گروه خبر: حسن سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی گزارش برجام پس از تعطیلات هفته آینده مجلس با حضور وزیر امور خارجه، رئیس‌کل بانک مرکزی و سایر مسوولان مرتبط با مساله مذکور در کمیسیون امنیت‌ملی خبر داد.

انتشار زودهنگام گزارش وزارت امور خارجه که دو روز پیش به مجلس ارسال شده بود و پیش از بررسی در کمیسیون امنیت ملی از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد، واکنش‌هایی را در جلسه روز گذشته پارلمان در پی داشت. از سوی دیگر انتشار زودهنگام این گزارش اظهارنظرهای مخالفان برجام را در پی داشت. حسن سبحانی‌نیا در این باره گفت که تا قبل از بررسی همه ابعاد و جنبه‌های گزارش برجام و شنیدن نظرات همه مسوولان در این خصوص هرگونه اظهارنظر درباره این گزارش صرفا یک نظر شخصی است و ارزشی ندارد. سبحانی‌نیا گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام را محرمانه عنوان کرد و گفت که درز این گزارش به خارج از مجلس موجب بی‌اعتمادی دستگاه دیپلماسی به مجلس شده است. اظهارات سبحانی‌نیا نشان می‌دهد که این گزارش از سوی یک نماینده مجلس و پیش از آنکه در پارلمان قرائت و بررسی شود، در اختیار یک رسانه قرار داده شده است. او با بیان اینکه در این زمینه دبیران کمیسیون امنیت ملی نیز قدری غفلت کردند، افزود: دبیران کمیسیون می‌گویند که یک نماینده قسم خورد که این گزارش را به جایی نمی‌دهد و از آن نسخه‌ای کپی می‌گیرد، اما هنوز یک ساعت از زمان دریافت این گزارش نگذشته بود که نیمی از متن گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام در آن رسانه منتشر شد که این هم خلاف بود.


انتقاد مخالفان برجام

با این همه، انتشار زودهنگام گزارش وزارت خارجه درباره برجام آن هم پیش از آنکه در مجلس بررسی شود، دستمایه مخالفان برجام شد تا از این طریق بار دیگر به انتقاد از برجام بپردازند. به گزارش «ایرنا‌» روز گذشته حمید رسایی نماینده تهران خواستار بررسی گزارش برجام در صحن علنی مجلس شد و گفت: گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی کپی متن برجام بوده و در آن به مشروعیت اجرای برجام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب توجه نشده است. محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی گفت: لازم می‌دانم که از کمیسیون امنیت ملی بخواهم با توجه به مفاد متنی که رهبر معظم انقلاب تبیین فرموده و در آن چارچوب اجرای برجام را مورد تایید قرار دادند، در این چارچوب گزارش را بررسی و نظر خود را به وزارت خارجه و صحن علنی مجلس اعلام کنند. محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در انتقاد به گزارش وزارت خارجه به خبرگزاری مهر گفت: گزارشی که از روند اجرای برجام به مجلس ارائه شده است با اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه در مورد روند اجرای برجام مغایر است.