برنامه‌ریزی برای سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

گروه دیپلماسی: تهران در سال ۱۳۹۴ میزبان وزرای خارجه کشورهای مختلف بود؛ این واقعیتی است که می‌تواند نشان دهد سطح روابط دیپلماتیک ایران بیش از پیش گسترده شده است؛ در سال گذشته بیش از ۳۰ وزیر خارجه کشورهای مختلف به ایران سفر و با محمدجواد ظریف دیدار کردند. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه پیشین فرانسه نیز از جمله سیاستمدارانی بود که سال گذشته به ایران سفر کرد. امسال نیز قرار است وزیر خارجه جدید فرانسه ژان مارک آیرو به ایران سفر کند. در این باره علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس از تلاش‌ها برای سفر ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران خبر داد و گفت این سفر برای تشکیل کمیسیون اقتصادی به ایران که به نوبه خود یک نوآوری در روابط است، طی ماه‌های آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. آهنی با اشاره به تلاش‌های مشترک ایران و فرانسه، فضای فعلی برای شرکت‌های فرانسوی جهت سرمایه‌گذاری و تولید در ایران را مناسب توصیف کرد و از انجام برنامه‌ریزی برای سفر ژان مارک آیرو به تهران خبر داد.

به گزارش «ایسنا» علی آهنی که در میزگرد «ایران، اکنون زمان مناسب برای همکاری» در اجلاسیه تابستانه شورای کارفرمایان فرانسه شرکت کرده بود، با اشاره به دیدارهای سطح بالای سیاسی و پارلمانی بین دو کشور، سفر رئیس‌جمهور ایران به پاریس در بهمن ۹۴ و امضای ۳۵ سند توافق و قرارداد در این سفر را به‌عنوان فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست.حسن روحانی در آن سفر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران-پاریس به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر است. از سوی دیگر سفیر ایران در فرانسه با اشاره به سفر اخیر خانم رویال به ایران افزود: «هفته آینده آقای کلود بارتلون رئیس مجلس فرانسه به ایران سفر خواهد کرد و در تلاشیم تا سفر ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه این کشور را هم برای تشکیل کمیسیون اقتصادی به ایران که به نوبه خود یک نوآوری در روابط است، طی ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم.»

آهنی با اشاره به نقاط قوت ایران در منطقه شامل: بازار ۸۰ میلیونی، امکان دسترسی به بازار منطقه از طریق ایران، منابع انسانی و آموزش‌دیده و همچنین وجود ذخایر انرژی، معادن و مواد اولیه، توجه شرکت‌های فرانسوی را به اولویت‌های اقتصادی ایران جلب و تاکید کرد: «همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌تواند در زمینه‌های نفت و گاز، انرژی هسته‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع سنگین و سبک، صنعت اتومبیل، کشاورزی و شیلات، داروسازی، تجهیزات پزشکی، ارتباطات حمل‌ونقل هوایی، ریلی و دریایی، توریسم و هتل‌داری، محیط‌زیست، مدیریت آب و فعالیت‌های دانش‌بنیان باشد.» او ادامه داد: «زمینه مشارکت و همکاری با ایران فراهم است و بستگی به تحرک شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی دارد که البته تشویق بانک‌ها توسط دولت فرانسه نیز مهم است.» سفیر ایران در پاریس اظهار امیدواری کرد که بانک‌های بزرگ همکاری جدی با ایران را شروع کرده، خود را با نیازهای شرکت‌های فرانسوی تطبیق دهند، زیرا در این صورت شانس شرکت‌ها در بازار ایران افزایش خواهد یافت. آهنی با توجه به توان و زیرساخت‌های صنعتی ایران، شرکت‌های فرانسوی را از اینکه صرفا به‌دنبال بازار فروش باشند، برحذر داشت و توصیه کرد، برای موفقیت بیشتر باید به دنبال شراکت با طرف‌های ایرانی و انتقال تکنولوژی و تولید در ایران باشند. برنامه سالانه تابستانی شورای کارفرمایان فرانسه(مدف)، امسال برای هجدهمین سال متوالی، با موضوع «باور و عمل به آن» در سه محور کلی «جهانی‌سازی و قهرمانان آن»، «نوآوری، توریسم و بسیج همگانی»، «شرکت‌های کوچک و متوسط» در روزهای نهم و دهم شهریور ۱۳۹۵(۳۰ و ۳۱ اوت ۲۰۱۶) در پاریس برگزار شد. میزگرد «ایران، اکنون زمان مناسب برای همکاری» که روز چهارشنبه دهم شهریور برگزار شد، سه سخنران با محوریت فعالیت‌های اقتصادی در ایران داشت. سخنرانان این میزگرد شامل سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، خانم Carole Garcia موسس شرکت Graine de Pastel و آقای Didier HEDIN مسوول گروه ایران در فدراسیون صنعتی قطعات اتومبیل (FIEV) بودند.

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران بعد از 12 سال

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در مرداد ماه سال ۹۴ به ایران سفر کرد که این سفر نخستین دیدار وزیر خارجه فرانسه از ایران طی ۱۲ سال گذشته بوده است. وی در این سفر علاوه بر همتای خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست دیدار کرد. لوران فابیوس در بهمن ۹۴ از مقام وزارت امور خارجه فرانسه استعفا داد تا به‌عنوان رئیس شورای قانون اساسی کشورش انجام خدمت کند و پس از آن، رئیس‌جمهور فرانسه ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر سابق را به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور معرفی کرد. ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسوا اولاند بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، استاد زبان آلمانی و رئیس کهنه کار حزب سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه است. او پیشتر شهردار نانت بوده و در سال اول ریاست جمهوری فرانسه بعد از صدارت دوساله، جایش را به مانوئل والس داد، در میان سیاستمداران و هم حزبی‌های خود به مرد بی‌حاشیه‌ای معروف است که توانسته همچنان وفاداری اش را به اولاند حفظ کند.