روحانی: به مجلس دهم خیلی امیدوارم

گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شنبه شب میزبان منتخبان مجلس دهم بود.ضیافتی که در آن رئیس‌جمهوری، حل و فصل مشکلات کشور را در گرو «تدبیر مشترک» دولت و مجلس دانست و همسو بودن دولت و مجلس را راه‌حل رفع مشکلات و تحقق رونق پایدار اقتصادی کشورتوصیف کرد.

منتخبان مجلس دهم روز شنبه، پیش از آنکه راهی دیدار با رئیس‌جمهوری شوند، درسه همایش جداگانه، «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها»، «منتخبان لیست امید» و «منتخبان جریان اصولگرایی» مجلس دهم حضور یافته بودند. از این‌رو نشست با رئیس‌جمهوری تحت عنوان «نشست مشترک دولت و منتخبان ملت» چهارمین نشست در یک روز پرکار برای منتخبان مجلس دهم بود. حسن روحانی در این نشست، با تاکید بر اینکه «به مجلس دهم خیلی امیدوارم»، از تلاش‌های مجلس نهم نیز قدردانی کرد و اظهار کرد: انتظار مردم از مجلس و دولت مشخص است. مردم خواهان همسویی و همگامی همگان و به‌ویژه قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات اساسی کشور هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «مردم سال‌های سخت را مردانه ایستادند و اکنون نوبت دولت و مجلس برای رفع مشکلات جامعه است»، اظهار کرد: انتخاب مردم در مجلس دهم، تکلیف همه ما را سنگین‌تر کرده است. آراء و خواست مردم یک اصل است و همه باید با شور و مشورت کارها را پیش ببریم.روحانی با اشاره به اینکه قانون اساسی وظیفه همه را مشخص ساخته و تعامل میان قوا باید بر مبنای همین قانون اساسی باشد، گفت: قانون اساسی معیار جایگاه، عملکرد و تعامل قوا است.

ادامه روند کاهنده کاهش تورم

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای رفع مشکلات و مسائل اصلی کشور، به کاهش شدید بهای نفت همزمان با تحریم صادرات نفت اشاره کرد و گفت: در صادرات نفت به‌زودی به شرایط قبل از تحریم بازمی‌گردیم و بخشی از معضلات بانکی نیز حل و سایر موانع نیز به تدریج رفع خواهد شد.

او مشکلات زیست محیطی و آب را به‌عنوان اولویت‌های کشور ذکر کرد و افزود: تقریبا همه استان‌های کشور با معضل کمبود آب مواجهند که برای رفع این معضل کارهای زیادی انجام گرفته و این روند با شتاب ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهوری سپس به تشریح برنامه‌های دولت برای کاهش تورم و در نهایت رسیدن به تورم تک‌رقمی در کنار رونق اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: در سال ۹۵ روند کاهش تورم، تک‌رقمی خواهد شد و نکته مهم‌تر این است که برای نخستین‌بار در تاریخ اقتصادی کشور، روند کاهش تورم، روندی مداوم و کاهنده بوده است. روحانی همچنین راهیابی ۱۸‌تن از بانوان به مجلس شورای اسلامی و رکوردشکنی در این زمینه را به همه بانوان کشور تبریک گفت.

انتقاد عارف از طرح برخی تذکرات

در ادامه این مراسم محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم نیز به نمایندگی از منتخبان مجلس دهم در سخنانی با تاکید بر اینکه نگاه مجلس دهم در تعامل با دولت، مشارکت حداکثری با دولت به جای روبه‌رو شدن و ارائه تذکرات و سوالاتی که بعضا ریشه در مسائل شخصی دارند، است، اظهار کرد: مجلس باید خود را در پیشرفت و توسعه کشور، شریک دولت بداند و در عین حال از اختیارات قانونی خود در مسیر این توسعه استفاده کند.

عارف اظهار کرد: امروز رفع مشکل معیشت و اشتغال و رسیدن به رونق اقتصادی از جمله خواسته‌های مردم از مسوولان کشور است و دولت به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر اقدامات موثری انجام دهد، اما اگر مجلس در کنار دولت و حامی او باشد، می‌توانیم گام‌های اساسی را در این زمینه برداریم. عارف همچنین از سند چشم‌انداز به‌عنوان میثاق ملی یاد کرد و گفت: ما باید با تلاش و استفاده از امکانات کشور و سرمایه‌هایی که پس از توافق برجام می‌توانیم در کشور جذب کنیم، پاسخگوی مردم باشیم. علی لاریجانی، رئیس مجلس و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در این نشست سخنرانی کردند.