قهرمانی جهـان با شکست آمریکا عکس: فدراسیون کشتی

مسابقات جام‌جهانی کشتی آزاد دیروز با قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در کرمانشاه به پایان رسید. این مسابقات بیش از هر چیز دیگری تحت‌تاثیر محدودیت‌های اخیر وضع شده درباره ورود اتباع ایرانی و آمریکایی به کشورهای یکدیگر قرار داشت؛ آنجا که در نهایت ویزای ایران برای کشتی‌گیران آمریکایی صادر شد و آنها توانستند در این رقابت‌ها شرکت کنند. در نهایت هم این خود آمریکا بود که به فینال مسابقات راه یافت و در یک رقابت مهیج و نفسگیر، مغلوب دلاورمردان کشتی ایران شد. تیم ملی کشتی ‌آزاد کشورمان در این رقابت‌ها در گروه دوم با تیم‌های ترکیه، هند و مغولستان همگروه بود و با سه پیروزی به عنوان تیم اول گروه دوم جواز حضور در فینال مسابقات را کسب کرد. در فینال هم تیم کشتی کشورمان برابر آمریکا به برتری ۵ بر ۳ دست یافت و عنوان قهرمانی رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

در دیدار نهایی که در سالن مملو از تماشاگر امام‌خمینی(ره) کرمانشاه برگزار شد، در مبارزه نخست حسن رحیمی در وزن ۵۷ کیلوگرم در یک مبارزه برتر با نتیجه ۶ بر صفر آنتونی راموس را مغلوب کرد. در وزن ۶۱ کیلوگرم، مسعود اسماعیل‌پور به مصاف لوگان استیبر رفت و توانست به برتری ۶ بر ۲ برسد. در وزن ۶۵ کیلوگرم میثم نصیری در مصاف با فرانک مولینارو در حالی که ۴ بر صفر عقب بود، دست به کار بزرگی زد و در تایم دوم به برتری ۵ بر ۴ رسید تا سومین پیروزی متوالی نصیب ایران شود. در وزن ۷۰ کیلوگرم مصطفی حسین‌خانی دارنده مدال برنز جهان در یک مبارزه مطمئن جیمز گرین را ۲ بر صفر شکست داد تا چهارمین پیروزی هم به‌دست بیاید. در وزن ۷۴ کیلوگرم پیمان یاراحمدی به مصاف جردن باروس دارنده دو طلای جهان و قهرمان المپیک لندن رفت و ۳ بر ۲ شکست خورد تا طلسم شکست‌ناپذیری این کشتی‌گیر مقابل ایرانی‌ها پابرجا بماند؛ اما در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی قهرمان المپیک ریو در مصاف با دیوید تیلور در حالی که در تایم اول پیش بود، در وقت دوم نفس کم آورد و ضربه فنی شد تا شوک بزرگی به تیم ایران وارد شود. در مبارزه وزن ۹۷ کیلوگرم امیر محمدی حریفی قدر به نام کایل اسنایدر قهرمان المپیک ریو را پیش رو داشت که نتوانست مقابل رقیب خود کاری از پیش ببرد و ۶‌بر‌صفر شکست خورد تا حساب کار ۴ بر ۳ به سود ایران شود و کار برای تعیین تیم قهرمان به کشتی آخر بکشد. در کشتی سرنوشت‌ساز سنگین وزن، کمیل قاسمی نایب‌قهرمان المپیک ریو برابر نیک گویازدوفسکی قرار گرفت که این کشتی را ۵ برصفر برد. نهایتا تیم کشورمان با حساب ۵ بر ۳ آمریکا را شکست داد و برای هشتمین بار قهرمان جام جهانی شد. همچنین در مسابقه رده‌بندی نیز آذربایجان با برتری ۷ بر یک برابر ترکیه به عنوان سومی مسابقات دست یافت.

پیام رئیس‌جمهوری

در پی پیروزی درخشان تیم ملی کشتی آزاد کشورمان برابر آمریکا و کسب عنوان قهرمانی جام‌جهانی، حسن روحانی طی پیامی این موفقیت را تبریک گفت. در متن پیام رئیس‌جمهوری آمده است: «قهرمانی دلاورمردان تیم ملی کشتی آزاد و اهتزاز پرچم پرافتخار کشورمان در چهل‌وپنجمین دوره مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه، بار دیگر موجی از غرور و شادی برای ملت ورزش‌دوست آفرید. این پیروزی، نشانه دیگری بر توانمندی و شایستگی ورزشکاران عزیز ایران برای فتح قله‌های افتخار در همه رشته‌های ورزشی است. اینجانب با تبریک این پیروزی ارزشمند به هموطنان عزیز و یکایک قهرمانان این مسابقات، از تلاش‌های ثمربخش همه مربیان، دست‌‌اندرکاران و مسوولان ورزش کشور به‌ویژه میزبانی شایسته مردم پهلوان‌پرور کرمانشاه، تقدیر می‌کنم و سرافرازی جوانان عزیزمان در همه عرصه‌های تلاش و رقابت را از درگاه خداوند بزرگ مسالت دارم.»

خوشامدگویی وزیر به ستاره کشتی آمریکا