یمن خواستار کمک از ایران شد

دنیای اقتصاد: در شرایطی که وضعیت انسانی در یمن به‌واسطه حملات نظامی عربستان و ائتلاف عربی به مرز هشدار رسیده، رئیس مجلس نمایندگان یمن در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار کمک ایران برای متوقف ساختن تجاوزها، بمباران‌های رژیم آل‌سعود و برداشته شدن محاصره اقتصادی علیه مردم این کشور شد. درخواست کمک از ایران در حالی است که عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مخلوع یمن روز دوشنبه مدعی شد که علی عبدالله صالح به شدت تلاش کرد یمن را به دشمنان انقلاب سپتامبر تسلیم کند، با آنها ائتلاف کرد و کشور را به ایران تسلیم کرد. اظهاراتی که همواره از سوی جمهوری اسلامی ایران رد شده و آن را نوعی فرافکنی برای توجیه جنایات علیه مردم بیگناه یمن خوانده است.

به گزارش «ایسنا» یحیی علی‌الراعی رئیس مجلس نمایندگان یمن در نامه‌ای به همتای ایرانی خود با تشریح وضعیت کنونی یمن تاکید کرد: «ملت یمن در زمان تجاوز خارجی و همزمان با جنایت‌های گروه‌های تروریستی در بسیاری از استان‌های این کشور چشم امید به کسانی دارند که همواره در کنار آنها بوده‌اند.» او با یادآوری اینکه یمن از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (۵ فروردین ۱۳۹۴) در معرض تجاوز سعودی‌ها قرار دارد، خاطرنشان کرد: «در ۲۸ مارس ۲۰۱۶کنفرانس فراگیر مردمی همراه با انصارالله با هدف تشکیل شورای‌عالی سیاسی و مبارزه به تجاوزات در چارچوب قانون اساسی تشکیل شده است، اما برخی کشورهای عربی و بین‌المللی تلاش دارند سلامت و قانونمند بودن پارلمان یمن را زیر سوال ببرند که با توجه به نصوص موجود در قانون اساسی یمن این ادعا واهی و بی‌اساس است.» اعضای پارلمان یمن اواخر مرداد ماه با تشکیل جلسه‌ای، توافق‌نامه احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور درخصوص تشکیل «شورای‌عالی سیاسی» برای اداره کشور را رسما تصویب کردند. فارغ از تصویب رسمی طرح تشکیل «شورای‌عالی سیاسی» که به خودی خود دستاورد بزرگی برای مردم یمن محسوب می‌شود، نکته قابل تامل، تشکیل جلسات پارلمان این کشور پس از حدود ۱۸ ماه است. شورای‌عالی سیاسی یمن متشکل از ۱۰ عضو است که هر یک از گروه‌های کنگره ملی یمن و متحدانش و همچنین انصارالله به همراه متحدانش به‌صورت مساوی ۵ عضو در آن دارند و هدف از تشکیل این شورا نیز تلاش برای مبارزه با تجاوز سعودی‌ها و همراهان آن است. همچنین از طریق این شورا برای اداره یمن در بُعد سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، اداری، اجتماعی و دیگر ابعاد براساس قانون اساسی تلاش‌هایی همسو صورت خواهد گرفت. کارشناسان توافق احزاب یمنی برای تشکیل «شورای‌عالی سیاسی» را ضربه مهلکی به عربستان می‌دانند، چون ریاض تصور نمی‌کرد، جریان‌های سیاسی در این کشور به هماهنگی تشکیلاتی دست پیدا کنند.

رئیس مجلس نمایندگان یمن در ادامه نامه خود با تاکید بر اینکه مشروعیت پارلمان یمن برگرفته از قانون اساسی این کشور است،گفت: «در تجاوزها به یمن کودکان، زنان و غیرنظامیان به قتل می‌رسند، زیرساخت‌های این کشور نابود شده‌اند و فجایع زیست‌محیطی فراوانی اتفاق افتاده است.» الراعی افزود: «متجاوزان در حال القای این تفکر هستند که در حال بازگرداندن ثبات به یمن هستند، این در حالی است که بسیاری از مناطق یمن امروز در تحت سیطره گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش است.» او در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت‌های بیشتر ایران از مردم بی‌دفاع یمن شد.

ادعاهای کذب منصور هادی

پیش از آنکه رئیس مجلس یمن خواستار کمک از سوی ایران شود، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن روز دوشنبه مدعی شده بود که طرح فرقه‌گرایانه ایران، جایی در میان یمنی‌ها ندارد. هادی در سخنرانی خود به مناسبت ۲۶ سپتامبر (آنچه روز انقلاب مردم یمن می‌خوانند) با طرح ادعاهای نخ نما، مدعی شد که صالح به شدت تلاش کرد که یمن را به دشمنان انقلاب سپتامبر تسلیم کند، با آنها ائتلاف کرد و کشور را به عوامل ایران تسلیم کرد. او گفت که «ائمه جدید» (حوثی‌ها) و همپیمان آنها صالح، طرح ملی و نتایج گفت‌وگوها را نپذیرفتند و علیه مشروعیت و قانون اساسی کودتا کردند. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که انصارالله یا همان شیعیان حوثی نزدیک به ۴۰ درصد از جامعه یمن را تشکیل می‌دهند، نقش مهمی در به ثمر رساندن انقلاب مردمی در این کشور داشته و بیش از ۱۴ ماه است که در مقابل حملات نظامی عربستان ایستاده‌اند. هیات ریاض یا آنچه دولت یمن خوانده می‌شود، مدعی شده که قصد دارد شکایتی علیه ایران به‌خاطر آنچه ارسال اسلحه برای حوثی‌ها خوانده است، به شورای امنیت تقدیم کند. موضوعی که هرازگاهی توسط آمریکا نیز مطرح می‌شود و هدف آن بزرگنمایی خطر ایران در آبراه بین‌المللی باب‌المندب است. پیشتر محمدجواد ظریف در واکنش به سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که ایران را متهم به ارسال تجهیزات نظامی به یمن کرده بود، ضمن تکذیب اتهامات بی‌پایه و اساس آمریکا پیرامون متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات نظامی به یمن، گفته بود: «دولت ایالات‌متحده با بیان این اظهارات، خود را در جنایات جنگی، ضدانسانی و کودک‌کشی رژیم سعودی علیه مردم بی‌گناه و مظلوم یمن شریک کرده است و بی‌شک با پذیرش این مسوولیت باید پاسخگوی تمام این جنایات ضد بشری باشد.»

واکنش به ادعاهای امارات و بحرین

از سوی دیگر و پس از آنکه وزرای خارجه امارات و بحرین در اظهاراتی هماهنگ ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کردند، دبیر اول نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز دوشنبه در پاسخ به ادعاهای بی‌اساس این دو وزیر خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت یک مقام از کشوری که جت‌های جنگنده‌اش هر روز مردم غیرنظامی بی‌گناه یمن را بمباران می‌کنند، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورها متهم می‌کند. این ادعا مضحک و ریاکارانه است.

به گزارش «ایسنا» عباس یزدانی با بیان اینکه کشوری که برای دهه‌های متمادی خاک خود را به منبعی برای صدور اندیشه افراطی تکفیری تبدیل کرده است از تریبون سازمان ملل ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کند، درخصوص اظهارات وزیرخارجه امارات درباره جزایر ایرانی گفت: «این مقام اماراتی بار دیگر با بیان سخنان بی‌اساس، تمامیت ارضی ایران را هدف قرار داده و نسبت به سه جزیره ایرانی ادعاهایی مطرح کرده است. ما همواره این ادعاهای نادرست را رد کرده و تکرار می‌کنیم که این جزایر بخشی از خاک ایران بوده و برای همیشه بخشی از آن باقی خواهد ماند و تکرار این‌گونه ادعاها نخواهد توانست آنها را از سرزمین ما جدا سازد.» عضو نمایندگی ایران نزد سازمان ملل همچنین در پاسخ به ادعای وزیر خارجه بحرین مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی آن کشور گفت که این ادعای وزیر خارجه بحرین دروغی آشکار است، زیرا کمیسیون مستقل تحقیق که از سوی دولت بحرین در این خصوص تشکیل شده بود در گزارش خود صریحا اعلام کرده است که مدارک ارائه شده از سوی دولت بحرین، این ادعاهارا تایید نمی‌کند.

یزدانی در پایان ضمن مردود دانستن کاربرد خلیج عربی به‌جای خلیج‌فارس توسط برخی از کشورهای عرب منطقه افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار روابط دوستانه با همسایگان خود در منطقه خلیج‌فارس بوده و آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگو برای برطرف کردن سوءتفاهم‌ها و برقراری مجدد دوستی میان ملت‌ها اعلام می‌کند.»