گروه تاریخ اقتصاد- بخش دوم از مذاکرات اقتصادی نمایندگان مجلس شورای ملی در روز سه‌شنبه، 26 آبان‌ماه 1286 شمسی را می‌خوانید:
رییس‌الوزرا: برحسب اطلاعات تاریخى که از وقایع عالم و حرکات امم دارم و یک اندازه هم سیاحت کرده‌ام، مى‌بینم در این مدت یک‌ساله خیلى این ملت به نجابت رفتار کرده‌اند، در باب مستدعیات آنها هم همه می‌دانند که ما شب و روز مشغول کار هستیم و با این نواقص اسباب باز هم باید درصدد فراهم آوردن اسباب باشیم، در باب نظم شهر هم مکرر کمیسیون کرده‌ایم و در حقیقت شهربان درجه که باید امنیت داشته باشد، ندارد و حالا مشغول هستیم که این پلیس و ژاندارم را ترتیب داده فوج ساخلوى را هم که موجود است مرتب نماییم و امنیت کامل بدهیم در باب ولایات هم می‌دانید که خیلى مغشوش بود و ما مشغول آنجاها هستیم، بعضى از جاها را قشون فرستادیم بعضى جاها اسلحه فرستادیم، بعضى از جاها پول لازم داشتند فرستادیم. ان‌شاءالله به همین زودى کاملا منظم خواهد شد، اما در باب اردو همان‌طور که جناب حاجى امام جمعه فرمودند که در این سرما ممکن نیست که اردو در یک جا زده شود، ولى به جهت استقرار امنیت چنانچه از براى شیراز تهیه دیدیم در موقع لزوم از براى جاهاى دیگر هم فراهم خواهیم کرد؛ اینکه آقا میرزا ابوالحسن خان گفتند که هر وقت اردو لازم شود هیات وزرا لزومش را به مجلس اطلاع بدهند، صحیح است و یک نکته در کار است، البته هر وقت اردو تشکیل شود، لابد مخارج لازم دارد، می‌دانید که هیچ‌یک از وزارتخانه‌ها هم امروز بودجه معین در تحت نظر ندارد، پس لابد به جهت مخارج تهیه قشون باید به مجلس اطلاع بدهند که تصویب نمایند، چند روز قبل هم در باب مصارف لازم فوق‌العاده گفت‌وگو شد که در وقت لزوم به مجلس اطلاع داده شود؛ در این صورت مجلس لزوم آن را اطلاع حاصل خواهد کرد.
آقا میرزا فضلعلى آقا: این مطلبى را که انجمن‌ها نوشته‌اند صحیح است؛ مدتى است که جمعى از وکلا هم در این صدد بودند که همین عنوان را بکنند، اغتشاش در همه جا هست و قشون مسلما لازم است و جز اینکه باید در مرکز یک عده قشونى تهیه شود که در موقع لزوم بدون زحمت به اطراف فرستاده شود چاره نیست و اینکه گفته شود که سرما است صحیح نیست.
رییس‌الوزرا: مجددا عرض می‌کنم که در باب مالیات امساله براى وصول مالیات خیلى دچار اشکال شده و چندانى از مالیات هم وصول نشده در باب قشون هم نگفتم لازم نیست، البته باید تهیه شود، ولى قبل از وقت هم باید سنجید و فهمید که چقدر و چطور لازم است و روى کاغذ آورد تا معلوم شود.
آقا میرزا فضلعلى آقا: تهیه پول هم امروز موکول است به تهیه یک قشونى که در یک جا مهیا نموده و تشکیل این اردو را به هر طریقى هست باید تهیه نمود و امروزه از براى وصول مالیات هم جز این چاره نیست.
حاجى معین‌التجار: اردو لازم است، ولى نه اینکه در تهران باشد، بلکه باید در سرحدات مثل کردستان و فارس و خراسان باشد. این اندازه از قشون را هم حرکت دادن فى‌الحقیقه تشکیل اردو نیست، کمیسیون هم مکرر این مطلب را تصویب و راى داد حالا تکرار مذاکره آن می‌شود، علت آن را نمی‌دانم این را یک مرتبه در کمیسیون یا در مجلس عمومى گفت‌وگو کرده تمام نمایند. آیا از براى خراسان با آن ترتیب یا فارس و... آن قشون لازم نیست؟ همچنین آذربایجان اگرچه حالا سرما است و ممکن نیست اردو زده شود، اما باید حالا فکر کرد به عقیده بنده، امروزه از هر چیزى لازم‌تر این است که یک قوه مجریه به اطراف فرستاده شود و یک عده هم در اینجا مهیا شود که محل اطمینان مجلس و وزرا باشد.
حاجى سید نصرالله: این مطالب همه مهم است، ولى فعلا موضوع بحث لایحه انجمن‌ها است که باید جواب داد.
رییس‌الوزرا: در کارها تعویق و تاخیر نشده سپهدار براى استرآباد رفته فوج هم تهیه شده از براى فارس هم همین‌طور، پس تاخیر و تعویق نشده اقدام شده و می‌شود.
آقا میرزا ابوالحسن خان: یک کلمه در جواب انجمن‌ها نوشته شده بود که اقدامات مجدانه خواهد شد، خوب است این هم افزوده شود که وزرا در استقرار نظم و امنیت هر طور که صلاح بدانند عاجلا اقدام خواهند نمود.
رییس: صحیح است، نوشته شود.
حاج میرزا ابراهیم آقا: از بابت آن دو مطلب جواب داده شد، ولى از بابت سرباز ملى خوب است هیات وزرا جواب بدهند.
رییس: محتاج به فکر و تامل می‌باشد، قشون ملى همان نظام جدید است همه قشون ملى هستند، در این باب باید بعد از مشاوره جواب بدهند.
وثوق‌الدوله: در باب قشون ملى از طرف انجمن‌ها نوشته شده که کمیسیون نظامى از مجلس انتخاب شود، ترتیب کار را بدهد، حال آن کمیسیون امروز معین شده، البته در این خصوص هم گفت‌وگو نموده و جواب می‌دهند.