واکنش ایران به حمله موشکی آمریکا

دنیای اقتصاد: حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه نظامی در خاک سوریه که با استقبال و واکنش گسترده مقامات رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد، محکومیت این اقدام از سوی ایران را به‌دنبال داشت. در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر به حمله هوایی آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه واکنش نشان داد و آن را اقدامی نظامی بر اساس اتهامات بی‌اساس دانست و گفت زمان جوسازی و فرافکنی پایان یافته است.

محمدجواد ظریف در پیام خود نوشت: «ایران به‌عنوان تنها قربانی اخیر استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی (که توسط صدام در دهه ۱۹۸۰ روی داد) هرگونه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از سوی هر فردی علیه هر شخص دیگری را محکوم می‌کند.» ظریف در ادامه نوشت: «آمریکا به صدام برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران در دهه ۱۹۸۰ کمک کرد، سپس بر اساس اتهاماتی ساختگی درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی به اقدام نظامی متوسل شده است: اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ و اکنون در سوریه. وزیر امورخارجه افزود:‌ «حتی با وجود گذشت دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر ارتش آمریکا در همان جبهه‌هایی می‌جنگد که القاعده و داعش در یمن و سوریه می‌جنگند. زمان جوسازی و فرافکنی پایان یافته است.» سخنگوی وزارت‌خارجه ایران نیز در واکنش به این حمله با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملان و قربانیان آن محکوم می‌کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یکجانبه را خطرناک، مخرب و نقض اصول آمره حقوق بین‌الملل می‌داند، ابراز داشت: «ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یکجانبه و حملات موشکی به «پایگاه هوایی الشعیرات» در سوریه از سوی ناوهای آمریکایی، معتقدیم که این‌گونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در «خان‌شیخون» در ادلب که زمان‌بندی، عاملان و منتفعان از آن کاملا در پرده‌ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.»

نمایش جدید در سوریه

در ۴ آوریل ۲۰۱۷، (سه‌شنبه ۱۵ فروردین) شهر خان‌شیخون در استان ادلب که تحت کنترل گروه احرارالشام قرار داشت، هدف حمله و بمباران سنگین هوایی قرار گرفت که به‌دنبال این حمله، مسمومیت شیمیایی گسترده‌ای در بین غیرنظامیان به وقوع پیوست. بلافاصله کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و اسرائیل، دولت و ارتش سوریه را مسوول این حمله خطاب کردند و ایالات‌متحده در واکنش به این حمله پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص غرب سوریه را که حمله شیمیایی از آن پایگاه سازماندهی شده بود، بمباران کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز حمایت کامل خود را از حمله موشکی آمریکا به سوریه اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو در واکنش به حمله بامداد جمعه آمریکا به پایگاهی نظامی در سوریه، ضمن تاکید بر حمایت این رژیم از این حمله، آن را «پیامی قوی» توصیف کرد و مدعی شد که این پیام باید به ایران و کره‌شمالی نیز داده شود. ناظران می‌گویند فرماندهی مرکزی آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد از سال‌ها قبل طرح‌هایی را برای حمله به دولت سوریه آماده کرده بود تا در صورت تصمیم کاخ‌سفید امکان اجرای فوری آن وجود داشته باشد. همچنین کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که تجربه چند ساله بحران سوریه نشان داده است هرجا که گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق در تنگنا و شکست قرار گرفته‌اند، آمریکایی‌ها با فشار میدانی و سیاسی و نیز فشار به سازمان ملل به بهانه‌های بشردوستانه، فرصتی برای آنان ایجاد کرده‌اند تا به بازیابی خود بپردازند. به‌زعم ناظران غربی نیز این حمله می‌تواند آثار تعیین‌کننده‌ای داشته باشد به شرطی که تداوم داشته باشد، هدف از آن برای سوریه منطقه و جهان به‌طور شفاف بیان شود و آمریکا بتواند دولت‌های ذی‌نفع را باخود همراه کند.در همین خصوص سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین ایرانی در نشست موسسه کارنگی آمریکا در واشنگتن با بیان اینکه مسئله آمریکا و غرب به‌کارگیری سلاح شیمیایی نیست، افزود: «اولا، صدام در دوران تجاوز به ایران، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و حدود صدهزار ایرانی را کشته و مجروح کرد و آمریکا و اروپا هم مواد و تکنولوژی لازم برای ساخت و استفاده سلاح‌های شیمیایی را دراختیار او گذاشتند. ثانیا آمریکا و ناتو به بهانه سلاح‌های کشتارجمعی به عراق و لیبی حمله کردند، بعد هم برای دنیا معلوم شد که سلاح کشتار جمعی وجود نداشته و دروغی بیش نبوده است. ثالثا به محض اینکه در سوریه سلاح شیمیایی به‌کار گرفته می‌شود، قبل از هرگونه تحقیق و بررسی، یک دقیقه بعد آمریکا و اروپا دولت اسد را عامل جنایت معرفی می‌کنند.» موسویان افزود: «مسئله اصلی آمریکا، سلطه بر خاورمیانه است. آمریکا چند دهه نیازمند نفت منطقه بوده اما حالا که بی‌نیاز از نفت شده، به‌دنبال تحکیم سلطه اسراییل است.»

پیام حمله نظامی آمریکا

در همین ارتباط، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت حمله نظامی آمریکا به سوریه تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران را نادیده گرفت و نشان داد که کماکان اولویت آمریکا مبارزه با داعش نیست. حسین امیرعبداللهیان در واکنش به حمله نظامی آمریکا به سوریه ابراز داشت: «این اقدام شتابزده نظامی مغایر حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است و افراط‌گرایی و تروریسم را در منطقه تقویت می‌کند.» او گفت: «اتهام کاربرد سلاح شیمیایی از سوی سوریه در شرایطی که سوریه پیش از این خلع سلاح شیمیایی شده است، نیازمند بررسی دقیق سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و سازمان ملل بود.» امیرعبداللهیان افزود: «بی‌تردید اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه به ضرر امنیت منطقه و جهان است، این اقدام تلاش‌ها برای حل سیاسی را نادیده گرفت و نشان داد کماکان اولویت آمریکا مبارزه با داعش نیست.»

ایران و روسیه آرام نمی‌نشینند

همزمان، علاءالدین بروجردی با اشاره به حمله نظامی آمریکا به سوریه و بهانه تراشی درخصوص حمله شیمیایی اخیر صورت گرفته در سوریه گفت: «همه دنیا می‌دانند که سوری‌ها در یک توافق با سازمان ملل کلیه سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل داده‌اند، بنابراین سلاح شیمیایی در اختیار دولت سوریه نیست.» نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «از طرف دیگر معمولا کاربرد سلاح‌های شیمیایی مربوط به زمانی است که ارتش‌ها در جنگ احساس شکست می‌کنند در حالی که ارتش سوریه در بهترین موقعیت قرار دارد، حلب آزاد شد و دیگر مناطق نیز در حال آزادسازی است.» بروجردی درخصوص این حمله نیز گفت: «این اقدام نابخردانه آمریکا بدون تردید تبعات جدی به‌دنبال خواهد داشت چون کشورهایی مثل روسیه و ایران در برابر این اقدامات خلاف مصالح منطقه آرام نمی‌نشینند.»

تکذیب خبر انتقال خانواده‌ دیپلمات‌ها

همزمان با این تحولات، یک دیپلمات ایرانی در سوریه اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه در پی حمله آمریکا به سوریه خانواده‌ دیپلمات‌های ایرانی از دمشق به جنوب بیروت منتقل شده‌اند را نادرست عنوان و آن را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز مطالب جهت دار منتشر شده از سوی برخی منابع خبری خارجی و ادعای خروج دیپلمات‌های ایرانی یا خانواده‌های‌شان از دمشق پس از حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه، آن را از اساس دروغ و کذب محض دانست و تاکید کرد: «کماکان تمام اعضای سفارت طبق روال عادی به انجام وظایف محوله خود مشغول هستند.»

خواهان تقابل با ایران و روسیه نیستیم

از سوی دیگر، وزیر امورخارجه فرانسه درپی حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه گفت خواهان تقابل با روسیه و ایران نیستیم. به گزارش شبکه خبری «یورونیوز»، ژان مارک آیرو، حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی شهر حمص در سوریه را پاسخی به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دانست و گفت که همتای آمریکایی‌اش این حمله را از پیش به فرانسه اطلاع داده بود. او افزود: «خواهان رویارویی با روسیه و ایران نیستیم و آنها باید درک کنند که حمایت‌شان از بشار اسد بی‌معنی است.»

قمار ترامپ با پوتین