مالیات طلا کاهش می‌یابد

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از ثبت رکورد جدید در پرداخت مالیات اصناف خبر داد و اعلام کرد که نرخ مالیات طلا به ۳ درصد کاهش می‌یابد. سید کامل تقوی‌نژاد در حاشیه جلسه مشترک با اتاق اصناف در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای وصول مالیات ۱۳۹۴ اصناف با اتاق اصناف، توافق خوبی داشتیم و اگر مودیان محترم معادل مالیات ۱۳۹۳ را برای ۹۴ پرداخت کنند، برگ قطعی برای آنها صادر و مالیات از آنها پذیرفته می‌شود.

او افزود: به همین خاطر حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار اظهارنامه از طرف مودیان ارائه شده و تاکنون حدود یک میلیون برگه قطعی واقعی در اختیار مودیان قرار گرفته که رکورد تاریخی است و نسبت به سال‌های قبل ۱۰۰۰ درصد رشد دارد. تقوی‌نژاد اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد به مودیان اعتماد می‌کنیم و براساس اظهارنامه خودشان مالیات می‌گیریم.رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: خوشبختانه اعتماد ما به مودیان نتیجه داد و از نظر درصد مالیات و هم از نظر تعداد اظهارنامه، دستاورد خوبی است.او افزود: امروز برای اینکه بتوانیم زمینه اجرایی این توافقات را برای سال ۱۳۹۶ و وصول مالیات ۹۵ انجام دهیم، توافق‌ها را مرور کردیم و خوشبختانه اتاق اصناف هم از عملکرد سازمان مالیاتی رضایت دارد و ما هم همکاران را تشویق می‌کنیم با روحیه تعاملی از اصناف، مالیات دریافت کنند.تقوی‌نژاد ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و در این لایحه با توجه به اینکه قانون فعلی آزمایشی است، مواردی که در اجرا دچار اشکال بوده بررسی و به مجلس ارائه خواهد شد، حذف مالیات کالای خاصی مطرح نیست و ممکن است اصلاحاتی صورت بگیرد. نرخ‌ها در این قانون قطعی خواهد شد و به نرخ فعلی نزدیک است. تقوی‌نژاد افزود: ممکن است برای برخی کالاها تصمیم خاصی بگیریم و برای طلا هم نرخ تعدیل می‌شود و پیشنهاد ما این است که به ۳ درصد کاهش پیدا کند.او تصریح کرد: به سراغ شناسایی منابع جدید مالیاتی می‌رویم اما قرار نیست در دریافت مالیات با شرایط خاصی که در اقتصاد ما وجود دارد، فشاری به این افراد وارد شود و باید مالیات را با اطلاعات بگیریم. تقوی‌نژاد گفت: نظام جامع مالیاتی می‌تواند اطلاعات کاملی از ذی‌نفعان در اختیار ما قرار دهد و اطلاع از کسانی که مالیات از آنها گرفته می‌شود، کامل خواهد شد و باید به اطلاعات کسانی که جزو مالیات‌دهندگان نیستند، برسیم و درآمدهایی که قرار است به دست بیاید از طریق مودیان جدید خواهد بود (گسترش پایه‌های مالیاتی).

تقوی‌نژاد درباره صندوق‌های مکانیزه فروش نیز گفت: لایحه‌ای به مجلس تقدیم و کلیات آن در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است، به‌زودی مجلس جزئیات لایحه را بررسی می‌کند. او تاکید کرد: همزمان در سازمان امور مالیاتی استانداردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را آماده می‌کنیم و شرکتی انتخاب شده است که مفاد قرارداد به آن ابلاغ می‌شود و در طول ۶ ماه استانداردها را اعلام می‌کنیم.