ایرنا: مهندسان چینی طرحی بلندپروازانه را به کشور «نپال» همسایه جنوب غربی خود پیشنهاد دادند که در صورت تحقق آن انقلابی در صنعت حمل‌ونقل رخ خواهد داد.

براساس این طرح مهندسان چینی تونلی عظیم در زیر کوه «اورست» بلندترین قله جهان حفر می‌کنند تا راه‌آهن چین به نپال وصل شود.

این خط آهن منطقه «چینگ های» تبت را که از مرز چین نیز عبور می‌کند، به «کاتماندو» پایتخت نپال متصل می‌سازد.

اگرچه این یک طرح بزرگ عمرانی است، اما مقامات چین معتقدند می‌توانند از عهده آن برآیند.

گفته می‌شود این خط آهن علاوه بر منافع اقتصادی، از لحاظ استراتژیک نیز حائز اهمیت بوده و به دولت چین اجازه دسترسی ریلی به کشور همسایه خود را می‌دهد.

«وانگ منگ شو» یک کارشناس آکادمی مهندسی خطوط ریلی چین در این باره به روزنامه «چاینا دیلی» گفت: اگر پیشنهاد این طرح عملی شود، روابط تجاری دو کشور به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی شاهد رشد چشمگیر خواهد بود.

وی تاکید کرد که بهبود صنعت گردشگری و مبادلات پایاپای مردم دو کشور یکی دیگر از آثار اجرای این طرح خواهد بود.

روزنامه ژاپن تایمز نیز گزارش داد، مزایای اقتصادی احداث این خط آهن بسیار زیاد خواهد بود و می‌تواند به صنعت رو به رشد گردشگری در چین کمک بسیار بزرگی کند.

ایده ساخت این خط آهن و احداث تونل در زیر قله اورست موافقان و مخالفانی نیز داشته است. برخی از کارشناسان بر این باورند امنیت مسافران باید در این تونل در هنگام حوادث طبیعی از جمله زلزله تامین شود.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گزارش داد: «یعقوب برگر» کارمند ارشد علمی انستیتوی خاور دور آکادمی علوم روسیه در صحبت با یک روزنامه روسی گفته است چینی‌ها ساخت تاسیسات پیچیده و دشوار در مناطق کوهستانی را یاد گرفته‌اند.

به‌عنوان مثال، ساخت خط راه‌آهن «سینخای - تبت» در ارتفاع چهار تا پنج‌هزار متر از سطح دریا تا « لهاسا» پایتخت تبت از طرح‌های مهندسی موفق چینی‌ها است.

بنابراین گزارش، پول و تلاش زیادی صرف ساخت این خط راه‌آهن شد. این خط راه‌آهن از اهمیت استراتژیک بسیار برخوردار است و اهمیت تجاری آن کمتر است.

به گزارش چاینا دیلی، دولت چین همچنین طرح‌های مهندسی عظیم دیگری را نیز با موفقیت به پایان رسانده که از جمله آن می‌توان به احداث پل بزرگ دانیانگ - کونشان که طولانی‌ترین پل جهان است و تونل داهوافانگ که سومین تونل طولانی جهان است، اشاره کرد.

مقامات چینی بر این باورند اگر کار احداث این خط آهن و تونل آن آغاز شود تا پایان سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته رسانه‌های چینی، احداث این خط آهن و تونل آن، در راستای طرح دولت چین برای ایجاد کمربند اقتصادی راه ابریشم است.

راه‌آهن «چینگ های» به تبت که «لهاسا» را به مناطق داخلی چین مرتبط می‌کند، یکی از منحصربه‌فردترین و مرتفع‌ترین راه‌آهن‌های جهان است.

ارتفاع این خط آهن در برخی نقاط به چهار تا پنج هزار متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد و سرعت قطار نباید از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تجاوز کند.