وضع تحریم جدید خطرناک است

دنیای اقتصاد: همزمان با شدت گرفتن تلاش‌های کاخ سفید برای وضع تحریم‌های جدید علیه تهران در چارچوب فعالیت‌های موشکی، جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا هشدار داد که وضع تحریم‌های جدید، «اقدام مضر و خطرناکی» است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر امورخارجه پیشین آمریکا روز دوشنبه در یک سخنرانی در سانفرانسیسکو با اشاره به تلاش برخی سناتورهای کشورش برای تصویب تحریم‌های مضاعف علیه ایران، تاکید کرد: «وضع تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران خطرناک است و این کشور را می‌تواند به انزوا بازگرداند.» کری افزود: «تحریم‌های جدید علیه افرادی که با برنامه موشکی بالستیک ایران همکاری دارند می‌تواند به مردم ایران این پیام را ارسال کند که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هیچ دستاوردی برای آنها نداشته است.» وزیر امورخارجه سابق آمریکا گفته است که تحریم‌های جدید و در پیش گرفتن سیاستی تحریک‌آمیز در قبال ایران می‌تواند نتایجی نامطلوب در پی داشته باشد. او همچنین در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور ترامپ به حرف افراد خوب در دولتش گوش کند. کری حتی به‌رغم مخالفت دولت ترامپ به حفظ اعتبار توافق هسته‌ای با ایران امیدوار است. دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود بارها از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده بود و خواستار تجدید مذاکرات بر سر برنامه‌هسته‌ای ایران شده بود. جان کری ابراز امیدواری کرده است که ترامپ از سخنان و رویکرد وزیر دفاع خود، جیمز متیس و هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در قبال توافق هسته‌ای پیروی کند.

تلاش سنا برای تحریم‌های جدید

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اواخر ماه گذشته (میلادی) با اکثریت آرا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب رساند که به رئیس‌جمهور این کشور اجازه می‌دهد به بهانه برنامه موشکی بالستیک ایران تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کند. رهبر اکثریت سنای آمریکا گفت که طرح تحریم‌های جدید ایران امروز به رای گذاشته خواهد شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری هیل، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در تلاش است تا سنا را برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و به علاوه تجدید محدودیت‌های مالی علیه روسیه ترغیب کند. طرح تحریم‌های جدید ایران از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار است و این طرح در اواخر ماه مه در کمیته روابط خارجی به تصویب رسید. این طرح منجر به افزایش تحریم‌های ایران به بهانه برنامه موشکی بالستیک این کشور و آنچه واشنگتن حمایت ایران از تروریسم می‌خواند، خواهد شد. لینسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نیز پیش از این به خبرنگاران گفته بود که برای به ثمر رساندن طرح تحریم‌های جدید ایران تلاش خواهد کرد و خرسند است که کشورش در نهایت کاری در قبال ایران انجام می‌دهد.

هشدار به ترامپ

جان کری از زمانی که پیروزی دونالد ترامپ در برابر رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون قطعی شد، بارها نسبت به تبعات سرپیچی کردن از برجام یا اتخاذ سیاست‌هایی که برجام را تحت تاثیر قرار دهد، هشدار داده است. جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و رئیس اسبق کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا توافق اتمی میان گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی و مساله برجام را همچنان به‌دقت دنبال می‌کند. کری در روزهای پایانی کار دولت باراک اوباما نیز به دولت ترامپ درباره‌ کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هشدار داده بود. او در سخنانی گفته بود که این اقدام می‌تواند منجر به بروز مناقشه شود و به اعتبار آمریکا آسیب بزند. بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دوران رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که پس از به قدرت رسیدن، توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را پاره خواهد کرد. مقامات آمریکایی پس از پیروزی وی در انتخابات ضمن هشدار نسبت به پیامدهای چنین اقدامی تاکید کردند که این توافق، توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه‌ای آن را مورد تایید قرار داد.هفته گذشته نیز یک پایگاه خبری آمریکایی از تلاش سناتورهای دموکرات برای جلوگیری از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس سنا خبر داده بود. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، یکی از سناتورهای دموکرات ایمیلی فرستاده است که متن آن نشان می‌دهد دموکرات‌ها به‌دنبال آن هستند تا از طریق ارتباط دادن تحریم‌های ایران و روسیه مانع از وضع تحریم جدید علیه تهران شوند، چراکه نگران آینده توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند. همچنین جان کری در اوایل خرداد ماه و در آستانه بررسی طرح تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با انتشار چند پست در شبکه‌ توئیتر در مورد تأثیر تحریم‌های احتمالی بر اجرای توافق اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ هشدار داده بود. کری در توئیتر خود خطاب به همکاران قدیمی‌اش در کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد: «زمان آن رسیده است که با احتیاط عمل کنیم.» به گفته وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در شرایط فعلی و بعد از انتخابات ایران، امکان سوء برداشت نیز بسیار زیاد است و اکنون زمان ارائه طرحی جدیدی درباره ایران نیست. او همچنین با اشاره به اینکه ابزارهای زیادی برای افزایش فشار بر ایران در اختیار آمریکا وجود دارد، ادامه داد: «باید خطرهایی که برجام را تهدید می‌کنند، ارزیابی کنیم.»

تحریم متقابل

دونالد ترامپ در شرایطی تلاش دارد به واسطه تحریم‌های غیرهسته‌ای، ایران را تحت فشار قرار دهد که می‌داند نمی‌تواند در حوزه هسته‌ای تغییری در روند برجام ایجاد کند یا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید نکند زیرا بزرگ‌ترین هزینه آن، عدم همراهی چین، روسیه و اتحادیه اروپا با این تصمیم آمریکا خواهد بود که در این صورت این کشور در انزوا قرار خواهد گرفت، بنابراین اگر سیاستمداران آمریکا چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کردند (عدم تمدید تعلیق تحریم‌ها) در انزوا قرار گرفته و متحدان خود را از دست می‌دادند چون طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است. از این‌رو بود که دولت دونالد ترامپ روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. اما همزمان با این تصمیم، دولت جدید آمریکا هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را به‌دلیل دست داشتن در فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. اقدامی که با واکنش ایران مواجه شد و وزارت خارجه ایران ضمن آنکه افزایش تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی را «غیرقابل قبول و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل» خواند، اعلام کرد که در اقدامی متقابل، ۹ شرکت و فرد جدید آمریکایی را به فهرست قبلی تحریم‌های خود اضافه خواهد کرد. همچنین به گفته مقامات لشکری و کشوری جمهوری اسلامی، ایران در چارچوب سیاست‌های ملی، برنامه‌های دفاعی‌اش را که برنامه‌ای بازدارنده و کمک‌کننده به ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم است با قوت و شدت ادامه خواهد داد.