و دارای سهمی تعیین‌کننده در اتحاد ملی است، که دلسوزان کشور همواره بر آن پای فشرده و منافع عمومی و وجاهت چهره ملت ایران در چشم جهانیان را در گرو آن دانسته اند. این توصیه عینا به دیگر قوای کشور و همه اشخاص و نهادهای مسوول نیز متوجه است. همه باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند. این جانب در دوره‌های گذشته مجلس توصیه‌هایی را به عرض نمایندگان محترم رسانده و ادای وظیفه الهی را که مسوولیت آنان در این دنیای زودگذر و در پیشگاه عدل بی اغماض خداوند در نشاه آخرت است، یادآور شده ام. اینک نیز شما نمایندگان محترم را به آن عرایض مخلصانه ارجاع می‌دهم.

در پایان با سلام و تحیات بر پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و دیگر پیامبران و بر امامان معصوم علیهم‌السلام و بر حضرت ولی‌الله اعظم روحی فداه و نیز با درود بر ارواح طیبه شهیدان و روح مطهر امام شهیدان، سخن را به انجام می‌رسانم و توفیق و هدایت و یاری خداوند را برای همه شما مسالت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله

سیدعلی خامنه‌ای، ۷/خرداد/۱۳۹۱

عکس: آکو سالمی