تفاوت دیدگاه وزارت کشور و شورای نگهبان برسر نحوه اعلام نتایج انتخابات

دنیای اقتصاد: به‌دنبال سخنان وزیر کشور مبنی‌بر اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از شمارش نهایی، روز گذشته شورای نگهبان به وزارت کشور پیشنهاد داد تا نتایج شمارش آرا را به‌صورت تدریجی اعلام کند. اولین بار سه‌شنبه شب عبدالرضا رحمانی‌فضلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد که پس از تجمیع آرای انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس قانون، وزیر کشور آن را اعلام نهایی خواهد کرد و مانند گذشته تعداد آرا به مرور اعلام نخواهد شد. او روز گذشته نیز در یک نشست خبری مجددا این موضوع را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه حتما در این دوره زودتر از دوره‌های قبلی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کنیم، گفت: این نتایج به‌صورت قطعی و نه تدریجی اعلام می‌شود.

به گزارش «ایسنا» او در ادامه اظهار کرد: در دوره‌های قبلی نتایج به‌صورت تدریجی اعلام می‌شد، اما این نحوه اعلام نتایج مشکلاتی داشت؛ به‌طور مثال آمار یک نامزد در یک استان نسبت به نامزدهای دیگر ۷۰، ۸۰ درصد بیشتر بود، اما در استان‌های دیگر نامزدهای دیگر رای بیشتری کسب می‌کردند، بنابراین این جابه‌جایی آرا و بالا و پایین رفتن نتایج سوء‌تفاهم و گمانه‌زنی ایجاد می‌کرد. بنابراین بهتر است آمار پس از شمارش نهایی به‌صورت یک‌باره اعلام شود. وزیر کشور همچنین تاکید کرد: خاطر مردم و نامزدها جمع باشد که نظارت کاملی بر روند شمارش انجام شده و از آرای مردم صیانت می‌شود.وزیر کشور سپس اظهار کرد: من تاریخ دقیقی اعلام نمی‌کنم اما در کوتاه‌ترین زمان و با رعایت صحت و دقت، نتیجه انتخابات را اعلام می‌کنیم. همزمان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در یک نشست خبری گفت: پیشنهاد ما به وزارت کشور این است که با توجه به حساسیت انتخابات ریاست‌جمهورى گزارش‌های اعلام نتایج به‌صورت تدریجى اعلام شود.البته این تنها شورای نگهبان نبود که روز گذشته به سخنان وزیر کشور مبنی بر اعلام نتایج آرا پس از شمارش نهایی واکنش نشان داد.

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به محض اینکه همه حوزه‌های انتخابیه تعطیل و شمارش آرا آغاز شد نتایج انتخابات به‌صورت تدریجی اعلام شود، بهتر است. او تصریح کرد: در این مساله، قانون نظری به‌صورت صریح نداده است و باید شورای نگهبان و وزارت کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به تفاهم برسند و ما با جمع‌بندی نهایی مسوولان موافقیم. حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه نیز تاکید کرد: اعلام تجمیع آرا می‌تواند از دقت در بررسی انتخابات بکاهد و ممکن است این تصور را در ذهن مردم و کاندیداها ایجاد کند که نظارت صحیحی بر صندوق‌های رای صورت نپذیرفته است. غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم گفت: اگر مردم به تدریج، شهر به شهر و استان به استان متوجه ترکیب و نتایج آرا شوند، آن را راحت‌تر می‌پذیرند تا اینکه یک مرتبه نتیجه آرا اعلام شود بدون اینکه مردم به‌صورت تدریجی در جریان ترکیب آرا قرار گرفته باشند.سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با ابراز نگرانی از اعلام نتایج آرای ریاست‌جمهوری پس از تجمیع کامل تاکید کرد: ممکن است اعلام نتایج آرا به این صورت باعث شوکه شدن مردم و خدای نکرده به وجود آمدن فضای اعتراض آنان شود که به راحتی قابل کنترل نیست.در کنار این موضوع وزیر کشور روز گذشته پیش‌بینی کرد که با توجه به باقی ماندن تنها دونامزد اصلی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی، انتخابات به مرحله دوم کشیده نشود. پیش‌بینی که البته بلافاصله از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور تصحیح شد و در اطلاعیه‌ای این پیش‌بینی را صرفا یک ارزیابی مشروط و مطلقا غیر‌قطعی توصیف کرد.

انتخابات تا 12 شب تمدید نمی‌شود

به هر ترتیب وزیر کشور روز گذشته در آستانه برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا، به‌عنوان دومین تجربه دولت یازدهم در برگزاری انتخابات، مطالب دیگری هم مطرح کرد. یکی از مواردی که وزیر کشور مطرح کرد در مورد تمدید زمان انتخابات بود. او گفت: از مردم می‌خواهیم از اول وقت پای صندوق رای بیایند تا با ازدحام جمعیت تا ساعات پایانی مواجه نباشیم. محدودیت زمانی ما تا ۱۲ شب است البته قطعا انتخابات را تا این ساعت تمدید نمی‌کنیم.وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری گفت: همه نامزدها می‌توانند در همه شعب نماینده‌ای داشته باشند. ما ۶۴ هزار شعبه داریم و هر نامزد در تمام این شعب می‌تواند نماینده داشته باشد. البته باید پیش از برگزاری انتخابات نامزدها نمایندگان خود را به ما اعلام کنند.

برخورد با گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه هر نوع اعلام نتایج در فضای مجازی و در قالب گمانه‌زنی انجام بگیرد خلاف است و با آن برخورد می‌شود، گفت: در فضای مجازی با موارد حاد تخلف که امنیت ملی یا اخلاق عمومی را دچار اشکال کند، مواجه نبوده‌ایم. البته تخلفاتی هم انجام شده که تذکر داده‌ایم. در مجموع میزان تخلفات در این دوره به یک سوم رسیده است. ما تخلفات را روزانه به قوه‌قضائیه گزارش می‌دهیم.

ارجاع تخلفات صداو سیما به رئیس این سازمان

رحمانی‌فضلی در مورد تبلیغات صداوسیما و تخلفاتی که در این زمینه انجام شده است، گفت: صداوسیما مواردی از تخلف داشته که آن تخلفات به رئیس سازمان صداوسیما ارجاع داده و تلاش شده که این تخلفات کمتر شود. کمیسیون بررسی تبلیغات در برنامه‌های ضبط شده تا جایی که توانسته تخلفات را حذف کرده اما این امکان در برنامه‌های زنده نبوده است و اتفاقاتی افتاده که مسوولیتش با خود نامزدها است. البته نامزدها شکایات متعددی از یکدیگر داشته‌اند که با توجه به محدودیت وقت ما امکان رسیدگی به همه آنها نبود از سویی خود نامزدها هم در همان برنامه‌ها جواب یکدیگر را داده‌اند در این مناظره‌ها تلاش شد که زمان به‌صورت مساوی در اختیار همه نامزدها قرار بگیرد.

سازوکار شمارش آرا

وی در پایان درباره سازوکار شمارش آرا گفت: آرا در ابتدا در شعبه‌ها شمارش می‌شود و اعضای هیات نظارت و اجرایی نتیجه آمار را تایید و امضا می‌کنند. سپس آمار در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع و همزمان این آمار از شعب به فرمانداری‌ها و وزارت کشور ارسال می‌شود. ما با هماهنگی شورای نگهبان و هیات نظارت انتخابات شوراها آرا را تجمیع کرده و پس از تایید نهایی آن را اعلام می‌کنیم.

14 مورد علائم رمزی در تعرفه‌ها

رحمانی‌فضلی همچنین سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون تعرفه به چاپ رسیده و به سراسر کشور ارسال شده است، تاکیدکرد: ۱۴ مورد علائم رمزی در تعرفه‌ها ایجاد شده، بانک ملی نیز تعرفه‌ها را چاپ کرده و تعرفه‌ها از همان کاغذهای تراول تهیه شده است و با توجه به این تمهیدات امکان تولید یا تکثیر تعرفه‌ها وجود ندارد. در حال حاضر نیز تعرفه‌ها در قرنطینه قرار دارد.وی آوردن شناسنامه برای رای دادن را الزامی دانست و گفت: براساس کد ملی افراد آنها احراز هویت می‌شوند ولی به شناسنامه هم نیاز است. استفاده از شماره ملی این احتمال که فردی در چند محل رای بدهد را به صفر می‌رساند زیرا فرد وارد شعبه می‌شود ابتدا از طریق سیستم احراز هویت می‌شود و اگر یک بار رای داده باشد، مشخص می‌شود.وزیر کشور همچنین گفت که اعلام نتایج احتمالا یکی، دو روز یعنی شنبه و یکشنبه به طول می‌انجامد.