ملا اختر منصوراز مرز ایران عبور نکرده است

گروه دیپلماسی: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بر لزوم سیاست اجماعی کشورهای منطقه در رویارویی و مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است و بدون توافق و سیاست‌های اجماعی، امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیرامونی ما فراهم نمی‌شود.

حسین جابری‌انصاری روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه‌های عربی مبنی بر حضور ملا اختر منصور سرکرده گروه طالبان در ایران ابراز کرد: «مراجع ذی‌ربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد.» او درخصوص کشته شدن این فرد نیز گفت: «ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.» به گزارش «عصر ایران» به نقل از وب‌سایت «نیوزویک» وزارت امور خارجه پاکستان روز یکشنبه و پس از تایید کشته شدن رهبر طالبان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه بلوچستان پاکستان بدون ادعای مستقیم مبنی بر سفر احتمالی ملا اختر منصور به ایران اعلام کرده است پاسپورتی در داخل خودروی هدف قرار گرفته شده رهبر طالبان کشف شده که عکسی شبیه به رهبر طالبان روی آن است و نام مستعار «ولی محمد» دارد. منابع رسانه‌ای پاکستان اعلام کرده‌اند در پاسپورت کشف شده ویزای سفر به ایران خورده و این سفر بیش از یک ماه به طول انجامیده است. در پاسپورت کشف شده تاریخ ۲۱ مه(روز حمله به رهبر طالبان) مهر خروج از قلمرو سرزمینی ایران خورده است. خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی ادعا کرده است تصویر پاسپورت کشف شده می‌تواند از عکس‌های قدیمی ملااخترمنصور بوده باشد.

عربستان سد راه حج

جابری‌انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کارشکنی‌های عربستان در موضوع حج گفت: «موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی، در زمینه مسائل اساسی مرتبط با امنیت حجاج ایران و نقل و انتقال حجاج ایران و صدور روادید برای آنها عملا دچار مشکل شده است.» او افزود: «ما بر اساس اینکه حج یک فریضه واجب اسلامی است، وظیفه دولت ایران پیگیری انجام این فریضه بوده که با حداکثر خویشتنداری، این موضوع و جنبه‌های اجرایی و فنی آن را دنبال کردیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «اگر عربستان سعودی تغییری در رویه خود انجام ندهد، مسوول «صّد عن سبیل‌الله» و بستن راه حجاج ایران خواهد بود. اما اینکه سیاست ما در ارتباط با عربستان چگونه است؛ بنا نیست که ایران در زمین بازی طرف مقابل خود بازی کند.» او ابراز کرد: «دولت عربستان تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه را به‌عنوان اولویت و هدفگیری خود در سیاست خارجی انتخاب کرده و ایران به دنبال گسترش همکاری‌ها و ایجاد ثبات در منطقه پیرامونی خود است.»