پیشنهاد تازه ایران برای معامله L.N.G با هند - ۱۵ مرداد ۸۵

قطر صادرات «ال.ان.جی» به هند را افزایش می‌دهد نژادحسینیان معاون وزیر نفت ایران

ایران روز جمعه خواستار مذاکره مجدد برای افزایش قیمت ال.ان.جی در توافق سال گذشته خود با هند شد، ولی دهلی‌نو اعلام کرد که قیمت مورد درخواست ایران «غیر واقعی» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا سیدمحمدهادی نژادحسینیان، معاون وزیر نفت ایران که در راس هیاتی برای مذاکره در خصوص خط لوله صلح در دهلی نو به سر می‌برد، در حاشیه مذاکرات خود طی دیداری با مورلی دئورا، وزیر نفت هند به گفت‌وگو در خصوص قیمت ال.ان.جی پرداخت.

وزیر نفت هند در این دیدار تاکید کرد که هند احتمال افزایش قیمت گاز برای توافق ۲۲میلیارد دلاری خود با ایران را در نظر نمی‌گیرد و توافق عرضه سالانه ۵میلیون تن ال.ان.جی به مدت ۲۵ سال و به ارزش ۲۲میلیارد دلار را «نهایی شده» می‌داند.

مورلی دئورا اعلام کرد: مساله قیمت باز هم مشکل‌ساز است. در حالی که باید به توافقات انجام شده متعهد بود.

وی افزود: قیمت تجدیدنظر شده که ایران به دنبال آن است، غیرواقعی است و آنها قصد دارند قیمت را بیش از دو برابر کنند که این امر بیش از ۱۲میلیارد دلار به هزینه‌ها می‌افزاید.

به گزارش خبرگزاری هند و آسیا، نژادحسینیان نیز با بیان این که برخی تفاوت‌های قانونی و حقوقی در این میان وجود دارد، نسبت به اجرایی شدن این توافق گفت: نمی‌دانم که این توافق اجرایی خواهد شد یا نه.

وزیر نفت هند پیش‌تر نیز در پی بروز برخی مسائل در خصوص توافق ایران و هند برای صادرات ال.ان.جی و برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها از احتمال انصراف ایران از فروش گاز به هند اظهار کرده بود که هند تغییری در بهای پیشنهادی خود برای گاز نمی‌دهد.

مورلی دئورا، وزیر نفت هند، با اشاره به مساله قرارداد

ال.ان.جی دو کشور گفته بود: مشکل ما بهایی است که برای واردات گاز از ایران باید بپردازیم، ما از این قیمت‌ها راضی نیستیم و قیمت گاز وارداتی باید کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما گاز را با بهایی خواهیم خرید که پیش‌تر پیشنهاد کرده بودیم.

هند مدعی شده است که لغو توافق فروش گاز طبیعی مایع به این کشور و درخواست ایران برای انجام مذاکرات درباره قیمت آن ناقض قراردادی است که سال گذشته میان دو طرف به امضا رسیده است.

هند قیمت‌های پیشنهادی ایران را نمی‌پذیرد

رد پیشنهاد تازه ایران به هند در خصوص بهای گاز مایع L.N.G در حالی انجام می‌گیرد که پیش‌تر این کشور در روز پنج‌شنبه که جلسه اول مذاکرات سه‌جانبه دهلی نو برگزار شده بود بهای پیشنهادی ایران برای ارسال گاز طبیعی از طریق خط لوله صلح به میزان هر b۷/۲B.T.U دلار را نیز رد کرده بود.

مقامات هند این میزان را بسیار بالاتر از رقم ۲/۴ دلار مورد نظر خود دانسته و هر گونه پرداخت بیشتر برای خرید گاز از ایران را رد می‌کنند.

این در حالی است که ایران نیز با استناد به این قیمت‌های بین‌المللی گاز در سال‌های آینده که صادرات گاز این کشور عملا شروع خواهد شد به حدود ۸ تا ۹ دلار هر BTU خواهد رسید از پیشنهاد خود دفاع کرده و اضافه می‌کنند که در حال حاضر نیز مشتریان اروپایی حاضر به خریدهای کلان با قیمت‌های بالاتر هستند.

با این حال سه طرف مورد مذاکره در اجلاس معاونان وزرای نفت ایران و هند و پاکستان که از روز دوازدهم مرداد ماه در دهلی نو برگزار شد، موافقت کرده‌اند که برای جلوگیری از شکست کامل مذاکرات، بررسی قیمت‌ها را به یک مشاور بین‌المللی سپرده و نظر این مشاور را در مذاکرات آتی مورد بحث قرار دهند.

قطر صادرات «ال.ان.جی» به هند را افزایش می‌دهد

از سوی دیگر دیروز قطر اعلام کرد که به درخواست هندوستان صادرات «ال.ان.جی» خود را به این کشور تا دو سال دیگر ۵/۲میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

به گزارش مهر به نقل از رویتر، شرکت «ال.ان.جی راس‌گاز» قطر اعلام کرد که به علت تقاضای هند قصد دارد صادرات «ال.ان.جی» خود به شرکت «پترونت ال.ان.جی» هندوستان را از میزان ۵میلیون تن در سال کنونی به ۵/۷میلیون تن در سال

افزایش دهد.

در حالی که صادرات

«ال.ان.جی» قطر به هندوستان از ژانویه ۲۰۰۵ آغاز شد، بر اساس قرارداد منعقده میان راس‌‌گاز قطر و پترونت هند در آگوست ۲۰۰۶ این قرارداد توسعه یافت و تا سال ۲۰۰۹ صادرات ال.ان.جی قطر به هند ۵/۲میلیون تن افزایش خواهد یافت.

پیش از این مورلی دئورا وزیر نفت هندوستان از تمایل این کشور برای توسعه قرارداد خرید ال.ان.جی از قطر خبر داده بود. سرینی‌واسان معاون وزیر نفت هند نیز اعلام کرد که هند قصد دارد واردات «ال.ان.جی» از قطر را تا ۱۰میلیون تن در سال افزایش دهد.

عبدا... بن حمد العطیه وزیر نفت قطر نیز در گفت‌وگو با یک روزنامه قطری از تمایل هندوستان برای افزایش صادرات «ال.ان.جی» قطر خبر داده بود، اما اعلام کرده بود که به علت محدودیت ظرفیت تولید، امکان تامین ال.ان.جی مازاد هندوستان، دشوار است.

تقاضای ال.ان.جی هندوستان سالانه ۵درصد افزایش می‌یابد و این کشور سال گذشته نیز قراردادی برای خرید سالانه ۵میلیون تن «ال.ان.جی» با ایران منعقد کرد که هنوز مقدمات اجرایی شدن آن فراهم نشده است. طبق قانون کشورمان این قرارداد باید در شورای اقتصاد نیز تصویب شود ولی هنوز این مرحله طی نشده است.

در حالی که طرف هندی قرارداد فوق را تمام‌شده می‌پنداشت دو ماه پیش هادی نژادحسینیان معاون امور بین‌الملل وزارت نفت کشورمان اعلام کرد که ایران خواهان قیمت بالاتری برای ال.ان.جی صادراتی به هند است و از آنجا که این قرارداد در شورای اقتصاد به تصویب نرسیده هنوز اجرایی نشده است.

در مقابل، روز جمعه و در پایان مذاکرات سه‌جانبه خط لوله گاز در دهلی‌نو، مقامات هندی از عدم تمایل خود برای ارجاع قرارداد خرید گاز مایع از ایران به مراجع بین‌المللی خبر دادند و بر تلاش ایران به عملیاتی شدن آن تاکید کردند.

مورلی دئورا وزیر نفت هند