تسنیم: مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه روز سه‌شنبه طی سخنرانی در مراسم بزرگداشت روز ارتش در ایران تاکید کرد که همکاری‌های تهران و مسکو در راستای حمایت از صلح در منطقه و گسترش همکاری‌های نظامی دوجانبه، گویای سطح بالای اعتماد بین دو کشور است. به گزارش خبرگزاری «نووستی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه معتقد است که پیروزی بر تروریسم نیازمند افزایش همکاری‌های جهانی است و تهران و مسکو نیز در همین راستا فعالانه برای حمایت از صلح در منطقه همکاری می‌کنند.

سنایی همچنین افزود: «یکی از مهم‌ترین وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران، دفاع از کشور در برابر گروه‌های تروریستی است که به یک چالش در عرصه امنیتی منطقه و جهان تبدیل شده‌اند. این گروه‌ها امروزه در سوریه، عراق و افغانستان و دیگر مناطق فعالیت گسترده‌ای دارند. مقامات تهران و مسکو که از جدی بودن این تهدیدات و خطر گسترش شبکه‌های تروریستی آگاهی کامل دارند، همکاری‌های خود برای مقابله با این پدیده را افزایش داده و نقش بسیار مهم و قابل‌توجهی در برقراری امنیت در منطقه ایفا می‌کنند.»

اعتماد بالا میان تهران و مسکو

سفیر ایران همچنین تاکید کرد که تحویل سامانه‌های دفاع ضدهوایی «اس-۳۰۰» از سوی روسیه به ایران گویای سطح اعتماد بالای دو کشور در عرصه همکاری‌های نظامی است. او ادامه داد: «امضای توافق‌نامه همکاری‌های نظامی بین جمهوری اسلامی و روسیه در سال ۲۰۱۵، چارچوب این همکاری‌ها را مشخص کرد و تا به امروز نیز گام‌های مهمی در راستای تقویت این همکاری‌ها برداشته شده و اقدام مسکو در تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران، یکی از مهم‌ترین این گام‌ها بوده است. تحویل این سامانه‌های تدافعی نشان‌دهنده سطح بالای اعتماد دوجانبه در عرصه همکاری‌های نظامی- فنی بین دو کشور است.» سفیر ایران همچنین با اشاره به امیدواری تهران به گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با مسکو، تاکید کرد: «سفر اخیر رئیس‌جمهوری به روسیه، یکی از اقدامات در راستای توسعه همکاری‌ها بین تهران و مسکو بوده و ما امیدواریم که در آینده نیز دو کشور در همین راستا گام برداشته و بیش از گذشته روابط خود را در عرصه‌های مختلف گسترش دهند.» رئیس‌جمهوری در تاریخ ۲۸ ماه مارس در جریان سفر دو روزه خود به مسکو با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. اصلی‌ترین موضوعات مورد مذاکره روسای جمهوری دو کشور، گسترش همکاری‌های اقتصادی-بازرگانی و سرمایه‌گذاری و تحقق طرح‌های بزرگ مشترک زمینه انرژی و زیرساختارهای حمل‌ونقل بود.