دنیای اقتصاد: رئیس‌مجلس با بیان اینکه حدود ۵۰ طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل با این توافق مطرح شده، گفت: ایران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: نکته عجیب، اظهارات رئیس‌مجلس آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران، برجام را نقض کرده است. او افزود: این اظهارات به تصور این بیان شد که اقدامات غیرمقبول و غیرمعقول و غیرمسوولانه خود را توجیه کنند. حال ببینیم آیا این ادعای رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا حتی در بین مسوولان آمریکایی قابل تایید است.

باید از رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا سوال شود آیا این همه اظهارنظر در تایید انجام تعهدات ایران کافی نیست؟ اگر شما از این اظهارنظرها بی‌اطلاعید که تاسف‌آور است و بعید است که اطلاع نداشته باشید. لاریجانی با بیان اینکه در طول یک سال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد، حداقل ۴۰ بار مقامات آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی در این‌باره و نحوه رفتار ایران اظهارنظر کرده‌ و هر یک چندبار بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کردند، گفت: «حتی رئیس‌جمهوری آمریکا در پنجمین اظهارنظر تائیدی خود پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته‌ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد؛ اما یک سال است که دلیل و مدرک داریم که نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده و این فقط نظر من و مشاورانم نیست. سازمان اطلاعاتی ارتش هم این حرف را می‌زند.»

رسیدگی به شکایت برادران رئیس‌جمهوری و معاون اول

همچنین محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: شکایت برادران رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری از دو نفر از نمایندگان مجلس در این هیات در حال بررسی است. او در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: شکایت مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری از برخی از نمایندگان به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رسیده است. مهدی جهانگیری در این شکایت بیان کرده که برخی از نمایندگان در مسائل اقتصادی علیه وی مصاحبه‌هایی داشته‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است. همچنین به شکایت حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور نیز با شکایت از دو نفر از نمایندگان بیان کرد که برخی نمایندگان در مصاحبه‌هایی که داشته‌اند به ما تهمت رانت اقتصادی زده‌اند.

وضعیت جنگنده‌های روس در نوژه

در خبری دیگر، مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان درباره شایعاتی که برخی در خصوص ورود مسلحانه جنگنده‌های روسی به پایگاه هوایی نوژه همدان که حدود سه ماه پیش رسانه‌ای شد مطرح می‌کنند، گفت: ایران تاکنون اجازه ورود مسلحانه هیچ هواپیمایی را به خاک کشور نداده است؛ روس‌ها با نظر ما وارد شدند و با نظر ما صرفا سوخت‌گیری کردند. او با بیان اینکه ایران حتی به روسیه اجازه نداد که آنها در خاک ما جنگنده‌هایشان را تسلیح کنند، گفت: روس‌ها در پایگاه هوایی شهیدنوژه همدان آن هم تحت کنترل کامل سیستم ناوبری جمهوری اسلامی ایران، اقدام به سوخت‌گیری کردند. ذوالنور تاکید کرد: اینکه برخی گفتند ما در آن مقطع پایگاه نظامی در اختیار روس‌ها قرار دادیم، کاملا کذب بود چراکه ما حتی اجازه خروج و فاصله گرفتن نظامیان روسی از جنگنده‌ها را هم ندادیم.