برنامه پنجم توسعه تمدید شد
گروه خبر: برنامه پنجم توسعه، حداکثر برای یک سال دیگر تمدید شد. این تصمیمی است که روز گذشته و در جلسه علنی پارلمان، با موافقت نمایندگان مجلس با کلیات طرح تمدید برنامه پنج توسعه اتخاذ شد. در صورت تصویب جزئیات این طرح، قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه تا زمان لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه معتبر خواهد بود.

موافقان کلیات طرح تمدید برنامه پنجم توسعه، بر این باورند که تاخیر دولت در ارائه برنامه ششم، تمدید برنامه پیشین؛ یعنی برنامه پنجم را اجتناب‌ناپذیر کرده است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ۲۷ دی ماه امسال و با تاخیری ۴ ماهه برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس کرد؛ برنامه‌ای که با انتقادهایی از سوی برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد که برنامه ارائه شده از سوی دولت را تنها، احکام موردنیاز برنامه ششم عنوان کردند. این انتقادها سبب شد محمدباقر نوبخت در نشستی خبری اعلام کند که برنامه ارائه شده پیوست‌هایی دارد که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. از سوی دیگر روز گذشته نیز علیرضا صالح، معاون تقنینی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که به‌عنوان نماینده دولت درباره تمدید برنامه پنجم سخن می‌گفت، تاکید کرد: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه هم احکام و هم برنامه را داده و هم اسناد پشتیبان که شامل یازده جلد است، تقدیم کرده است.

با این حال این پاسخ‌ها نیز برای برخی نمایندگان قانع‌کننده نبود. به هر روی منتقدان به ارائه طرح تمدید یکساله برنامه پنجم مبادرت کردند. محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان از جمله موافقان کلیات این طرح روز گذشته به ایجاد این مشکل در دولت‌های قبل اشاره کرد که به گفته او مجلس در قالب این طرح آن مشکل را حل کرده است. همزمان احمد توکلی نماینده تهران نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: ماده ۱۸۸ دولت را موظف می‌کند لایحه چند دوازدهم ارائه کند، دولت برنامه ششم را نداده، چرا ما تجاهل می‌کنیم، دولت رسما نوشته لایحه احکام برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه می‌کنم و برنامه ششم را بعدا می‌نویسیم. او از نمایندگان مجلس خواست با تصویب این طرح کمک کنند برنامه ششم زودتر اجرایی شود.

به هر روی کلیات طرح اصلاح ماده ۲۳۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که تمدید یکساله برنامه پنجم را تا زمان لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه به دنبال دارد، با ۱۵۷ رای موافق، ۱۹ رای مخالف، ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد. حال نمایندگان مجلس حداکثر یک سال، برای بررسی و تصویب نهایی برنامه ششم توسعه فرصت دارند؛ این فرصتی است که مجلسی‌ها برای بررسی بیشتر و احتمالا تغییر آنچه در برنامه ارائه شده از سوی دولت به آن انتقاد داشتند، در اختیار خود قرار داده‌اند.


تقدیم طرح دودوازدهم بودجه ۹۵

از سوی دیگر، تاخیر 42 روزه امسال دولت در ارائه لایحه بودجه 95 نیز به دستاویزی برای تاخیر در تصویب آن بدل شده است؛ هرچند نمایندگان از زمان ارائه بودجه بیش از 60 روز برای بررسی این لایحه فرصت داشته‌اند اما همواره از الزام دولت به ارائه لایحه دودوازدهم برای دو ماه ابتدایی سال 95 سخن گفته‌اند؛ موضوعی که هرچند در ابتدا با مقاومت دولت روبه‌رو شد اما حسن روحانی رئیس‌جمهوری در آخرین نشست خبری خود با تاکید بر اینکه «خوب بود نمایندگان مجلس لایحه بودجه 95 را در سال ۹۴ تصویب می‌کردند تا تکلیف دولت و مردم مشخص شود»، گفت: «اگر تا پایان سال، مجلس نتواند بودجه را به ما بدهد، سازوکار قانونی خودش را دارد.» روحانی حتی به برخی شنیده‌ها درباره ارائه طرح دودوازدهم از سوی برخی نمایندگان نیز اشاره و در عین حال تاکید کردکه اگر لازم باشد، دولت لایحه دودوازدهم نیز ارائه می‌دهد. با وجود آنکه دولتی‌ها از موضع اولیه خود درباره عدم ارائه لایحه دودوازدهم تاحدی کوتاه آمدند اما تعدادی از نمایندگان مجلس روز گذشته طرحی را با قید دو فوریت به هیات رئیسه ارائه کردند که بر اساس آن برای دو ماه ابتدای سال 95 مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه گردان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. محمدرضا پورابراهیمی روز گذشته در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به امضای بیش از 60 نفر از نمایندگان مجلس پای این طرح اشاره کرد و از امکان قرارگرفتن این طرح در جلسه دوشنبه آینده مجلس خبر داد.

هرچند پورابراهیمی هدف از نگارش این طرح را جلوگیری از مشکلات احتمالی برای پرداخت‌ها از اول فروردین 95 اعلام کرد اما به نظر می‌رسد مجلسی‌ها در ارائه این طرح، بیش از همه به دنبال الزام دولت هستند. این موضوع از آنجا قابل درک است که از یک سو بنابر گفته برخی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، بررسی‌ها در این کمیسیون در مراحل آخر قرار دارد و از سوی دیگر، دولت تا هفته آخرین فروردین به مجلس فرصت داده تا بودجه 95 را تصویب کند. این در حالی است که مجلسی‌ها به استناد سه هفته تعطیلی پارلمان در ماه‌های بهمن و اسفند به دلیل برگزاری انتخابات، تصویب بودجه در صحن علنی تا هفته پایانی فروردین را غیر ممکن دانسته و دولت را مکلف به ارائه لایحه دودوازدهم بودجه را می‌دانند. پورابراهیمی نیز دیروز درباره ارائه طرح دودوازدهم بودجه گفت که مجلس این اقدام را به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه در این زمینه، انجام داده است. دولت مکلف بود لایحه چند دوازدهم بودجه را به مجلس ارسال کند اما به علت تأخیر بیش از حد ما نمی‌توانستیم منتظر لایحه دولت باشیم. احمد توکلی نیز روز گذشته در اخطاری درباره بودجه با استناد به اصل 52 و 53 قانون اساسی گفت: دولت گفته تا 25 فروردین 95 برای پرداخت‌ها مشکلی ندارد، از این‌رو تا آن زمان برای پرداخت‌ها مشکلی ندارد و چند دوازدهم نمی‌خواهد، مشکل دولت از 25 فروردین به بعد است. این یک تخلف است که دولت می‌گوید بودجه سالانه است، دولت از اول فروردین ماه یک ریال هم نمی‌تواند پرداخت کند، دولت نباید تخلف کند از اول تا بیست و پنجم نیز تمام دخل و خرج‌ها اگر بودجه تصویب نشود، غیرقانونی است.


اظهارات نوبخت درباره بودجه

با این همه اما دولت کماکان امیدوار است مجلس تا ۲۵ فروردین ماه ۹۵، بودجه ۹۵ را تصویب کند. محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره وضعیت لایحه بودجه با ابراز امیدواری از اینکه مجلس به وقت بودجه را ارائه دهد، گفت: دادن بودجه دودوازدهم پیام دارد، ولی امیدواریم مجلس تحت شرایطی این اقدام را انجام دهد، قطعا دولت به قانون بی‌توجه نخواهد بود. شاید این دولت پانزده آذر را احیا کرد، در حالی که دولت‌های گذشته کی بودجه را در زمان‌های دیگری تحویل می‌دادند. سخنگوی دولت با بیان اینکه لجاجتی با نمایندگان نداریم و قصد داریم کارها با شایستگی انجام شود، تاکید کرد: برای اجرایی شدن برجام و مشخص شدن سقف فروش نفت، باید صبر می‌کردیم تا لایحه تقدیم مجلس شود. نوبخت تاکید کرد: آخرین بودجه دودوازدهم که در سال ۹۲ ارائه شد، هنوز موارد اختلافی با بانک مرکزی در حال پیگیری است و اگر مطمئن شویم تصویب بودجه به امسال نخواهد رسید، راه‌حل دیگری را طی مذاکره با مجلس مشخص خواهیم کرد.