دنیای اقتصاد: اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. به گزارش «رویترز»، نمایندگان این مجلس با ۴۱۹ رای موافق در مقابل یک رای مخالف «قانون تحریم‌های ایران» موسوم به «داماتو» را که درسال ۱۹۹۶ برای جریمه سرمایه‌گذاران در بخش انرژی ایران تصویب شده بود،تمدید کردند. این طرح یک هفته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تصویب شده است.

«قانون تحریم‌های ایران» یا «آی اس ای» که اعتبار آن روز ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) به پایان می‌رسد، تحریم‌هایی در زمینه‌های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی در ارتباط با برنامه هسته‌ای و همچنین آزمایش موشک‌های بالستیک ایران وضع می‌کند. اکنون این قانون نیازمند تصویب در سنا و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا است. هنوز معلوم نیست چه زمانی سنا تصویب این طرح را در دستور کار خود قرار خواهد داد. قانون داماتو قانونی است که در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. براساس این قانون شرکت‌هایی که در یک سال بیش از ۴۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند از دادوستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد. این قانون توسط داماتو، سناتور ایتالیایی‌الاصل کنگره آمریکا و از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار به کنگره آمریکا ارائه شد. قانون داماتو هر پنج سال یک‌بار بازبینی می‌شود.

آمریکا و پنج قدرت جهانی تیر ۹۴ با ایران به توافقی برای حل مساله هسته‌ای دست یافتند که براساس این توافق ایران پذیرفت تا برخی از قسمت‌های برنامه هسته‌ای را محدود کند و در مقابل جامعه بین‌المللی تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را لغو کردند. به گزارش رویترز، قانون‌گذاران آمریکایی گفته‌اند که می‌خواهند با تمدید این قانون ابزار لازم را در اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا قرار دهند تا بتوانند با آنچه اقدامات تحریک‌آمیز ایران خوانده می‌شود، مقابله و از نقض احتمالی توافق هسته‌ای جلوگیری کنند. الیوت انگل، ارشد‌ترین نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و از حامیان این طرح گفته است: «به‌رغم مبارزات سخت انتخاباتی و تغییر و جابه‌جایی قدرت، رهبری آمریکا در عرصه بین‌المللی دچار لغزش نمی‌شود.» در همین زمینه، اد رویس، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان و تهیه‌کننده این طرح گفته است: «انقضای این قانون می‌تواند بر خسارات ناشی از توافق خطرناک هسته‌ای باراک‌اوباما با ایران بیفزاید و این پیام را ارسال کند که آمریکا دیگر مخالفتی با نقش مخرب ایران در خاورمیانه ندارد.»

دولت اوباما پیش از این از کنگره آمریکا خواسته بود تا تمدید این قانون را به تاخیر بیندازد و گفته بود، رئیس‌جمهوری از ابزار لازم برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای، برخوردار است. یک مقام ارشد دولت اوباما نیز ماه گذشته میلادی درخصوص احتمال وتوی این مصوبه از سوی باراک اوباما به رویترز گفته بود: «کاخ سفید همچنان توجه خود را بر حصول اطمینان از اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران متمرکز کرده است.» این مقام دولت آمریکا بار دیگر تاکید کرده بود که موضع کاخ سفید درخصوص منقضی شدن «قانون تحریم‌های ایران» این است که انقضای این قانون بر توانایی دولت برای اعمال تحریم‌های جدید در صورت لزوم تاثیری نمی‌گذارد.

در پی اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بحث و گفت‌وگو درباره لزوم تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز بالا گرفت. موافقان می‌گویند این کار تضمینی خواهد بود برای پایبند نگه داشتن ایران به تعهداتش در طول مدت اجرای توافق هسته‌ای. اما مخالفان، از جمله دولت اوباما معتقدند نیازی به تمدید این قانون نیست؛ چراکه ساز و کارهای لازم در توافق برای تحریم ایران در صورت تخلف از برجام در نظر گرفته شده است و علاوه‌ بر این رئیس‌جمهوری هم از اختیارات کافی برای اعمال تحریم برخوردار است.

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هیچ‌گاه تهدید به وتوی تمدید این قانون نکرده و تنها گفته بود که با تصویب تحریم‌های جدید مخالفت خواهد کرد. ایران بارها نسبت به ادامه این تحریم‌ها، به‌ویژه دسترسی نداشتن به نظام مالی آمریکا و استفاده از دلار شکایت کرده و تاکید می‌کند که ادامه تحریم‌های واشنگتن علیه تهران باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌های خارجی برای داد و ستد و سرمایه‌گذاری در ایران احتیاط کنند و بی‌میل باشند که این امر سبب شده است این کشور آن‌طور که انتظار می‌رفت از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین به تحریم جدیدی علیه سوریه رای دادند که براساس آن هرکس به دولت بشار اسد در حوزه‌های مالی، مواد اولیه و فناوری خدمات ارائه کند، تحت تحریم قرار خواهد گرفت. به نوشته این روزنامه آمریکایی، دو مصوبه امروز مجلس نمایندگان پیامی است به جامعه جهانی درباره تمایل نمایندگان کنگره آمریکا به اتخاذ رویکردی سختگیرانه‌تر در برابر ایران و سوریه.

تمدید تحریم‌ها لگد‌زدن به برجام است

همزمان با اقدام مجلس نمایندگان آمریکا، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران تمدید تحریم‌ها در شرایط پسابرجام را لگد‌زدن به برجام خواند و گفت: «در صورت نقض توافق وین از سوی طرف مقابل، بسته اقدامات فنی پیش‌بینی‌شده به‌عنوان پاسخ به سرعت اعمال می‌شود.» به گزارش خبرگزاری فارس، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روز سه‌شنبه در نخستین اجلاسیه ملی ۴ هزار شهید استان گلستان گفت: «برای جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت انقلابی آن و تعارض ذاتی که با نظام سلطه دارد، جابه‌جایی در نظام‌های سیاسی قدرت‌های جهانی و جنسیت و رنگ پوست و حزب رهبران آنها تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: «اعتراف مقام آمریکایی به اینکه با هزینه مداخله‌های نظامی فرامرزی این کشور امکان دوبار بازسازی ایالات‌متحده آمریکا میسر بود، تصریح به صحت مواضع بیش از ۳۰ ساله ایران مبنی بر نامشروع و پرهزینه بودن دخالت خارجی این کشور است.» او افزود: «جلوگیری از این خسارت هنگفت که هزینه آن را مالیات‌دهندگان آمریکا می‌پردازند صرفا با بیان مشکل امکان‌پذیر نبوده و باید اراده‌ای برای اصلاح آن در مقامات آمریکا شکل بگیرد.»

درپایان شمخانی با اشاره به برخی اظهارات درخصوص تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران موسوم به ایسا(lsa) گفت: «گرچه کشور ما از ابتدا با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبه‌رو بوده و نتیجه آن نیز پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های علمی، صنعتی و نظامی بوده است، اما تمدید تحریم‌ها در شرایط پسابرجام به نوعی لگد زدن به توافق برجام است.» او تاکید کرد: «تمام ناظران بین‌المللی و کشورها بر صحت اجرای تعهدات ایران در برجام اذعان دارند و در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل، بسته اقدامات فنی پیش‌بینی‌شده به‌عنوان پاسخ به سرعت اعمال خواهد شد.»