دنیای اقتصاد: اصلاح‌طلبان مجلس، فردا سه‌شنبه، با حضور در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید، اعضای هیات‌رئیسه این فراکسیون را برای دومین سال کاری مجلس دهم انتخاب می‌کنند؛ موضوعی که برخی نمایندگان عضو این فراکسیون آن را از منظری متفاوت نگریسته‌اند. علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب تهران دراین باره تاکید کرد که «اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشود حداقل نیمی از چهره‌های هیات رئیسه فراکسیون امید تغییر می‌کند».

این پیام رحیمی که دیروز در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده بود حاوی دو پیام است؛ نخست آنکه عملکرد هیات‌رئیسه فعلی فراکسیون امید رضایت همه اعضا را به همراه نداشته است. رحیمی در این مطلب با تاکید بر اینکه قطعا تعیین ترکیب هیات‌رئیسه فراکسیون برای سال دوم فعالیت در برنامه‌های آینده آن تعیین‌کننده خواهد بود، توضیح داد: در اولین انتخابات مجمع عمومی در سال ۹۵ تاکید بر انتخاب صنفی (اقوام و مذاهب و مناطق) از میان اعضا حساسیت‌های هیجانی را پاسخ داد، اما در عمل نتوانست موجب رضایت حداکثری اعضای فراکسیون شود.

فارغ از آنکه رحیمی در این مطلب با وجود انتقاد به اعضای فعلی هیات‌رئیسه فراکسیون امید و عملکرد آنان اشاره کرد، آنچه او به‌عنوان «لابی‌های آرژانتینی» مطرح کرد هم دومین موضوعی است که قابل اعتنا به‌نظر می‌رسد؛ موضوعی که به ماجرای عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت نیرو بازمی‌گردد. علیرضا رحیمی در این مطلب تلگرامی نوشت: «فراکسیون امید آزمون‌های مختلفی را از بدو فعالیت خود تاکنون پشت‌سر گذاشته که نقد و نظرهای فراوانی را در افکار عمومی و نیز اعضای آن به‌دنبال داشته است. آخرین موضوع و داغ‌ترین آن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی و آرای آقایان مهندس بیطرف و جهرمی بود.»او با تاکید بر اینکه ترکیب هیات‌رئیسه سال دوم فراکسیون می‌تواند نشان‌دهنده نگاه متکثر و نقدهای اعضا به عملکرد ۱۵ ماهه فراکسیون باشد، اظهار کرد: اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشود قابل پیش‌بینی است که حداقل نیمی از چهره‌های هیات‌رئیسه فعلی تغییر یابد و با این تغییر، نیمی دیگر هم پیام لازم را برای تغییر در روش‌ها دریافت خواهد کرد.

لابی‌های آرژانتینی که علیرضا رحیمی در مطلب خود از آن یاد کرد، به موضوعی باز می‌گردد که اولین بار جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران رسانه‌ای کرد. او ساعتی پس از پایان جلسه رای اعتماد به وزیران کابینه دوازدهم که روز یکشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس برگزار شد، در پیامی توییتری دلیل رای عدم اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف را پاسخ منفی وزیر پیشنهادی به خواسته‌های برخی نمایندگان اعلام کرد. او در این پیام نوشته بود: «بازهم گندم نماهای جو فروش لیست امید. رای عدم اعتماد بیطرف نتیجه سلامت و پاسخ منفی به خواسته‌های آقایان در جلسه میدان آرژانتین بود.» البته این موضوع از سوی برخی نمایندگان تکذیب شد؛ بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس هم در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات جواد امام نوشت: «مطالب آقای جواد امام را تکذیب می‌کنم و آقای بیطرف را در هر کجا که ایشان تعیین کنند به مناظره دعوت می‌کنم.» با این همه اما محمود صادقی، نماینده تهران هم ازجمله نمایندگانی بود که صحت این جلسه را تایید کرد. این نماینده مجلس هفته گذشته در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره آرای کم حبیب‌الله بیطرف در مجلس در حالی که عملکرد فراکسیون امید درخصوص بیطرف را «خیلی خوب» توصیف کرده بود به ماجرای جلسه میدان آرژانتین هم اشاره کرد. او با بیان اینکه مساله مهم درباره بیطرف بحران آب و انتقادهای نماینده‌های استان‌های خوزستان و لرستان به برخی پروژه‌های آبی کشور بود، گفت: شنیده‌ام صحبت‌هایی هم با آقای بیطرف در دفتر فراکسیون نمایندگان زاگرس‌نشین (ظاهرا در ساختمانی در میدان آرژانتین) درباره تعدیل در سیاست‌های انتقال آب زاگرس انجام شده که مورد قبول ایشان واقع نشده است.

در این میان غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و عضو فراکسیون امید که ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را بر عهده دارد با انتقاد از حاشیه‌سازی در مورد رای عدم اعتماد مجلس به بیطرف و انتشار اخباری مبنی بر تشکیل جلساتی در میدان آرژانتین با حضور جمعی از نمایندگان و وزیر پیشنهادی نیرو، خواستار پرهیز از سیاسی کردن این موضوع شد و گفت چندین جلسه با بیطرف برگزار شد تا نمایندگان به صورت اقناعی به نتیجه برسند اما نه او دروغ گفته و نه نمایندگان از منافع موکلانشان گذشته‌اند. براساس آنچه «ایسنا» از یادداشت تاجگردون درباره حاشیه‌های رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو منتشر کرد، این نماینده مجلس نوشت: «جناب مهندس بیطرف چند نکته را با اعتقادی که داشتند در جلسات متعدد استانی و منطقه‌ای مطرح کردند که به این دلیل نتوانست رای لازم را کسب کند و اصلا ربطی به اصلاح‌طلبی و... نداشت و به‌نظرم دوستان عزیز تسویه حساب با لیست امید را بگذارند وقت دیگری.»

انتقاد به عملکرد فراکسیون امید در فرآیند رای اعتماد به‌ویژه بازماندن حبیب‌الله بیطرف از رسیدن به قطار کابینه دوازدهم، موضوعی است که بسیاری از چهره‌های سیاسی آن را پس از اعلام نتیجه آرای نمایندگان به وزیران پیشنهادی روحانی مطرح کرده بودند. محور انتقادها هم عملکرد ضعیف و منفعلانه فراکسیون امید در ایجاد همگرایی میان نمایندگان برای رای به بیطرف بود؛ موضوعی که از سوی بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله برخی اعضای فراکسیون امید رد شده و مجلسی‌ها، دفاع ضعیف بیطرف از خود، رایزنی و تعامل ضعیف او با نمایندگان و نیز انتقاد نمایندگان زاگرس‌نشین به سیاست‌هایی که بیطرف در زمان تصدی وزارت نیرو اتخاذ کرده بود را دلیل اصل عدم توفیق این وزیر پیشنهادی در کسب رای اعتماد اعلام می‌کنند.

تاجگردون هم در یادداشت خود به تشریح این دلایل پرداخته است. او در بخشی از یادداشت خود نوشت: آقای بیطرف فرمودند در انتقال آب سرچشمه‌های کارون به منطقه یزد و دیگر مناطق تعارف ندارم و انجام خواهیم داد؛ بنابراین نمایندگان خوزستان و زاگرس به او رای ندادند. همچنین ایشان نتوانستند در جلسات و صحن علنی مساله سد گتوند را خوب توجیه کنند و نمایندگان قانع نشدند. از سوی دیگر، در صحن علنی مساله قم رود را به نحو بدی مطرح کرد و لرستانی‌ها توجیه نشدند. همچنین بیطرف چندین بار این جمله را گفتند که من با اصرار آمدم و انگیزه ندارم و نمایندگان هم تمایل دارند وزیر انگیزه‌اش بالا باشد.»

تاجگردون در این یادداشت همچنین منتقدان را از متهم کردن فراکسیون امید و محمدرضا عارف در آنچه عملکرد انفعالی در فرآیند رای اعتماد خوانده می‌شود برحذر داشت. به هر روی به‌نظر می‌رسد در جلسه روز سه‌شنبه مجمع عمومی فراکسیون امید که قرار است به انتخاب هیات‌رئیسه جدید این فراکسیون بینجامد، مطالب انتقادی بسیاری از سوی اعضای فراکسیون به عملکرد یکساله اصلاح‌طلبان در پارلمان مطرح شود؛ انتقاداتی که می‌تواند به اصلاح درونی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس منجر شود.