رویترز  نیز در گزارشی نوشته است: پس از سفر انریکه مورا مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا به تهران، یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفت که هیچ یک از طرفین (ایران و آمریکا) متعهد به از سرگیری مذاکرات نشده‌اند و دستیابی به مصالحه در بحث سپاه  اگر نگویم غیرممکن، بعید است. در همین ارتباط و در تازه‌ترین تحول برجامی، نشریه پولیتیکو سه‌شنبه شب ۲۴ آوریل- ۳ خرداد در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد غربی نوشت: رئیس‌جمهور جو بایدن تصمیم خود را برای نگه داشتن سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریستی نهایی کرده است. به گزارش «انتخاب»، پولیتیکو به نقل از یکی دیگر از افراد مطلع نوشت که بایدن تصمیم خود را در ۲۴ آوریل طی تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد و افزود که این تصمیم کاملا نهایی اعلام شده است. یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع ماه گذشته به پولیتیکو گفت: موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌‌‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن سپاه را از لیست تروریستی که خود بحثی فراتر از برجام است حذف نخواهد کرد. این مقام تصریح کرد که موضع دولت به‌ویژه با توجه به تهدیدهای مداوم علیه [آمریکایی ها] تغییر نخواهد کرد.

قدردانی بنت از تصمیم بایدن

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته نام سپاه را در فهرست تروریستی نگه دارد، گفت که از این تصمیم او مطلع بوده است. به گزارش «ایسنا»، نفتالی بنت مدعی شد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته به او گفته بود که قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا حفظ کند. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، بنت همچنین گفت که بایدن در جریان گفت‌‌‌وگوی تلفنی که این دو در ۲۴ آوریل با یکدیگر داشته‌‌‌اند درباره تصمیم نهایی خود درخصوص ‌‌‌سپاه پاسداران با او صحبت کرده اما خواسته است که فعلا این تصمیم علنی نشود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین از این تصمیم جو بایدن قدردانی و او را «دوست حقیقی اسرائیل توصیف کرد که به امنیت و قدرت آن متعهد است.» همچنین یائیر لاپید وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی پس از انتشار این گزارش با انتشار یک توییت از جو بایدن و دولت او برای اتخاذ این تصمیم تشکر کرد.  

پس از آنکه مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌‌‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌‌‌ای آغاز شد، در پی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی و زیاده خواهی‌های آمریکا، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد و گزارش‌هایی مبنی بر این منتشر شد که درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به یکی از موانع بر سر راه حصول توافق در وین تبدیل شده است. از آن زمان لابی‌‌‌های صهیونیستی در آمریکا و برخی مقامات و قانون‌گذاران آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از شکل‌‌‌گیری هر گونه توافق جدید میان تهران و واشنگتن به مخالفت با احتمال حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا پرداختند و از هیچ اقدامی در این مسیر فروگذار نکردند. این در حالی است که سعید خطیب‌‌‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی‌تواند تعیین‌کننده نتیجه گفت‌‌‌وگوها در وین باشد.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای پولیتیکو مبنی بر تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص نگه داشتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، با بیان اینکه بارها در این باره از او سوال شده است، ادعا کرد: می‌خواهیم شاهد بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشیم، زیرا این امر در راستای منافع ملی آمریکاست. به گزارش «انتخاب»، وی افزود که لغو تحریم‌ها با بازگشت به پایبندی به برجام محقق خواهد شد و این موضوع با همتایان ایرانی از طریق متحدان اروپایی درحال بررسی است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: مذاکرات در وین تنها بر مساله هسته‌ای متمرکز شده‌اند. این مقام دولت بایدن مدعی شد: اگر ایران بخواهد در مورد موضوعاتی که خارج از برجام هستند گفت‌وگو کند ما آماده‌ایم در این گفت‌وگوها شرکت کنیم البته ایران باید آماده باشد به نوبه خود امتیاز بدهد. وی درباره ترور شهید سرهنگ حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت: ما گزارش‌ها را مشاهده کرده‌ایم. ما هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته‌ایم. این در شرایطی است که  به گزارش خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون» نخست‌‌‌وزیر انگلیس و شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در بیانیه‌‌‌ای مشترک، از طرف‌‌‌های مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران درخواست کردند فرصت موجود برای حصول توافق را مغتنم بشمارند.

گفت‌وگوها با ایران در مقطع دشواری قرار دارد

همزمان با این تحولات، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گفت‌وگوها میان تهران و آژانس با هدف پایان دادن به یک بن‌بست طولانی بر سر منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌‌های به ظاهر قدیمی اما اعلام نشده، گفت که این گفت‌وگوها در «مقطع بسیار دشواری» قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، گروسی روز چهارشنبه در یک میزگرد در مجمع اقتصاد جهانی در داووس ادامه داد: «‌دشوار است بتوان تصور کرد که توافق درباره احیای برجام اجرا شود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ‌‌های مورد نظر خود در رابطه با این موضوعات را دریافت نکرده است.» گفت‌وگوهای وین بر سر احیای برجام از ۲۰ اسفند سال گذشته متوقف شده است.

به گزارش رویترز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در ماه مارس توافق کردند که در یک بازه زمانی سه ماهه این مساله را که به یک موضوع مورد مناقشه میان قدرت‌های غربی و تهران تبدیل شده است، همزمان با مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌‌ای ۲۰۱۵ حل‌‌وفصل کنند. بنابر این گزارش، گروسی در عین حال تاکید کرد: «فکر می‌کنم باید از نتیجه‌‌گیری در این مرحله پرهیز کنم، چراکه هنوز فرآیند (گفت‌وگوها) را به پایان نرسانده‌‌ایم اما اجازه دهید بگویم که اکنون در مقطع بسیار دشواری قرار داریم.» به گزارش رویترز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز ششم ژوئن (۱۶ خرداد) به شورای حکام درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات درباره موضوعات حل نشده با ایران گزارش دهد.