پادزهر تـروریسم عکس: عرفان کوچاری، تسنیم

دنیای اقتصاد: دو حادثه تروریستی روز گذشته تهران را در شوک فرو برد. اولین ساعات روز گذشته تروریست‌ها در دو حادثه تقریبا همزمان ابتدا به حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) و سپس به مجلس شورای اسلامی حمله تروریستی کردند. بر این اساس ابتدا در ساعت ۱۰:۱۵ روز گذشته، ۲ تروریست از درب غربی (شماره۶) به حرم مطهر حمله کرده که با اقدام ماموران یک نفر کشته و نفر دوم دست به عملیات انتحاری می‌زند. در حمله دوم، ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه صبح، ۴ نفر با لباس و پوشش زنانه از مسیر تردد ارباب رجوع وارد می‌شوند و از همان ورودی با نیروهای محافظ مجلس مواجه شده و با کلاشینکف و کلت اقدام به تیراندازی می‌کنند.

به گزارش «ایرنا» این افراد با ورود به راهروی مجلس با نیروهای حفاظت مجلس درگیر شده و پس از شلیک به سمت آنان، خود را به دفتر نمایندگان استان تهران واقع در طبقات فوقانی می‌رسانند. گفته می‌شود که تروریست‌ها قصد ورود به صحن مجلس شورای اسلامی که در آن زمان فعالیت عادی آن ادامه داشت را داشتند ولی موفق نمی‌شوند. در نهایت حوالی ساعت ۳ روز گذشته با انفجار انتحاری یکی از تروریست‌ها و کشته‌شدن سه تروریست دیگر که به مجلس حمله کرده بودند، این عملیات تروریستی پایان یافت و شهدا و مجروحان حادثه تروریستی مجلس به بیرون از ساختمان منتقل شدند. تا لحظه انتشار این گزارش، حوادث تروریستی روز گذشته تهران ۱۲ شهید و ۴۲ مجروح برجای گذاشته است.

در همین حال به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه گروه تروریستی داعش مسوولیت دو حمله روز گذشته به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام‌خمینی‌(ره) را بر عهده گرفته است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، این گروه فیلمی ۲۴ ثانیه‌ای از عملیات خود از داخل یکی از اتاق‌های ساختمان مجلس را منتشر کرده که برخی در آن به زبان عربی در حال گفت‌وگو هستند.

در همین ارتباط یک کارشناس زبان عربی در گفت‌وگو با انتخاب، لهجه عربی تروریست‌های ساختمان مجلس را لهجه مغرب عربی مثل تونس یا لیبی توصیف کرد. همچنین برخی از کارشناسان معتقدند هرچند تروریست‌ها به زبان عربی دراین فیلم حرف می‌زنند، اما لهجه عربی ندارند.

شرح ماجرا

در همین ارتباط روز گذشته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در تشریح حادثه مذکور گفت: حدود ساعت ۱۰:۱۵ صبح دیروز، در نخستین حمله تروریستی که در حرم مطهر امام راحل رخ داد، دو نفر قصد ورود به حرم را داشتند که نیروها متوجه شدند و در همان محوطه قبل از ورود به حرم مطهر یکی از آنها خودش را منفجر کرد و منجر به شهادت یک نفر و مجروح شدن دو نفر دیگر شد.

به گزارش «ایرنا» او ادامه داد: نفر دوم نیز با درگیری که با نیروهای امنیتی داشت به هلاکت رسید و در حال‌حاضر جنازه دو نفر در اختیار نیروها قرار دارد.

معاون وزیر کشور درباره حادثه مجلس شورای اسلامی نیز توضیح داد: این افراد با لباس و پوشش زنانه از مسیر تردد ارباب رجوع که عمدتا با نمایندگان مجلس و دفاتر آنها کار دارند، وارد می‌شوند و از همان ورودی با نیروهای محافظ مجلس مواجه می‌شوند و اقدام به تیراندازی می‌کنند.

ذوالفقاری تاکید کرد: اولین کار آنها مورد هدف قرار دادن فرد مستقر در آنجا بود و سپس با رعب و وحشت وارد محوطه می‌شوند.

وی ادامه داد: در همان لحظه اول، نیروهای سپاه پاسداران که مسوولیت امنیت مجلس را به عهده داشتند، وارد عمل شدند و منطقه اصلی مجلس (صحن مجلس) و تمام کمیسیون‌ها را مورد کنترل قرار دادند، این گروهک‌ها که وارد محوطه شده بودند ناچارا در مسیری که فقط دفاتر نمایندگان مجلس است، قرار گرفتند و در آنجا افرادی را مورد هدف قرار دادند.ذوالفقاری تاکید کرد: به سراسر کشور اعلام آماده‌باش شده است و اماکنی که احتمال داده شد مورد هدف گروهک‌ها باشند مورد پوشش قرار گرفتند.

توضیحات وزارت اطلاعات

در خبری دیگر مدیرکل ضد‌تروریستی وزارت اطلاعات، تعداد عملیات‌های تروریستی که قرار بود روز گذشته در تهران انجام شود را سه عملیات اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: صبح دیروز (۱۷/ ۳/ ۹۶) چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به حملات تروریستی کردند که عوامل یکی از آنها قبل از هر گونه اقدامی دستگیر شدند.

وی ادامه داد: دو تیم دیگر یکی حرم امام(ره) و دیگری ساختمان مجلس شورای اسلامی را مورد حمله قرار دادند که با هوشیاری ماموران حرم امام(ره)، یک فرد انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر خود را منفجر کرد.

مدیرکل ضد‌تروریستی وزارت اطلاعات همچنین با اشاره به حادثه مجلس نیز از انفجار انتحاری یکی از عوامل حادثه در ساختمان اداری مجلس خبر داد. روابط عمومی وزارت اطلاعات همچنین خبر منتشر شده مبنی‌بر عدم‌استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مترو به نقل از این وزارتخانه را نادرست خواند و تاکید کرد: تمام اطلاعیه‌ها از سایت رسمی واجا منتشر خواهد شد و مردم به شایعات توجه نکنند.

وزارت اطلاعات همچنین در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد در صورت دیدن فعالیت یا اشخاص مشکوک به تروریست در محلی که هستید با شماره ۱۱۳ وزارت اطلاعات تماس بگیرید.

اطلاعیه وزیر کشور

وزارت کشور هم در اطلاعیه‌ای ضمن تشریح حوادث تروریستی دیروز از تشکیل جلسه شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور خبر داد. به گزارش «ایسنا» در این اطلاعیه آمده است: تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت ۱۰:۳۰ روز گذشته وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با ماموران به هلاکت رسید. در ادامه این اطلاعیه آمده است: تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش ماموران؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می‌رسند.

به‌دنبال این ماجرا عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده امنیتی در تهران برای رسیدگی به حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) را صادر کرد. وزیر کشور همچنین از مردم خواست تا هرگونه مورد مشکوک را سریعا به مراجع امنیتی و انتظامی گزارش دهند.

واکنش رئیس مجلس

اما روز گذشته جلسه علنی مجلس باوجود حمله تروریستی برگزار شد. به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نفوذ تروریست‌‌ها به ساختمانی در مجلس را یک مساله جزئی دانست و گفت: نیروهای امنیتی برخورد جدی با آنان خواهند داشت. وی تصریح کرد: موضوع جزئی است و تروریست‌ها دنبال مساله‌سازی هستند و از آنجایی که ایران یک قطب در مبارزه با تروریسم است می‌خواهند خدشه وارد کنند. ساعتی پس از این حادثه خبرنگاران و نمایندگان مجلس به آرامی از مجلس خارج شدند. قرار است کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حادثه تیراندازی مجلس جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد. در این حادثه تروریستی هیچ یک از نمایندگان مجلس آسیبی ندیدند.

شهدای مجلس

همچنین براساس گزارش‌ها حمید امدادی، مسوول دفتر سیدهادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس در این حادثه زخمی شد. از سوی دیگر، دو مسوول دفتر و مشاور حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر اصفهان در جریان حمله تروریستی روز گذشته به مجلس به شهادت رسیدند.‎در همین ارتباط به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حاجی دلیگانی با تایید خبر شهادت دو مسوول دفتر خود گفت: فیلم منتشرشده از سوی داعش در فضای مجازی مربوط به دفتر بنده در مجلس شورای اسلامی است. وی افزود: متاسفانه دیروز دو تن از کارمندان دفتر بنده در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند. براساس گزارش‌ها یوسف زارعی، مسوول دفتر و سید‌مهدی تقوی که از چهار ماه گذشته به‌عنوان مشاور فرهنگی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر از سوی جهاد دانشگاهی مامور شده بود روز گذشته در جریان حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.در کنار این سه تن، پاسدار جواد تیموری از نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه نیز روز گذشته در جریان این حمله تروریستی به شهادت رسید.

4مجروح و یک شهید در حادثه حرم

انصاری، معاون تولیت آستان امام‌خمینی‌(ره) در تشریح ماجرای روز گذشته حرم گفت: صبح دیروز دو تروریست مسلح به اسلحه کلاشینکف؛ درحالی‌که به‌شدت تیراندازی می‌کردند از درب غربی (شماره۶) وارد محوطه حرم شدند و ابتدا باجه نگهبانی را مورد هدف قرار دادند و سپس وارد صحن آقا مصطفی شدند.

انصاری افزود: تروریست‌ها پس از ورود به صحن آقامصطفی به روی چند کارگر خدماتی حرم مطهر آتش گشودند که بر اثر آن یکی از نیروهای خدماتی به شهادت رسید و سه نفر دیگر زخمی شدند.

معاون تولیت آستان مقدس امام‌خمینی‌(ره) ادامه داد: پس از این اقدام مهاجمان وارد محوطه پشتی صحن آقامصطفی شدند که در این هنگام ماموران یگان انتظامی مستقر در حرم مطهر خود را به محل تیراندازی رساندند و با تروریست‌ها درگیر شدند.

انصاری افزود: در این درگیری، نیروهای انتظامی یکی از مهاجمان تروریست را هدف قرار دادند که بر اثر آن این تروریست که کمربند انفجاری داشت خود را منفجر کرد و نفر دوم هم از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفت و به هلاکت رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی گفت: این حادثه ۴مجروح (عوامل انتظامی حرم) و یک شهید (مامور فضای سبز) داشت.

حضور مقامات در مجلس

به‌دنبال این حادثه روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار کاظمینی فرمانده سپاه تهران بزرگ، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی و سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای بررسی این حادثه تروریستی به مجلس رفتند.

انتقال مجروحان به 5 بیمارستان

در خبری دیگر به گفته پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور مجروحان تیراندازی تهران به ۵ بیمارستان طرفه، سینا، معیری، هفت تیر و امام حسین(ع) منتقل شده‌اند. از سوی دیگر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت روز گذشته با حضور در بیمارستان‌هایی که مجروحان حادثه به آنجا منتقل شده بودند از نزدیک در جریان وضعیت درمان آنها قرار گرفت.غلامرضا پورمند، رئیس بیمارستان سینا نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: ۱۳ تن از مجروحان این حادثه که گلوله خورده‌ بودند، به این بیمارستان منتقل شدند که یک نفر از آنها در بدو ورود فوت شد. به گفته او دو نفر از مجروحان خانم بودند.

تکذیب انفجار در نقاط دیگر

همچنین روز گذشته روح‌الله جمعه‌ای مشاور رسانه‌ای وزیر کشور گفت: انفجار غیر از حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) و مجلس شورای اسلامی در نقطه‌ای دیگر تایید نمی‌شود. از سوی دیگر مسوولان حرم امام‌خمینی‌(ره) وقوع هر گونه تیراندازی و حادثه مجدد در حرم امام (ره) را تکذیب کردند. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که فردی که در حرم امام‌خمینی‌(ره) خود را منفجر کرده یک زن بوده است.

واکنش‌های جهانی

حوادث تروریستی روز گذشته تهران واکنش‌های جهانی را در پی داشت. در همین راستا سابرینا بلوسی، مشاور مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حادثه تروریستی تهران پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر و در آن با ذکر نام فدریکا موگرینی نوشت: امروز بار دیگر یک روز بسیار غم‌انگیز است. اخبار مربوط به این حملات را از نزدیک دنبال می‌کنیم. موگرینی نیز روز گذشته در سخنرانی‌اش در کمیسیون اروپا گفت: اجازه دهید سخنانم را با ابراز همدردی و تسلیت به قربانیان حادثه تروریستی تهران شروع کنم. در این لحظات ما این حوادث را از نزدیک دنبال می‌کنیم. من صحبت‌هایم را با این موضوع شروع کردم؛ چراکه امروز بار دیگر یک روز بسیار ناراحت‌کننده است.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز با انتشار پیامی خطاب به رئیس‌جمهور کشورش به حادثه تروریستی روز گذشته تهران واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» او در این پیام که در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد، نوشت: اگر قرار باشد محکوم کردن تروریسم معنی داشته باشد نباید این کار به‌صورت گزینشی انجام شود. حوادث تهران نیز باید مثل اروپا محکوم شود.

پارلمان عراق و پارلمان اروپا هم در واکنش به حادثه مذکور در پیام‌هایی جداگانه با رئیس مجلس و ملت ایران ابراز همدردی و حوادث دیروز را محکوم کردند. به گزارش «ایسنا» آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: من با رئیس مجلس و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنم. وزارت امور خارجه ترکیه، وزارت خارجه فرانسه، ارمن پرس ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان، کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه و «بورگه بِرِندِه» وزیر امور خارجه نروژمحمد مومنی سخنگوی رسمی دولت اردن، وزارت امور خارجه سوریه، وزارت خارجه قطر، حوادث روز گذشته در تهران را محکوم کردند.

واکنش‌های داخلی

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز با اظهار تاسف از حادثه تروریستی در تهران گفت: تروریسم مشکلی است که در سطح منطقه خاورمیانه و جهان با آن مواجه هستیم. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه کل منطقه ناامن شده است، اظهار کرد: این اقدام کور را محکوم می‌کنیم. سید حسن خمینی یادگار امام هم شهادت تعدادی از هموطنانمان در حادثه تروریستی تهران را تسلیت گفت.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اقدام تروریستی تهران اگر در اروپا یا هر جای دیگری رخ می‌داد تلفات بسیاری در برداشت؛ درود بر اقتدار و صلابت نیروهای سپاهی، بسیجی، انتظامی و امنیتی ایران. به گزارش خبرگزاری فارس، وی در ادامه تاکید کرد: جهان باید نشان دهد تروریسم محکوم است و تهران، پاریس و لندن یا شرق و غرب نمی‌شناسد و برای مبارزه با آن باید استوارتر، منسجم‌تر و یکپارچه‌تر حرکت کنیم. به گزارش «ایسنا» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با تشریح اقدام تروریستی تهران نیز تاکید کرد: ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی‌گذاریم و برای حفاظت از جان مردم لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

زمان تشییع پیکر شهدای حادثه

در همین حال رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن محکومیت حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی و نیز حرم مطهر امام خمینی (ره) با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی تهران گفت: قرار است پیکر این عزیزان، پس از نماز جمعه با حضور آحاد ملت از دانشگاه تهران تشییع شود. به گزارش «ایسنا» سیدمحسن محمودی افزود: پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به سوی پل حافظ تشییع می‌شود تا در آرامگاه ابدی جای گیرند.

روایت خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از حادثه مجلس

زینب موسوی: فاصله امنیت و ناامنی کوتاه بود. فاصله‌ای به اندازه چند ده متر! صبح دیروز حوالی ساعت ۱۰:۱۵ هنگامی که کیف‌دستی را برای ورود به پارلمان به محل تحویل وسایل دادم، هرگز اضطراب و چشم‌های گریان دقایق بعد در تصورم نبود. در عبور از پل هوایی میان محل تحویل وسایل و ساختمان مجلس، مثل همیشه به سمت گیت رفتم اما با نهیب ناگهانی صدای نزدیک گلوله‌ها -هرچند ناباورانه - فرار را به داخل شدن در ساختمان بهارستان ترجیح دادم و به روی پل هوایی برگشتم. فریادهایی، مردم عادی در خیابان مجاهدین اسلام را به فرار یا پناه گرفتن فرمان داد! نفهمیدم که بود و از کجا! هراس و هیجان درهم آمیخت، اما صدای گلوله‌ها آنچنان نزدیک در سرم پیچیده بود که دیگر جراتی برای حرکت نداشتم. کوتاه‌تر از آنکه بخواهم تیراندازی یا آنچه در درون مجلس می‌گذشت را آنالیز کنم، صدای گلوله‌ها نزدیک‌تر شد؛ این بار از طبقات بالایی که دفتر نمایندگان در آن قرار داشت. حالا انگار باور کرده بودم که این صدای یک درگیری ساده نیست؛ نگرانی برای دوستانم که در صحن علنی بودند و دلشوره آنکه چه حادثه‌ای در حال رخ دادن است ذهنم را آنچنان مشغول کرده بود که صدای دوباره تیراندازی انگار بیدارم کرد؛ تروریست‌ها از همان طبقات بالایی ساختمان مجلس، عابران و مردم در خیابان مجاهدین اسلام را نشانه گرفته بودند. باز هم کسی فریاد کشید: «بخوابید رو زمین! بخوابید رو زمین!» این بار ماجرا واقعی‌تر از هر زمان شده بود! چیزی شبیه جنگ! خودم را در معرکه دیدم. صدای آژیر و گلوله آنقدر بر وحشتم افزود که در افت و خیز تیراندازی به سمت خیابان، خودم را به پایین پل رساندم و با همراهی دو نیروی امنیتی حاضر در معرکه، از کوچه‌های کنار بیمارستان معیری فرار کردم. حالا برگشته بودم به نقطه امن! آنجا با هراس و اشک قدر عافیت دانستم.

روحانی: ملت ایران هر دسیسه و توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام بیشتر و با ساختار قدرتمند امنیتی درهم خواهد شکست

روایت جزئیات دو حادثه تروریستی دیروز تهران

بی‌اعتنایی بازارهای ارز و طلا همزمان با واکنش هیجانی بورس

چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری مردم را به اتحاد دعوت کردند

پادزهر تـروریسم

پادزهر تـروریسم