دنیای اقتصاد: المانیتور با انتشار گزارشی تحت عنوان «هنیه به سمت ایران می‌چرخد» نوشت: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اولین سخنرانی خود بعد از انتصاب به‌عنوان رئیس دفتر را در نوار غزه ایراد کرد. عوامل امنیتی اسرائیل این سخنرانی را بادقت پیگیری کردند و سعی کردند بفهمند حماس تحت رهبری هنیه قرار است به کدام جهت حرکت کند. هنیه در سخنرانی یک ساعت و بیست دقیقه‌ای خود اصول اصلی سیاست‌ها و اهدافش را به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی تبیین کرد. این سخنرانی پیام‌هایی را به مخاطبان خارج از غزه نیز رساند. به گزارش «انتخاب»، یکی از منابع اطلاعاتی اسرائیل که از نزدیک سخنرانی هنیه را دنبال کرده بود به المانیتور گفته رهبر حماس که به‌عنوان یک شخصیت عملگرا معروف است، امروز سیاست‌های رادیکالی در پیش گرفته است. از این هم بیشتر، هنیه به جریان نظامی حماس وصل شده و این تنها مسیری است که از طریق آن می‌تواند رهبرجنبش بماند.

هنیه نقش خود را در زمانی که حماس بیش از گذشته به حمایت از اصلی‌ترین حامی خود یعنی قطر نیاز دارد به خوبی می‌داند. قطر ۵ جولای اعلام کرد که تامین مالی برق غزه را تا زمانی که بحران میان غزه و رام‌الله تمام نشده قطع خواهد کرد. هنیه امیدوار بود بتواند در این دوره در امارات بماند؛ اما به دلیل بحران میان قطر و جهان عرب او مجبور شده در غزه ساکن شود. از این منظر او در واقع در غزه زندانی شده و نمی‌تواند آنجا را ترک کند؛ مگر اینکه مصر به اندازه کافی مهربان باشد و او را در مرز رفح بپذیرد.

به گفته یک منبع اطلاعاتی، هنیه از قطر تشکر کرد به‌رغم این واقعیت که قطر به حماس پشت کرده است. او پل‌ها را برای آینده باز گذاشته است؛ اما همزمان پیام روشنی را به ایران ارسال کرد. برای اینکه رضایت ایرانی‌ها را به‌دست آورد، گفت که دیوار غربی [بیت‌المقدس] در واقع یک دیوار از مسجد الاقصی است و اینکه یهودی‌ها هیچ حقی در[بیت‌المقدس] ندارند. این عبارات سیگنال‌هایی به مخاطبان خارجی بود که بدانند به هیچ‌وجه قرار نیست با صهیونیست‌ها مصالحه کنند.

او همچنین صراحتا اعلام کرد که هرگونه توافق دیپلماتیکی که دولت ترامپ با محمود عباس به آن برسند نقض حقوق قانونی ملت فلسطین است. او تاکید کرد که حماس به تلاش‌های خود برای توقف هر نوع توافقی ادامه خواهد داد. یادآوری برخی رویداد‌ها اهمیت زیادی دارد: در ژانویه ۱۹۹۶ هنیه سعی کرد در انتخابات شورای قانون‌گذاری مجلس نمایندگان فلسطین شرکت کند. تنها دلیل او حذف نامش از لیست مخالفان دفتر سیاسی حماس بود که رفتار‌های شورشی داشتند. قبل از انتخابات و انتخاب او به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی، هنیه با کمک خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی اصلاحاتی را در قانون حماس اعمال کردند. مشعل اعلام کرد که حماس قرار است مرزهای ۱۹۶۷ فلسطین را بپذیرد.

سخنرانی هنیه مسیر آینده جنبش را نشان داد. ما می‌دانیم که بیشتر این سخنرانی نه تنها درباره سیاست‌های آینده درخصوص موضوعات سرنوشت‌ساز خواهد بود، بلکه درواقع جنگ قدرت در جنبش حماس را نشان می‌دهد. اعضای جامعه اطلاعاتی اسرائیل فکر می‌کنند یحیی‌سینوار رئیس حماس در غزه سعی می‌کند جلوی اختلاف با ایران را بگیرد؛ اما در حال حاضر کارشناسان امنیتی براین باورند که سینوار با چشم بستن روی هنیه معامله‌ای را با مصر کلید زده است.

براساس گفته‌های منابع آگاه، هنیه به مصر و عبدالله سیسی اعتماد ندارد؛ اما در عوض ایران را ترجیح می‌دهد. هنیه فکر می‌کند ایران از حماس حمایت خواهد کرد و این حمایت بی‌قید و شرط خواهد بود. در هر صورت هنیه آدم پیچیده‌ای است. تشکر اخیر او از ایران بابت کمک به گردان‌های نظامی این جنبش باعث روشن شدن چراغ‌های هشدار در مصر شده است.