دنیای اقتصاد- شادی آذری: مجمع جهانی اقتصاد طبق روال هر ساله رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان را معرفی کرد. در این رتبه‌بندی که بر اساس شاخصی موسوم به شاخص رقابت‌پذیری جهانی شکل گرفته است، رتبه‌های برتر به اقتصادهای نام‌آشنایی که اغلب آنها در سال‌های پیش نیز در صدر این فهرست بودند تعلق گرفته است. در این رتبه‌بندی که از میان ۱۳۸ کشور انجام شده است، اقتصاد کشورمان جایگاه ۷۶ را به خود اختصاص داده و این در حالی است که رتبه ایران در سال گذشته از میان ۱۴۰ کشور ۷۴ بوده و در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۹ پله جهش داشته است.

در این بررسی ۱۲ رکن اصلی، معیار تعیین رتبه هر اقتصاد قرار گرفته است که نام آنها و رتبه اقتصاد ایران از بین ۱۳۸ کشور در هر یک از آنها بدین شرح‌ است: ۱- نهادها (رتبه ایران ۹۰) ۲- زیرساخت‌ها (رتبه ایران ۵۹) ۳- فضای اقتصاد کلان (رتبه ایران ۷۲) ۴- بهداشت و آموزش ابتدایی (رتبه ایران ۴۹) ۵- تحصیلات تکمیلی و آموزش (رتبه ایران ۶۰) ۶- کارآیی بازار کالاها (رتبه ایران ۱۱۱) ۷- کارآیی بازار کار (رتبه ایران ۱۳۴) ۸- توسعه بازار مالی (رتبه ایران ۱۳۱) ۹- آمادگی تکنولوژیک (رتبه ایران ۹۷) ۱۰- اندازه بازار (رتبه ایران ۱۹) ۱۱- مهارت کسب و کار (رتبه ایران ۱۰۹) ۱۲- ابداعات (رتبه ایران ۸۹). در این گزارش جمعیت ایران ۵/ ۷۹ میلیون نفر، تولید ناخالص داخلی ایران ۶/ ۳۸۷ میلیارد دلار آمریکا، سرانه تولید ناخالص داخلی ۱/ ۴۸۷۷ دلار آمریکا و سهم تولید ناخالص داخلی ایران از کل تولید ناخالص داخلی جهان بر اساس شاخص برابری قدرت خرید ۲۱/ ۱ درصد اعلام شده است.

 

برترین‌های جهان

در این گزارش آمده است که در شرایط فعلی و با توجه به رشد کند اقتصاد جهانی، «اهمیت رقابت‌پذیری در حل چالش‌های بین‌المللی حوزه اقتصاد کلان و زمینه‌سازی برای شکوفایی اقتصاد در آینده یادآوری می‌شود. بر این اساس، رقابتی‌ترین اقتصاد‌های جهان همانند سال گذشته سوئیس، سنگاپور و آمریکا هستند و پس از آنها به ترتیب اقتصادهای هلند، آلمان، سوئد، انگلیس، ژاپن، هنگ‌کنگ و فنلاند در جایگاه‌های بعدی فهرست رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، این هشتمین سال متوالی است که سوئیس در صدر فهرست رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان قرار می‌گیرد. از میان ۱۲ رکن اصلی که به‌عنوان معیار رقابت‌پذیری اقتصادها مورد بررسی قرار گرفته است، اقتصاد سوئیس در ۱۱ رکن به‌عنوان یکی از ۱۰ اقتصاد برتر جهان معرفی شده است و در ۴ رکن به‌عنوان برترین اقتصاد معرفی شده که شامل این موارد است: ابداعات، مهارت کسب و کار، کارآیی بازار کار و آمادگی تکنولوژیک. سنگاپور نیز برای ششمین سال متوالی است که در جایگاه دومین اقتصاد رقابت‌پذیر معرفی جهان شده است. آمریکا از گزارش دو سال پیش یعنی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ در جایگاه سوم قرار گرفته است و سایر اقتصادهایی که در فهرست ۱۰ اقتصاد رقابت‌پذیر جهان قرار دارند اغلب اروپایی هستند و تنها ژاپن و هنگ‌کنگ در رتبه‌های ۸ و ۹ قرار دارند. اقتصادی که بیشترین بهبود را در زمینه رقابت‌پذیری نسبت به گزارش سال گذشته داشته است، هندوستان است که نسبت به سال گذشته ۱۶ پله صعود کرده است و آلبانی و جامائیکا هم جهشی دو رقمی را در رتبه خود شاهد بوده‌اند و به ترتیب ۱۳ و ۱۱ پله صعود کرده‌اند.

ایران، هفتادوششمین اقتصاد رقابتی جهان