دنیای اقتصاد: علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به تذکر ابطحی نماینده خمینی‌شهر در انتقاد از اجرایی نکردن برخی از قوانین مصوب مجلس از سوی دولت گفت: به‌نظر می‌رسد که بهتر باشد در جلسه‌ای معاونت نظارت مجلس توضیحات لازم را ارائه دهد.

محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه ضمن تاکید بر لزوم حفظ شأن مجلس از اجرایی نشدن برخی از قوانین مصوب ازسوی دولت انتقاد کرد و گفت: قانون تسهیل ازدواج و برنامه ششم توسعه از جمله این موارد است که به‌رغم انجام کارهای کارشناسی برای تصویب آن در مجلس دولت توجهی نکرده و آن را اجرایی نمی‌کند. وی همچنین خواستار برگزاری جلساتی با دولت حتی به‌صورت غیرعلنی شد تا تکلیف اجرای قوانین معطل مانده مشخص شود. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به‌دنبال این تذکر گفت که معاونت نظارت مجلس تمام احکام، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که دولت و وزارتخانه‌ها باید در قانون برنامه، بودجه و قوانین دائمی اجرایی کنند را به تفکیک عنوان به کمیسیون‌های مربوطه داده تا آنها این موارد را از باب عملکرد نظارتی‌شان پیگیری کنند.از سوی دیگر روز گذشته مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی، نماینده محلات تاکید کرد که دولت باید قوانین مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان را اجرا کند.او همچنین گفت که نباید قانون معطل بماند. سلیمی در تذکر خود تصریح کرده بود: در حال حاضر قوانینی همچون اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به تولید و صنعت معطل مانده و هیچ گزارشی درباره آن به مجلس داده نشده است.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم

در تحولی دیگر در مجلس روز گذشته محمود صادقی، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه گزینه پیشنهادی مجمع نمایندگان تهران برای تصدی وزارت علوم فرجی‌دانا است، گفت که در همین رابطه نامه‌ای به رئیس‌جمهور داده‌ایم و این موضوع را به اطلاع ایشان رسانده‌ایم که دولت نیز از آن استقبال کرد.محمود صادقی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره نظر لاریجانی نسبت به فرجی‌دانا گفت: در جلسه‌ای که با آقای لاریجانی داشتیم ایشان هم گفتند که آقای فرجی‌دانا گزینه مناسبی است. باید رایزنی‌هایی صورت گیرد تا سوء تفاهم‌ها برطرف شود.او دیروز در تذکری به رئیس‌جمهوری از وی درخواست کرد تا بدون فوت وقت نسبت به معرفی وزیر علوم به مجلس اقدام کند. او در ادامه خواستار اصلاح ترکیب هیات‌مدیره استقلال و پرسپولیس شد. همزمان سید‌حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود در مجلس نیز در تذکری درخواست کرد تا رئیس‌جمهور با معرفی وزرای علوم و نیرو موجب ایجاد ثبات و آرامش در این دو وزارتخانه شود.