فروش آنلاین بلیت قطار نخجوان-مشهد از ۱۲دی ماه

مهر: معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به فروش آنلاین بلیت قطار نخجوان- مشهد از ۱۲ دی گفت: شرایط برای حرکت قطار به سمت تهران و تبریز هم فراهم شده است. میرحسن موسوی اظهار کرد: قطار مستقیم نخجوان-مشهد ۹ دی با حضور مقامات دو کشور ایران و آذربایجان به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد. وی ادامه داد: این قطارساعت ۱۰:۳۰ صبح روز پنج‌شنبه از نخجوان به سمت مشهد حرکت کرد و پس از طی مسافتی در حدود ۱۸۵۸ کیلومتر، ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه به ایستگاه مشهد ‌رسید. به گفته معاون مسافری شرکت راه‌آهن، قیمت بلیت این مسیر ۴۰ فرانک سوئیس(۱۵۸ هزار تومان) وظرفیت هر کوپه آن ۴ نفر است. این مقام مسوول گفت: با توجه به تفاوت در ساختار ریلی دو کشور، بوژی(ارابه واگن) این قطار باید در ایستگاه جلفا، تغییر کند؛ زیرا خط راه‌آهن آذربایجان عریض و برای ایران نرمال است. موسوی بیان کرد: براساس برنامه، تشریفات گمرکی و مشاهده پاسپورت در ایستگاه جلفا انجام می‌شود و قطار از این ایستگاه به سمت مشهد حرکت می‌کند. وی به تشریح جزئیات حرکت قطار نخجوان- مشهد پرداخت و افزود: این قطار به‌صورت قطعی، هفته‌ای یکبار به سمت مشهد حرکت می‌کند، یعنی قطار آخر هفته از نخجوان به مشهد و بالعکس حرکت می‌کند البته درصورت استقبال مسافران هفته‌ای دو زوج سفر در این مسیر انجام می‌شود. معاون مسافری شرکت راه‌آهن اضافه کرد: پس از راه‌اندازی قطار مسافری نخجوان- مشهد در ۹ دی، روزهای قطعی انجام این حرکت تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه فروش بلیت مسیر نخجوان- مشهد از شنبه ۱۲ دی ماه در سامانه آنلاین فروش بلیت(نخجوان- مشهد و مشهد-نخجوان) آغاز می‌شود.

موسوی اظهارکرد: مسافران اولین قطار، نخجوانی‌ها هستند و تمام بلیت هم به آذربایجانی‌ها فروخته می‌شود؛ اما اگر ظرفیت قطار کامل نشود، ۲۴ ساعت قبل از حرکت قطار به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی می‌شود و راه‌آهن اقدام به فروش بلیت در ایران می‌کند. به گفته وی، پیشنهاد ایجاد مسیر ریلی نخجوان- مشهد از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی بوده است و براساس رایزنی‌های اولیه، این قطار سه شنبه‌ها از نخجوان و جمعه‌ها از مشهد حرکت دارد که اگر تعداد سفرها به دو زوج برسد روزهای آن تغییر می‌کند که این موضوع به رایزنی ایران و آذربایجان بستگی دارد. معاون مسافری شرکت راه‌آهن، افزود: اولین قطار مستقیم از نخجوان به مشهد حرکت می‌کند؛ اما امکان حرکت به تهران و تبریز هم ایجاد شده است و مسافران می‌توانند از نخجوان به سه شهر تهران، مشهد و تبریز سفر کنند. قطار مسافربری نخجوان- مشهد و بالعکس از ۹ دی ماه راه‌اندازی می‌شود. این قطار هر هفته دوبار روزهای یکشنبه و پنج‌شنبه از نخجوان به مقصد مشهد حرکت خواهد کرد.

براساس اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان این قطار مسافربری در هر هفته دوبار در روزهای یکشنبه و پنج‌شنبه از نخجوان به مقصد مشهد از مسیرهای نخجوان- جلفا- تبریز - تهران و مشهد حرکت خواهد کرد. برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این قطار، تجهیزات مدرن در پایانه‌های نخجوان و جلفا نصب شده است. در گزارش شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان آمده است مسافران از امروز، بیست و چهارم دسامبر (چهارم دی ماه) به‌صورت آنلاین و همچنین از پایانه‌های راه‌آهن می‌توانند بلیت این مسیر را بخرند. قیمت بلیت برای هر نفر ۴۰ فرانک سوئیس است که مسافران می‌توانند با ارز ملی دریافت کنند. هر فرانک سوئیس در سیستم بانکی ایران معادل حدود ۳هزار و ۱۶۰ تومان و در بازار آزاد تهران معادل حدود ۳هزار و ۹۴۰ تومان است. این قطار مسافربری براساس توافق امضاشده بین ایران و جمهوری آذربایجان در ماه فوریه سال‌جاری در تهران راه‌اندازی می‌شود.