انتقام فرهنگی از کسانی که به هنر سینما بی‌اعتنایی کردند

نگاه سوم - روز شنبه در هتل ارم تهران مراسم افطاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینماگران برگزار شد. در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی نداشت و شنونده صحبت‌های سینماگران کشور بود. عکس: ایسنا

در شروع مراسم، رضا میرکریمی از «بحران مشروعیت سینما» نام برد و گفت: سینمای ایران مشروعیت لازم را در نزد بزرگانی که به شکل کلان مسائل فرهنگی کشور را هدایت می‌کنند، پیدا نکرده است.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه تصریح کرد: باید این بحث (بحران مشروعیت) را حل کنیم و تا این موضوع برطرف نشود، مشکل حل نمی‌شود، خیلی‌ها برای این سینما نسخه دارند، پوشاندن لباس حقارت و تحقیر بر مضامین، رفته‌رفته این سینما را دچار پراکندگی و نفاق می‌کند. وی تصریح کرد: سینما منتظر ماموریت‌های بزرگ است و بیش از اینکه نیازمند حمایت مادی باشد، نیازمند اعتنا و اعتماد است.

مدیرعامل‌ خانه سینما در ادامه گفت: خیلی‌ها برای سینمای ما نسخه دارند. شاید تصور بشود یا عده‌ای فکر کنند که نسخه اعتلا و شکوفایی سینمای ما در سطحی‌نگری، تنگ کردن حلقه دین‌داران، اتهام بی‌دینی به بسیاری از جماعتی که در سینما هستند، پوشاندن لباس تحقیر و حقارت بر تن مضامین بسیاری که در فرهنگ ما وجود دارد و اینگونه رفته‌رفته این سینما دچار پراکندگی، نفاق و ناامنی می‌شود.

شاید بعضی‌ها فکر می‌کنند که سینما عرصه‌ای است برای تجارت و سود، بیشتر هدف آنها نیز در سرگرم کردن باشد - البته هدف خوبی است - ولی به بهانه تجارت بی‌اعتنایی کامل خودشان را به تمام شئون فرهنگ و هنجارهای اجتماعی در این عرصه نشان می‌دهند و به ‌این وسیله سینما را ناامن می‌کنند.

میر کریمی معتقد است: کسانی که این گونه فکر می‌کنند تعدادشان بسیار اندک است. من به عنوان عضو کوچکی از سینما به نمایندگی از همه جامعه سینمایی عرض می‌کنم و به جرات می‌گویم آنهایی که در سینمای ایران هستند، قلبشان برای شکوفایی و سربلندی سینمای کشورشان می‌تپد و از هر اتهامی مبرا هستند، سینمای ایران منتظر ماموریت‌های بزرگ است.

کارگردان «خیلی دور خیلی نزدیک» گفت: ما مترصد هستیم انتقام بگیریم، از همه کسانی که به این هنر صنعت بزرگ بی‌اعتنایی کردند و تحقیرش کردند، ولی این انتقام از جنس انتقام‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی نیست. یک انتقام فرهنگی است که با ایفای نقش در سازندگی و اعتلای فرهنگ کشورمان انجام خواهیم داد. بنابراین همگی باید دست به دست هم بدهیم و برای سینمای‌مان این فرصت را ایجاد کنیم.

مدیرعامل خانه سینما خواست که سینماگران اخلاق حرفه‌ای را جدی بگیرند و در ادامه گفت: متاسفانه به‌دلیل بسیاری از فشارهایی که از حوزه‌های دیگر وارد سینما می‌شود و ناامنی‌هایی که سینمای ما دچار شده است و تنگ نظری‌هایی که به نوعی بر سینمای ما فشار آورده است، ما دچار مشکلات جدی در ساختار داخلی خودمان شده‌ایم. بنابراین باید خودمان به دست خودمان، اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم.

میرکریمی خطاب به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دست ما را در ادامه راه بفشارید و روی همه ما برای اعتلای سینمای شریف و متاسفانه مظلوم میهنمان حساب کنید. ما در خدمت همه کسانی هستیم که برای سینمای ایران، اهداف بلند داشته باشند. وی به تفاوت مدیریت هنری با سایر مدیریت‌ها اشاره کرد و گفت: عزیزی می‌گفت، مدیریت هنری مثل باغبانی است. یک باغبان نظارتش کاملا مهربانانه است و در پی آن است که علف‌های هرزی را که مزاحم روییدن گیاهان است بچیند نه چیز دیگر، یک باغبان می‌داند که همه زیبایی گل «رز» را با وجود اینکه در کنارش خار است، باید تحمل کرد و از درخت سیب، انتظار گلابی نباید داشت و درختی که اصولا ثمره‌ای نمی‌دهد به زیبایی و تنومندی باغ و آراستگی آن کمک می‌کند. بنابراین همه چیز در جای خودش زیبا است.

میرکریمی در پایان گفت: آقای جعفری جلوه قطعا در طول این یک سال با بسیاری از موانعی که سینمای ما با آن دست به گریبان است، آشنا شده‌اند. مشکلاتی که از بیرون بر سینمای ما مستولی است. اما من همین‌جا عرض می‌کنم که در همین شرایط دیدار زیبایی را سینماگرانمان با ابتکار شما با رهبر معظم انقلاب داشتند و جملات بسیار زیبایی از ایشان شنیدیم که می‌تواند سرلوحه کار ما در آینده قرار بگیرد.

محمدرضا جعفری جلوه، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرصت مغتنمی است که ایام ماه رمضان را در روزهای پایان مغتنم بشماریم و از آنجا که در آستانه عید سعید فطر هستیم به این امید که در روزها و شب‌ها‌ی سپری شده، اندوخته کافی برای کار بزرگی که بر عهده ما است از این روزها و شب‌ها‌ فرا بگیریم و در سال جدید پیش‌رو و تا رمضان آینده پرتوان در عرصه فرهنگ و هنر و سینمای کشور در جهت اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین و تبلور سینمای عمیقا دینی و الهی گام برداریم.

محمد رضا جعفری جلوه در ادامه افزود: اینجا آمده‌ایم که با توجه به همگرایی نسبت به وظایف فرهنگی و معنویتی که سینمای ایران بر عهده دارد، بگوییم، بشنویم و با یکدیگر در جهت محقق کردن هرچه باشکوه‌تر سینمای ملی میثاق ببندیم. در این مراسم علاوه‌بر مدیران سینمایی جمع کثیری از هنرمندان، از جمله احمدرضا درویش، ابوالحسن داودی، رسول ملاقلی‌پور، محمدرضا فروتن، محمود کلاری، فرشته طائر‌پور، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، رویا نونهالی، کمال تبریزی و..... حضور داشتند.