دنیای اقتصاد: پنجمین دوره مجلس خبرگان، دیروز با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد. در نخستین جلسه این مجلس، انتخابات هیات رئیسه به‌صورت غیر‌علنی برگزار و آیت‌الله احمد جنتی به مدت دو سال به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. آیت‌الله امینی و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نیز دیگر کاندیداهای ریاست این مجلس بودند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم به‌عنوان نواب رئیس مجلس خبرگان انتخاب شدند. همچنین آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی و آیت‌الله خاتمی به‌عنوان منشی‌های هیات رئیسه برگزیده شدند.

گروه خبر: پس از چندروز گمانه‌زنی، روز گذشته تکلیف کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری مشخص و آیت‌الله احمد جنتی برای یک دوره دو ساله به ریاست دوره پنجم این مجلس برگزیده شد. او در شرایطی با ۵۱ رای بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زد که پیش از این اخبار منتشر شده، حاکی از تمایل نداشتن او برای شرکت در انتخابات ریاست پنجمین دوره خبرگان بود. دو نامزد دیگری که روز گذشته برای تصدی این مسوولیت با آیت‌الله جنتی به رقابت پرداختند آیات ابراهیم امینی و محمود‌ هاشمی‌شاهرودی بودند که به ترتیب ۲۱ و ۱۳ رای کسب کردند و به این ترتیب آیت‌الله جنتی توانست در رقابت با آنها پیروز شود. همچنین در انتخابات هیات رئیسه روز گذشته آیات موحدی کرمانی و‌ هاشمی‌شاهرودی نیز به‌عنوان نواب رئیس مجلس خبرگان و دری‌نجف‌آبادی و احمد خاتمی به‌عنوان منشی‌های هیات رئیسه انتخاب شدند. آیت‌الله جنتی که ۲۴ سال است دبیری شورای نگهبان را برعهده دارد، روز گذشته در شرایطی عهده‌دار ریاست دوره پنجم مجلس خبرگان شد که پیش از این به دلیل اعلام شرکت نکردن ‌هاشمی‌رفسنجانی و احمد جنتی در انتخابات، گمانه‌ها از رقابت میان آیات ابراهیم امینی، محمود‌ هاشمی‌شاهرودی، محمد مومن و محمد امامی‌کاشانی برای ریاست خبرگان حکایت می‌کرد. با این حال به نظر می‌رسد که در آخرین ساعات منتهی به رای‌گیری، نظر دبیر شورای نگهبان تغییر کرده و او ترجیح داده‌است تا قدم به گردونه رقابت برای تصدی صندلی کرسی ریاست خبرگان بگذارد. همچنان که روز گذشته حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت‌وگو با «انتخاب» از احساس تکلیف کردن آیت‌الله جنتی برای شرکت در انتخابات ریاست مجلس خبرگان خبر داد. ابراهیمی در این باره گفت: «آقای جنتی در ابتدا قبول نفرمودند، حالا امروز به هر دلیلی تصمیم به کاندیداتوری گرفتند.»

نشستن آیت‌الله جنتی بر جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری، به دلیل جایگاه او در جریان اصولگرایی اهمیت بسیاری برای این جریان دارد. به تعبیری دیگر، این انتخاب می‌تواند پیامی را با عنوان تسلط اصولگرایان در مجلس خبرگان به جریان مقابل منتقل کند.انتخاب اعضای هیات رئیسه و ترکیب آنها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی که روز گذشته به ترتیب با ۶۵ و ۶۳ رای به‌عنوان نواب رئیس مجلس خبرگان انتخاب شدند هر دو از گزینه‌های ریاست مجلس بودند که یکی ترجیح داد در انتخابات شرکت نکند و دیگری در رقابت با رئیس جدید خبرگان رهبری شکست خورد.آیت‌الله موحدی‌کرمانی که پس از در‌گذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس اسبق خبرگان و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، جای او را به‌عنوان دبیر‌کل جامعه روحانیت مبارز گرفت در فهرست مورد حمایت اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی نیز قرار داشت. با این حال این روحانی ۸۲ ساله روزگذشته ترجیح داد رقابت بر سر کسب ریاست مجلس را از دور نظاره‌گر باشد.هاشمی‌شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان دوره چهارم نیز پس از در‌گذشت آیت‌الله‌مهدوی‌کنی داوطلب ریاست خبرگان بود اما پس از کاندیدا شدن ‌هاشمی‌رفسنجانی به نفع او کناره‌گیری کرد. با این تفاسیر او یک بار دیگر از نشستن بر کرسی ریاست مجلس خبرگان بازمانده است. قربانعلی دری‌نجف‌آبادی نیز که روز گذشته به‌عنوان یکی از منشی‌های هیات رئیسه انتخاب شد نامش در لیست مورد حمایت اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ۷ اسفند خبرگان بود.همچنین روز گذشته سید‌هاشم حسینی بوشهری به‌عنوان کارپرداز فرهنگی و سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان کارپرداز مالی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

صحت کامل انتخابات

به هر ترتیب روز گذشته مراسم افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، در محل ساختمان قدیم مجلس و باپیام مقام معظم رهبری برگزارشد.

محمد یزدی رئیس سابق مجلس خبرگان، سرلشگر فیروزآبادی، سردار جعفری، علی‌اکبر صالحی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، مصطفی پورمحمدی و محمود واعظی از جمله میهمانان حاضر در این مراسم بودند. البته درمراسم دیروز صندلی سید حسن خمینی و آیت‌الله مدرسی خالی بود.به گزارش «ایسنا» پس از پایان قرائت پیام مقام معظم رهبری، آیت‌الله احمد جنتی برای ارائه گزارش خود از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به اینکه انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود، اظهار کرد: «ما خدا را شاکریم که در کمال صحت و سلامت این انتخابات برگزار شد و رضایت مردم و رهبری را در پی داشت.» پس از آن اعضای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری سوگند یاد کردند ودیعه‌ای را که ملت به آنان سپرده است به‌عنوان امینی عادل پاسداری کنند. در ادامه، مجلس برای انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه به‌طور غیر‌علنی برگزار شد.

قبول ولایت فقیه با قلب و زبان

پس از انتخاب آیت‌الله جنتی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان، او در سخنانی گفت: «اعضای خبرگان رهبری باید ولایت فقیه را با قلب و زبان قبول داشته باشند تا بتوانند رسالت خود را عمل کنند.»

به گزارش خبرگزاری مهر او افزود: «در تمام دوره‌ای که در خدمت شما هستیم باید بر این مساله تاکید داشته باشیم تا زیر سایه مقام معظم رهبری کاری انجام دهیم که هم خدا و هم رهبر انقلاب و مردم از آن راضی باشند.» همچنین به گزارش میزان، رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «انقلابی بودن و پذیرش ولایت فقیه با جسم و جان و قلب و زبان، دو هدف عمده است که همواره باید مدنظر اعضای مجلس خبرگان قرار گیرد.»آیت‌الله جنتی متولد ۱۳۰۵ در لادان اصفهان است و از سال ۱۳۷۱ در سمت دبیر شورای نگهبان حضور دارد. او پس از آیت‌الله علی مشکینی، آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی و آیت‌الله محمد یزدی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده گرفته است.

مجلسی اطمینان‌بخش برای شرایط سخت

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز دیروز در حاشیه این مراسم، مجلس خبرگان رهبری را مجلسی اطمینان‌بخش برای شرایط سخت ایران اسلامی دانست و اظهار امیدواری کرد که مجلس خبرگان پنجم در ادای وظایفش و در کمیسیون‌هایی که پیش رو دارد، فعال‌تر عمل کند. به گزارش «ایرنا» او افزود: «مجلس خبرگان، مجلسی است که به مردم کشورمان، برای شرایط سختی که چه بسا پیش‌روی تاریخ ملت قرار می‌گیرد، اطمینان خاطر می‌دهد.»رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «ان‌‌شاءالله مردم عزیز ایران اسلامی هم با استقرار مجلس پنجم خبرگان از آینده‌شان مطمئن باشند.»روحانی با بیان اینکه وظیفه مجلس خبرگان آن است که در روز مبادا، رهبر را با شرایطی که در قانون اساسی آمده است انتخاب و به مردم معرفی کند، گفت: «امیدواریم سالیان دراز عمر با برکت رهبر معظم انقلاب پایدار بماند و مجلس خبرگان نیازی نداشته باشد در این زمینه تصمیم بگیرد اما بسیار مهم است که فقهایی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند که منتخب مردم هستند.»او ادامه داد: «مردم‌سالاری دینی در انتخاب رهبری به معنای واقعی کلمه تبلور پیدا می‌کند چرا که اولا همه نمایندگان مجلس خبرگان منتخب مردم هستند و دوم اینکه همه آنها فقهای شایسته‌ای هستند که فقهای شورای نگهبان آنان را تایید کرده‌اند.»عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: «مجلس خبرگان در آزمون گذشته خود بسیار موفق بوده است و در ۱۴ خرداد ۶۸ بعد از رحلت حضرت امام (ره) توانست هم با سرعت و هم با دقت، رهبر شایسته‌ای را انتخاب کند به‌گونه‌ای که دنیا از سرعت عمل مجلس خبرگان رهبری کشورمان دچار شگفتی شد.»

نظر‌ هاشمی در مورد هیات رئیسه

همچنین روز گذشته ‌هاشمی‌رفسنجانی ترکیب هیات رئیسه این دوره را خیلی خوب توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» او افزود: «انتخابات هیات رئیسه خبرگان، در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ‌گونه مشاجره انجام شد.»آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی نیز به‌عنوان یکی از منشی‌های هیات رئیسه در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «ترکیب اکثریت این مجلس مشخص بود و چنانچه انتخاب رئیس به دور دوم هم کشیده می‌شد، آیت‌الله جنتی شانس بیشتری از دو نامزد دیگر داشت.» او افزود: «به نظر من شرایط برای اعلام نامزدی آیت‌الله ‌هاشمی فراهم نبود و خود ایشان نیز طبعا شرایط عمومی مجلس را برای نامزدی مناسب نمی‌دیدند.» به گزارش خبرگزاری مهر او در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو نیز اعلام کرد که کمیسیون اقتصاد مقاومتی در این دوره از مجلس خبرگان تشکیل خواهد شد.