دنیای اقتصاد: برخی نمایندگان همچنان به ماجرای آرای نمایندگان درباره حبیب‌الله بیطرف در جلسه رای اعتماد وزیران کابینه دوازدهم با تردید می‌نگرند؛ موضوعی که دولتی‌ها هم دو روز پیش اعلام کرده بودند که در انتظار اظهار نظر نهایی مجلس درباره آن هستند. این تردیدها از سوی برخی نمایندگان تا اندازه‌ای است که حتی از احتمال راهیابی بیطرف به کابینه نیز سخن می‌گویند.

گواه این مدعا اظهارات دیروز محمود صادقی نماینده تهران در مجلس است که در گفت‌و‌گو با «ایرنا» این موضوع را مطرح کرد. او نماینده‌ای است که روز چهارشنبه در پیامی توییتری موضوع دست بردن به آرای بیطرف را خبری کرده بود. او در این پیام نوشته بود: «معلوم شد تعدادی از آرای موافق بیطرف را خط زده‌اند.» حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان که نتیجه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به رای گذاشته شد، با ۱۳۳ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف، ۱۷ رای ممتنع و ۶ رای باطل نتوانست برای وزارت نیرو رای اعتماد بگیرد. با این حال محمود صادقی بر این باور است که احتمال راهیابی بیطرف به کابینه دوازدهم وجود دارد. او در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در توضیحی که به‌نظر می‌رسد شرحی است بر پیام توییتری‌اش گفت: «شنیده‌ام برخی نمایندگان از روی عصبانیت، تعدادی از آرای موافق نمایندگان به بیطرف را گرفته و روی آن خط کشیده‌اند که هیات‌رئیسه مجلس باید به این موضوع رسیدگی کند.»

با توجه به آنکه ۲۸۸ نماینده مجلس در فرآیند رای‌گیری جلسه رای اعتماد کابینه دوازدهم حضور یافتند، وزیران پیشنهادی باید دست کم برای ورود به کابینه، ۱۴۵ رای موافق از نمایندگان کسب می‌کردند. حبیب‌الله بیطرف اما تا رسیدن به کف آرای اعتماد، ۱۲ رای دیگر کم داشت. حتی اگر اظهارات محمود صادقی مبنی‌بر باطل کردن آرای موافق بیطرف صحت داشته باشد، این وزیر پیشنهادی ۶ رای از دست داد که به‌عنوان آرای باطل برای او به‌شمار آمده است؛ بنابراین او باز ۶ رای موافق تا رسیدن به کف آرای اعتماد کم دارد و بر این اساس به‌نظر نمی‌رسد احتمال راهیابی او به کابینه قوی باشد. مگر آنکه تعداد آرای باطله یا مخدوش بیش از این تعداد باشد.

فارغ از صحت آنچه محمود صادقی درباره باطل شدن آرای موافق بیطرف مطرح کرد، این نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره آرای کم این وزیر پیشنهادی نیز توضیح داد؛ موضوعی که برخی فراکسیون امید و منفعل عمل کردن آن را دلیل اصلی جاماندن بیطرف از کابینه معرفی کردند. صادقی تاکید کرد که فراکسیون امید در خصوص آقای بیطرف خیلی خوب عمل کرد. با این همه صادقی بر این باور است که بیطرف چوب سیاست‌های مدیریت منابع آب در ۴۰ سال گذشته را خورد.صادقی البته به ماجرایی اشاره کرد که برخی نمایندگان پیش از این آن را رد کردند. او با بیان اینکه مساله مهم درباره بیطرف بحران آب و انتقادهای نماینده‌های استان‌های خوزستان و لرستان به برخی پروژه‌های آبی کشور بود، گفت: شنیده‌ام صحبت‌هایی هم با آقای بیطرف در دفتر فراکسیون نمایندگان زاگرس‌نشین (ظاهرا در ساختمانی در میدان آرژانتین) درباره تعدیل در سیاست‌های انتقال آب زاگرس انجام شده که مورد قبول ایشان واقع نشده است. هرچند این موضوع را اولین بار جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران ساعتی پس از پایان جلسه رای اعتماد، در پیامی توییتری مطرح کرده بود، دیروز بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات جواد امام نوشت: «مطالب آقای جواد امام را تکذیب می‌کنم و آقای بیطرف را در هر کجا که ایشان تعیین کنند به مناظره دعوت می‌کنم.»