تاکید مجلس بر لزوم بازنگری در پایش دهک‌ها

به گزارش خانه ملت، قالیباف گفت: ممکن است مردم به دلایل مختلف نسبت به تعیین دهک خود معترض باشند که البته دولت اقدامات خوبی در این زمینه در دستور کار دارد. وی گفت: ضروری است دستگاه‌های مسوول، مردم را از فرآیند راه‌اندازی زیرساخت‌های طرح کالابرگ الکترونیک و جزئیات اجرایی آن مطلع سازند و زمان‌بندی مشخصی در خصوص نهایی شدن این فرآیند اعلام کنند تا مردم از اجرایی شدن آن مطمئن شوند. همچنین استمرار تامین به موقع کالاها و اقلام مورد نیاز مردم در بازارهای هدف امری ضروری است که باعث آرامش خاطر مردم و جلوگیری از تقاضای بی‌مورد می‌شود.

 بررسی دهک‌بندی‌ها در جلسه سران قوا

 «موضوع دهک‌بندی و حذف برخی یارانه‌بگیران در نشست سران قوا بررسی شد.»  این جملات قالیباف رئیس مجلس است که خطاب به سلمان اسحاقی، نماینده قائنات عنوان کرد.

به گزارش «ایرنا»، ‌پس از آنکه اسحاقی در اخطار قانون اساسی نسبت به حذف برخی یارانه‌بگیران سرپرست خانوار ا‌زسوی دولت اعتراض کرد؛ قالیباف گفت که این موضوع با جدیت دنبال می‌شود و در جلسه سران قوا مطرح شده است.  اسحاقی، ‌عضو کمیسیون بهداشت مجلس با استناد به تماس‌های مکرر مردم حوزه انتخابیه‌اش با او گفت: متاسفانه از دورترین روستاها و نقاط حوزه انتخابیه تماس می‌گیرند و می‌گویند که یارانه‌شان قطع شده است، در حالی که قرار ما این بود ضمن حفظ قیمت‌های شهریور سال گذشته، جراحی اقتصادی انجام شود، اما این اتفاق به شکل دیگری رخ داده است.

او به قالیباف پیشنهاد داد که کارگروه یا تیم جهادی تشکیل شود تا بتواند دغدغه مردم را در کنار گرانی‌ها پیگیری کند. به گفته اسحاقی، ضعیف‌ترین مردم جزو یارانه بگیران نیستند، در کنار حمایت از دولت، ضروری است دولت مکلف شود تا در یک بازه زمانی تکلیف مردمی که در حق آنها اجحاف شده را تعیین و آنها را مورد توجه قرار دهد.

رئیس مجلس نیز به اسحاقی گفت که در رابطه با بحث دهک‌ها در نطق و تذکر یادآور شدم که این موضوع با جدیت دنبال می‌شود. کمیسیون اجتماعی مجلس نیز موظف به پیگیری موضوع شده، روز گذشته هم در رابطه با همین بحث با شخص رئیس‌جمهور محترم جلسه‌ای داشتم و صحبت کردم. این مساله پیگیری خواهد شد.

  پایش نادرست اطلاعات دهک‌ها

از سوی دیگر محمدرضا پور‌ابراهیمی، ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به نحوه دهک‌بندی افراد واکنش نشان داد. با استناد به نامه وی، مشخصا نحوه دهک‌بندی افراد به دلیل به‌روز نشدن اطلاعات و نحوه فرمول اعمالی در آن، سبب شده جمعیت زیادی از کشور از مجموعه دریافت عادلانه یارانه جدا شوند. او نوشته است که برخی از مردم از خانه مسکونی و خودرو برخوردار هستند، ولی در خانه، فرزند معلول هم دارند که در محاسبات لحاظ نشده است. به گفته پورابراهیمی، ممکن است افرادی خودرو و خانه مسکونی داشته باشند، ولی از سوی دیگر حجم قابل توجهی بدهی هم داشته باشند که این موارد محاسبه نشده است.  پورابراهیمی با تاکید بر تغییر دهک‌بندی خانواده‌ها برای پرداخت عادلانه یارانه‌ها عنوان کرده است که مبنای پرداخت یارانه باید هزینه‌های خانوار، تعهدهای خانوار و بدهی و منابع درآمدی خانوار باشد تا اطمینان برای خانوارهای که مستحق دریافت یارانه هستند، ایجاد شود.

او نوشته است که ما اجازه نداریم در کشور حتی یک خانوار را از دریافت یارانه محروم کنیم. به گفته وی عددی که در سال برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شده است، حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است. اگر ۹۰ درصد جامعه را برای دریافت یارانه در نظر بگیریم، ۱۰ درصدی که از این منابع استفاده نخواهند کرد، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است که با اضافه کردن این تعداد می‌توان از نارضایتی مردم در جامعه جلوگیری کرد. به گفته پورابراهیمی مشخصا باید در این بخش اصلاحات لازم انجام شود و آقای رئیس‌جمهور هم در سخنان خود تاکید داشتند که ۹۰ درصد مردم باید یارانه مورد نظر را دریافت کنند و پیشنهاد مشخص ما این است که این تعداد به ۹۵ درصد افزایش پیدا کند. نماینده مردم کرمان و راور گفته است: وقتی ۹۵ درصد جامعه را برای دریافت یارانه تعیین کنیم، قطعا انتظار نداریم برخی از افراد در روستاها از دریافت یارانه محروم باشند. همچنین ممکن است عضوی از اعضای خانواده حقوق بگیر باشد که سبب قطع یارانه سرپرست خانوار شده و نیاز به رفع این مشکلات است.

همچنین «ایرنا» نیز در خبری به نقل از رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس و با استناد به نامه وی به رئیس‌جمهور اعلام کرده که اصلاح دهک‌بندی‌ها برای توزیع عادلانه یارانه‌ها ضروری است.  پورابراهیمی با ارائه پیشنهادهایی برای توزیع عادلانه یارانه‌ها که در دستور کار دولت است، گفته است که یکی از موضوعات خیلی مهمی که‌ درباره ساماندهی توزیع عادلانه ارز ترجیحی مورد تاکید قرار گرفت و پیشنهاد آن به رئیس‌جمهور داده شده، اصلاح پایگاه جامع ایرانیان، اصلاح دهک‌بندی و به‌روز‌رسانی اطلاعات مردم است.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای که برای دریافت یارانه در نظر گرفته شده، در سال‌های گذشته به صورت یک طرفه عمل کرده گفت: که برخی افراد از این سامانه حذف شدند، ولی برخی دیگر که شرایط لازم را داشتند به این سامانه اضافه نشده‌اند.

همچنین در خبری دیگر به نقل از «ایسنا»، حق‌وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اعتراض مردم درباره دهک‌بندی‌ها و تخصیص یارانه‌ها گفت: حذف برخی خانواده‌ها از دریافت یارانه قابل قبول نیست.  وی به دولت تذکر داد که دقت کند تا هزینه‌های سنگین جراحی اقتصادی دولت و مبارزه با واسطه‌ها، دلالان و مافیای متعدد در کشور، صبر و حوصله مردم را لبریز نکند و با نظارت دقیق و موثر از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری و قبل از هر اقدامی، اقناع‌سازی رسانه‌ای انجام شود.

 درآمد فرزندان و قطع یارانه سرپرست

همچنین خانه ملت نیز در خبری به نقل از محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون جهش تولید اعلام کرده است که در حکومت اسلامی در خصوص دهک‌های درآمدی مردم مکلف هستیم به مردم اعتماد کنیم. اکنون دولت عکس این موضوع اقدام کرده است یعنی ابتدا به مردم اعلام کرده، به شما اعتماد نداریم و حذف‌شان کرده و بعد مردم با انتقاد و نگرانی شروع به اعتراض کرده‌اند و همین موضوع موجب کاهش اعتماد و سرمایه ملی و بروز بحران‌های اجتماعی شده است.

 به گفته زنگنه، نباید درآمد و دارایی فرزندان یک خانوار به قطع یارانه سرپرست خانواده منجر شود. در کشور خانواده‌های بدسرپرستی داریم که از پول یارانه هیچ مبلغی برای همسر یا فرزندان خود هزینه نمی‌کنند.  وی با اشاره به گلایه بسیاری از مردم نسبت به نحوه محاسبه دهک‌بندی‌ها و واریزنشدن یارانه به حساب آنها با وجود داشتن وضعیت معیشتی نامطلوب گفته است که دولت اعلام کرده براساس شاخص‌های ترکیبی، درآمدهای یک خانوار را محاسبه کرده‌اند. مثلا داشتن خودرو، سفرهای خارجی، میزان حقوق و داشتن املاک در واریز یارانه به حساب مردم محاسبه شده است.  وی در مورد برخی عوامل مهم در تعیین شاخص‌ها عنوان کرد و گفت: پیرمرد و پیرزنی در حوزه انتخابیه من هستند که ساکن ملک قدیمی آبا و اجدادی خود هستند و اکنون با توجه به تورم شاید قیمت میلیاردی پیدا کرده، اما این خانواده به نان شب خود محتاج هستند و نمی‌توان به آنها اعلام کرد برو خانه را بفروش و از طریق آن مایحتاج خود را برطرف کن.  سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ضمن تاکید براینکه ما در خصوص دهک‌های درآمدی مردم در حکومت اسلامی مکلف به داشتن اعتماد به مردم هستیم، گفت: با استفاده‌ از سامانه‌های موجود در این زمینه می‌توان راستی‌آزمایی لازم را انجام داد و در صورت اثبات خلاف ارائه اطلاعات از سوی مردم به آنها اعلام و یارانه را حذف کنیم، ما از آموزه‌های دینی خود متاسفانه طی این سال‌ها دور شده‌ایم.

زنگنه افزود: حضرت علی(ع) در توصیه‌های خود به کارگزاران‌شان می‌فرمودند، اگر برای دریافت مالیات مراجعه کرده و تعداد گوسفندان شخصی را پرسیدی، هرچه آن فرد اعلام کرد را قبول کن یا اگر رفتید و دیدید که آن فرد آمادگی ندارد، وارد خانه وی نشوید و فردای آن روز مراجعه شود، در هر صورت باید به مردم اعتماد کرد.