دنیای اقتصاد: اعضای سه فراکسیون مجلس یکی پس ازدیگری برای رایزنی در مورد کابینه دولت دوازدهم با حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار می‌کنند. پس از دیدار محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با رئیس‌جمهوری، روز گذشته نیز محسن کوهکن، عضو فراکسیون ولایی مجلس از دیدار اعضای فراکسیون متبوع خود با رئیس‌جمهور برای رایزنی درباره کابینه دوازدهم در چند روز آینده خبر داد. از سوی دیگر قرار است اعضای شورای‌مرکزی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس هفته آینده با روحانی به‌منظور مشورت درباره اعضای کابینه دولت دوازدهم دیدار و گفت‌وگو کنند. با تمام اینها به نظر می‌رسد که لیست وزرای دولت دوازدهم که قرار است این بارهم در مراسم تحلیف ازسوی روحانی به مجلس ارائه شود ازسوی نمایندگان سه فراکسیون مجلس (فراکسیون امید، فراکسیون مستقلان ولایی و فراکسیون نمایندگان ولایی) با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرارگیرد.

در همین راستا روز گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: کابینه‌ای که برای دولت دوازدهم معرفی می‌شود باید با شاخص‌هایی که فراکسیون تعیین می‌کند منطبق باشد؛ در غیر این‌صورت این کابینه نمی‌تواند از مجلس رأی بگیرد. او افزود: وزرایی که با مردم فاصله داشته و روحیه اشرافی‌گری دارند و همچنین شرایط سنی مناسب و چابکی و زرنگی لازم را ندارند، نمی‌توانند از فیلتر مجلس رد شده یا حداقل فراکسیون ما به اینها رای نمی‌دهد. همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی مجلس اعلام کرد که اصراری برای معرفی وزیر به رئیس‌جمهوری نداریم، اما کابینه دوم روحانی به نسبت کابینه اول باید ۵۰ درصد تغییرات داشته باشد تا کارآیی لازم را پیدا کند.

در همین حال حمیدرضا حاجی بابایی به‌عنوان رئیس کمیته تعامل و گفت‌وگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با رئیس‌جمهوری به‌منظور تشکیل کابینه دوازدهم شد. از سوی دیگر براساس گزارش‌ها روز گذشته کمیته تعامل شورای‌عالی سیاست‌گذاری با روحانی دیدار کرد. به گزارش «ایلنا» گفته می‌شود در این جلسه که با محوریت چینش کابینه دوازدهم بوده، بیشتر درمورد کلیات کابینه صحبت شده و بحث‌های صورت‌گرفته آن‌چنان وارد مصادیق نشده است. این دومین دیدار عارف و روحانی طی دو هفته گذشته است. ازسوی دیگر واکنش برخی از چهره‌های دولت یازدهم به آنچه سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان توصیف می‌کنند همچنان ادامه دارد. همچنانکه دو روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با انتشار توییتی از سهم‌خواهی‌های جریان‌های سیاسی برای دولت دوازدهم انتقاد کرد و نوشت: درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست، اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.

پیش از این محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح‌طلب سراسر کشور گفته بود؛ در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت. انتظارمان از روحانی این است با شورای‌عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند.» همین سخنان بود که با انتقاد برخی از اعضای دولت مواجه شد و جریان اصلاح‌طلب را به سهم‌خواهی متهم کردند. موضوعی که البته از سوی چهره‌های این جریان بارها رد شده است. به گفته اصلاح‌طلبان رویکرد آنها به دولت دوازدهم حمایت است، نه سهم‌خواهی و اعلام نظر درباره کابینه دوازدهم به معنای سهم‌خواهی نیست.

همزمان با ادامه درخواست دیدار اعضای فراکسیون‌های مجلس با رئیس‌جمهوری برای رایزنی درباره کابینه دوازدهم، روز گذشته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: تا الان با نمایندگان مجلس، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها مطلقا درباره مصادیق کابینه آینده هیچ صحبتی نداشتیم. امیری همچنین در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در واکنش به شایعاتی مبنی‌بر اینکه فراکسیون امید مقرر کرده به برخی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای حضور در دولت دوازدهم بدون شرط و به برخی مشروط رأی اعتماد بدهند، اما با تعدادی هم مخالفت کنند، گفت: کار ما در مجلس تعامل و ارتباط با نمایندگان است، بنابراین مباحث مجلس و نمایندگان را به دولت و آقای رئیس‌جمهوری منتقل می‌کنیم.

حضور زنان به معاون وزیر ختم می‌شود

در میان هشدارهای نمایندگان به رئیس‌جمهوری برای تشکیل کابینه دوازدهم، روز گذشته سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: طبق شنیده‌ها در کابینه دوازدهم زنان حضور نخواهند داشت و حضور زنان به معاون وزیر ختم می‌شود. در همین حال شاید تنها وزیری که به‌نوعی احتمال حضورش در کابینه دوازدهم را تایید کرده حسن هاشمی، وزیر بهداشت است. هرچند او نیز ماندنش دردولت بعدی را مشروط کرده است.

در همین ارتباط محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از گفت‌وگوی نمایندگان پزشک مجلس با او برای ادامه کاردر کابینه دوازدهم خبر داده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، امینی‌فرد با اشاره به این جلسه گفت: وزیر بهداشت در این جلسه دغدغه‌های خود را برای تصدی وزارت بهداشت در کابینه بعدی ابراز کرد. به گفته او یکی از نگرانی‌ها و تردیدهای وزیر بهداشت، تامین اعتبار برای طرح تحول سلامت است. این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر بهداشت برای حضور در کابینه دوازدهم تاکنون تصمیم قطعی نگرفته است، اضافه کرد: قاضی‌زاده‌‌هاشمی حضور در کابینه را مشروط به برآورده شدن خواسته‌های خود دانست. در همین حال گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور احتمالی برخی نمایندگان در کابینه دوازدهم همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گمانه‌زنی‌ها برای حضورش در کابینه دوازدهم را رد کرد. عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد که حضورش به‌عنوان وزیر جهادکشاورزی در دولت دوازدهم صحت ندارد. در همین راستا حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: اخبار و گزارش‌هایی که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی درباره کابینه جدید و وزیران پیشنهادی مطرح می‌شود، فعلا گمانه‌زنی است و آقای رئیس‌جمهوری در حال بررسی و رایزنی برای معرفی کابینه جدید هستند.