عمر لوازم برقی را افزایش دهید

مریم عسگری- حفظ و نگهداری لوازم منزل در مقابل خطراتی مانند نوسانات برق و... اقدامی مهم و اساسی برای افزایش عمر این لوازم است. در این راه ابزار و وسائل به کمک انسان آمده‌اند. محافظ‌های لوازم برقی از دسته وسائلی هستند که با کنترل جریان برق از تاثیر نوسانات برق بر لوازم منزل می‌کاهند.

استفاده از محافظ‌های لوازم برقی، راحت‌ترین راهی است که می‌توان آن را برای محافظت از لوازم برقی انتخاب کرد.

اگر سری به فروشگاه‌های لوازم الکتریکی بزنید حتما نمونه‌هایی از این کالا را در مارک‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

راسته خیابان لاله‌زار نو را که بالا بروید ویترین مغازه‌های این خیابان که مملو از تجهیزات الکترونیکی، لامپ، کابل، باتری، ترانس، محافظ لوازم برقی و... است نظرتان را به خود جلب می‌کند.

فعلا از تمام اقلامی که نام بردیم چشم بپوشید جز همین قلم آخر یعنی محافظ لوازم برقی.

اگر می‌خواهید برای یخچال فریزر، کامپیوتر، تلویزیون و... محافظ تهیه کنید لاله‌زار بهترین مکانی است که می‌توانید انواع مختلف این کالا را ببینید، با هم مقایسه کنید و یکی را انتخاب کرده و نهایتا بخرید.

برای داشتن یک محافظ لوازم برقی، باید مبلغی حدود ۲ تا ۱۰ و گاه ۱۲هزار تومان هزینه کنید.

این تفاوت قیمت صرفا به نام کارخانه تولیدکننده، چند شاخه بودن محافظ و خدمات پس از فروش آن بستگی دارد.

امین کاشفی یک فروشنده لوازم الکتریکی در خیابان لاله‌زار تهران در مورد این محافظ‌ها می‌گوید: «در حال حاضر مارک‌‌های زیادی از این کالا در بازار وجود دارد که از نمونه‌های خارجی آن کیفیتی بهتر و یا لااقل مشابه با آنها دارند.»

وی قیمت نمونه‌‌‌های ایرانی محافظ لوازم برقی را در مقایسه با مارک‌های خارجی ارزان‌تر اعلام می‌کند و می‌گوید: «قیمت نمونه‌های ایرانی محافظ لوازم برقی حدود ۲ تا ۶ و گاه ۸هزار تومان و قیمت نمونه‌‌های خارجی حدود ۵ تا ۱۲هزار تومان است.

پشت ویترین مغازه‌ها که بایستید، می‌بینید مارک‌‌هایی مثل افق، سارا، پیشرانه، گل‌تک، الکترومولد و... بیشتر در این مکان حضور دارند و این یعنی این مارک‌ها بیشتر از بقیه مارک‌ها بازار را در اختیار دارند.

کاظمی، یکی دیگر از فروشندگان در این باره می‌گوید: «کیفیت تمام مارک‌ها تقریبا در یک حد است. اما محصولات پیشرانه که قدیمی‌ترین محافظ لوازم برقی در بازار است از اقبال فروش بالاتری برخوردار است.»

به گفته وی، قیمت محصولات پیشرانه حدود ۴۵۰۰ تا ۷هزار تومان است و حجم کمی را نیز دارد.

وی قیمت محافظ‌های کامپیوتر را نسبت به محافظ‌های یخچال بالاتر اعلام می‌کند و می‌گوید: «سیستم عملکرد همه محافظ‌ها تقریبا یکسان است. اما محافظ یخچال مدت زمان طولانی‌تری تا وصل مجدد جریان برق صرف می‌‌کند و در محافظ کامپیوتر این زمان کوتاه‌تر است. بنابراین هر کدام از این محافظ‌ها باید در جای خود مورد استفاده قرار گیرند.»

با گشتی در خیابان لاله‌زار در می‌یابیم تنوع مارک‌ها آنقدر زیاد است که اگر قرار بر حساسیت به خرج دادن در انتخاب باشد نمی‌توان انتخابی راحت داشت. به هر حال استفاده از این دستگاه در هر مارکی که باشد به عمر بیشتر لوازم برقی کمک می‌کند.