دنیای اقتصاد: بار دیگر نام علی‌اکبر ناطق نوری به میان آمد؛ شیخ اصولگرایان که سال‌هاست عطای سیاست را به لقایش بخشیده و خود را از میدان سیاست کنار کشیده، حالا نامش در میان زمزمه‌های حامیان حسن روحانی شنیده می‌شود. ناطق نوری که ۴ سال پیش، بر حمایت خود از حسن روحانی صحه گذارد و چند باری در ۴سال ریاست‌جمهوری روحانی به دفاع تمام قد از او پرداخت، دیروز نامش محور اخباری شد که خبر از تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل برای حمایت از روحانی می‌دادند. اخباری ضد و نقیض که در نهایت با بیانیه دفتر ناطق نوری، مبنی‌بر اینکه «او در هیچ تشکل، جبهه، گروه یا حزبی عضویت نداشته و دیدار افراد و اعضای تشکل‌های مختلف با ایشان، ‌صرفا جنبه ملاقات و تبادل نظر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... دارد» خاتمه یافت.

گرچه این بیانیه، عضویت ناطق در جبهه اصولگرایان معتدل را رد کرد، اما به نظر می‌رسد این زمزمه‌ها پس از مشورت اعضای این جبهه با ناطق شکل گرفته است، جبهه‌ای که افرادی چون سیدرضا اکرمی و کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در آن حضور دارند. بر اساس آنچه «ایسنا» از اعضای این جبهه گزارش داده، نام دیگرانی همچون بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس و عضو فراکسیون مستقلان ولایی، حسن عباسپور تهرانی نماینده ادوار مجلس و سید‌شهاب‌الدین صدر که او نیز از نمایندگان اصولگرای ادوار مجلس است، در میان این اعضا دیده می‌شود. همچنین بهروز نعمتی نماینده مردم تهران به عنوان دبیر جبهه اصولگرایان معتدل و مسوول ستاد اصولگرایان حامی حسن روحانی انتخاب شده است. این نماینده نزدیک به طیف لاریجانی در مجلس پیش از این از حمایت عموم چهره‌های معتدل اصولگرا از روحانی خبر داده و گفته بود که «در مجلس درصد زیادی در این انتخابات با آقای روحانی خواهند بود.»

از سوی دیگر چینش اعضا بر اساس آنچه تاکنون در زمزمه‌ها مطرح شده، نشان می‌دهد این جبهه طی روزهای پیش‌رو به‌صورت رسمی اعلام موجودیت خواهد کرد. از سوی دیگر، این چینش می‌تواند از حضور مهره‌ای دیگر در این جبهه حکایت کند؛ علی لاریجانی رئیس مجلس که طی ۴ سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی نقش حمایتی خود از این دولت را به خوبی ایفا کرد و حالا با حضور نمایندگان نزدیک به او ازجمله کاظم جلالی در جبهه، ظن حضور مستقیم یا اثرگذاری غیرمستقیمش بر این جبهه بیش از پیش تقویت شده و برخی او را نیز در میان اعضای هدایت‌گر این جبهه جای می‌دهند. با این همه، گرچه تا برگزاری انتخابات تنها ۱۸ روز باقی مانده و به‌نظر می‌رسد اصولگرایان معتدل زودتر از این زمان باید به این جبهه رسمیت می‌بخشیدند، اما تشکیل جبهه‌ای متشکل از اصولگرایان معتدل هرچند دیرهنگام، برای اعلام حمایت از روحانی لازم است.

علی‌اکبر ناطق نوری گرچه نتوانست چتر وحدت را بر سر اصولگرایان در انتخابات سال ۸۴ بگشاید و از آن زمان از سیاست دست کشید، اما حامیان روحانی می‌توانند به هدایت و مشورت او در تقویت اجماع میان اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی، آن هم در فقدان آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی امیدوار باشند. به هر روی اصولگرایان معتدل بر این باورند که حمایت ناطق نوری از روحانی می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد آرای اصولگرایان را به سبد حسن روحانی بیفزاید. آنها حتی تشکیل جبهه اصولگرایان معتدل را دارای این قابلیت می‌دانند که بتواند موج جدیدی در حمایت از حسن روحانی ایجاد کند.

رئیسی و دوری از جمنا

در سوی دیگر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، اصولگرایان دیگری نیز حضور دارند که کماکان از نزدیکی به جریان‌ها و جبهه‌های سیاسی گریزانند. اصولگرایانی که در چند سال اخیر در گروه‌های مختلف اصولگرایی جای گرفته و برخلاف اصلاح‌طلبان، هنوز نتوانسته‌اند تکلیف خود را برای اجماع بر سر یک نامزد اصولگرا روشن کنند، حالا سه گزینه پیش روی خود دارند؛ سید‌ابراهیم رئیسی که خود را فراجناحی می‌خواند و با داشتن رویکردهای اصولگرایی تا این لحظه از قرارگرفتن زیر چتر جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) اجتناب کرده، یکی از این نامزدها است. برخی چهره‌های سیاسی، تلاش رئیسی برای معرفی شدن به‌عنوان نامزد انتخاباتی مستقل از جمنا را به دلیل حفظ حمایت سایر گروه‌های اصولگرایی می‌دانند. به باور آنها رئیسی با اعلام نامزدی مستقل از جمنا به‌دنبال حفظ حمایت گروه‌هایی همچون جبهه پایداری و در نهایت اجماع میان همه نیروهای مخالف دولت حسن روحانی است. جلال میرزایی نماینده مجلس نیز دیروز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» بر این دیدگاه صحه گذارد.

با این حال نمی‌توان حضور دو نامزد دیگر اصولگرایان را نادیده گرفت؛ در کنار رئیسی، محمدباقر قالیباف حضور دارد که او نیز ازجمله دو نامزد نهایی مورد حمایت جمنا در انتخابات پیش‌رو است؛ فارغ از آنکه جمنا نتوانست به‌صورت صریح، نامزد نهایی خود را به یک نامزد تقلیل دهد و در بیانیه‌ای رسمی، از رئیسی و قالیباف به‌صورت توامان حمایت کرد، اما برخی گمانه‌ها، این حمایت توامان را به تقسیم کاری نسبت می‌دهند که میان رئیسی و قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم صورت گرفته است. گواه این مدعا اظهارات علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «ایلنا» است. او با بیان این‌که به اینکه استراتژی اصولگرایان تحریک جریان مذهبی و قشر فرودست جامعه است، گفت: «وظیفه مواجهه اول را رئیسی و مواجهه دوم را قالیباف برعهده گرفته است؛ یعنی قرار است سنتی‌ها و مذهبی‌ها با اتکا به رئیسی جلو بیایند و مردم فقیری که شرایط اقتصادی کشور به آنها فشار آورده که همه از این موضوع ناراحتیم به سمت شعارهای قالیباف روی آورند و با توجه به سابقه پیشین در دوران احمدی‌نژاد، قالیباف به‌نوعی می‌خواهد همان مسیر را دنبال کند تا به موفقیت برسد.»

با این حال این گمانه در شرایطی می‌تواند درست باشد که یکی از نامزدها در نهایت به نفع دیگری کنار رود؛ حال آنکه به استناد اظهارات مسوولان ستاد این دو نامزد اصولگرا، هیچ یک قصد کناره‌گیری به نفع دیگری ندارند. هرچند تکلیف این موضوع در روزهای پایانی منتهی به انتخابات روشن خواهد شد، اما دیروز و برای چندمین بار مسوولان ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، کناره‌گیری او را به نفع رئیسی رد کردند. در جدیدترین اظهارنظرها، جعفر دارابی، رئیس ستاد انتخابات محمدباقر قالیباف در استان کرمانشاه احتمال کناره‌گیری قالیباف را رد کرد. چند روز پیش هم رضا نجابت، سخنگوی ستاد مردمی رئیسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد رئیسی به نفع کاندیدای خاصی کناره‌گیری نمی‌کند.

در این میان، نامزد سومی نیز در میان اصولگرایان برای حضور در انتخابات وجود دارد؛ مصطفی میرسلیم که به پشتوانه حمایت حزب موتلفه اسلامی از احزاب شناسنامه‌دار، قدیمی و سنتی اصولگرایان، به میدان آمده و اظهارات اعضای این حزب بیش از همه، تفرقه میان اصولگرایان را نمایان می‌کند. برخی اعضای این حزب از جمله محمد نبی حبیبی و اسدالله بادامچیان پیشتر در گفت‌و‌گوهایی از احتمال کناره‌گیری قالیباف و رئیسی به نفع میرسلیم سخن گفته‌اند و این در حالی است که در جدیدترین اظهارنظر خود، تصمیم‌گیری درباره ماندن یا کناره‌گیری میرسلیم را به تصمیم نهایی شورای مرکزی موتلفه موکول کرده‌اند. محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اعلام کرد که مصطفی میرسلیم تا پایان مناظره‌ها در صحنه می‌ماند و تصمیم‌گیری بعدی به پس از مناظره‌ها موکول شده است.

بر این اساس، اگر میرسلیم و حزب موتلفه به کناره‌گیری او از انتخابات رضایت دهند، باید دید این کناره‌گیری به نفع چه نامزدی صورت خواهد گرفت؛ این امر خود به رضایت یک نامزد از میان رئیسی و قالیباف، به کناره‌گیری به نفع دیگری وابسته است. در واقع اگر اجماع میان حلقه اول یعنی رئیسی و قالیباف صورت نگیرد، کناره‌گیری میرسلیم بی‌معنا خواهد بود.