آیت‌الله هاشمی تا روز آخر از دولت حمایت کرد

دنیای اقتصاد: مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنج‌شنبه با حضور پرشور مسوولان ارشد لشگری و کشوری و اقشار مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزارشد. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی شامگاه یکشنبه ۱۹ دی‌ماه به‌دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران دارفانی را وداع گفت.

آیین تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه با حضور گسترده مردم در تهران برگزار و در جوار مرقد مطهر امام راحل بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به خاک سپرده شد. در همین ارتباط رئیس‌جمهوری عصر پنج‌شنبه در آیین چهلمین روز ارتحال حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، شرکت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این مراسم ضمن تسلیت مجدد به بیت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، علو درجات را برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال مسالت کرد. مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز به‌عنوان سخنران مراسم بزرگداشت چهلمین روز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نه در هنگامی که در بالای تریبون نماز جمعه در برابر سیل احساسات پاک مردم و شعارهایی که در حمایت از او سرداده می‌شد، خود را می‌باخت و نه در زمانی که در معرض تیرهای توهم و تخریب قرار می‌گرفت، از مسیر اعتدال، طمانینه و آرامش خارج می‌شد. به گزارش «ایسنا» انصاری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مجلس تا امروز هر چه دارد از تلاش‌ها و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی است، اظهار کرد: گذشتن از جان سخت است اما سخت‌تر از آن گذشتن از آبروست. آقای هاشمی برای پایان جنگ آبرویش را در میان گذاشت و زخم زبان‌های بسیاری را برای ادامه راه انقلاب تحمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه معروف بود که در نزد آقای هاشمی نمی‌توان حرف بی‌حساب زد، اظهار کرد: هرگاه کارشناسی نزد آیت‌الله هاشمی می‌خواست سخن بگوید دست و پایش را گم می‌کرد؛ چراکه معروف بود نزد ایشان نمی‌توان حرف بی‌حساب زد و آمار بی‌هدف ارائه داد. ایشان همیشه سوال‌های دقیقی می‌پرسید و درباره هر موضوعی بسیار فکر می‌کرد و ساعت‌ها در تنهایی‌اش نسبت به آینده کشور و برون‌رفت از مشکلات تفکر می‌کرد.

حوزه نمی‌تواند از سیاست جدا شود

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری افزود:‌ درست است که هاشمی بزرگ همه را حلال کرد، اما آثار تخریب‌ها و بدگویی‌ها بر جای می‌ماند و در اعتقاد جوانان تاثیر می‌گذارد چه بسیار کسانی که آقای هاشمی را نمی‌شناختند، اما با همین تخریب‌ها ذهنیتشان نسبت به ایشان خراب شد. همچنین به گزارش «ایرنا» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه حوزه نمی‌تواند از سیاست جدا باشد، گفت: روحانیت نباید به سال‌‌های قبل از مبارزه بازگردد، راه امام خمینی(ره) و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی راه حوزه را مشخص می‌کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درادامه گفت: آقای هاشمی تا روز آخر از دولت یازدهم به‌عنوان منتخب مردم و از شخص رئیس‌جمهوری حمایت کردند، گاهی ایشان به آقای روحانی می‌گفتند آقای روحانی تو چقدر صبور هستی، من طاقتم طاق شده است. شما چگونه در برابر این همه تخریب‌، دشمنی‌ و کارشکنی‌ نبریده‌اید؟

انصاری افزود: جواب آقای روحانی این بود که با لبخندی از کنار این سوال می‌گذشتند. وی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند امید کشور را ناامید و خدمات را کمرنگ جلوه دهند و سیاه‌نمایی کنند. وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معتقد بود در کنار رسیدگی به مردم باید ایران ساخته شود، تولید رونق پیدا کند و ایرانی باید با زحمت و حاصل دسترنجش زندگی کند و برهمین اساس فکرش را به کار انداخت تا با کشورهای خاورمیانه و دنیا ارتباط برقرار کند. معاون رئیس‌جمهوری افزود: اگر بگویم چه زحماتی کشید تا با عربستان رابطه برقرار کند و درهای بسته قبرستان بقیع را به روی ایرانی‌ها باز کند، اغراق نکرده‌ام. در دوران جنگ فکرش را به کار انداخت و ساختن موشک، تسلیحات هسته‌‌ای، آبادانی، صنعت و آبخیزداری را به وجود آورد. در همین حال به گزارش جماران، محمد هاشمی، رئیس دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از حضور مردم و مسوولان در مراسم چهلم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) قدردانی کرد. او سپس گفت: زبان ما در تشکر از مردم قاصر است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس، سید‌حسن خمینی، سید‌یاسر خمینی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، علی مطهری و مسعود پزشکیان نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در این مراسم شرکت کردند.