گروه تاریخ اقتصاد- خلاصه مذاکرات نمایندگان دارالشورای ملی، روز یکشنبه، 31خرداد 1286 شمسی را درباره موضوعات مختلف اقتصادی می‌خوانید:
اسدالله میرزا: کمیسیون وزرا معین شد یا خیر؟
(گفتند طورى در انتخاب این اعضا رعایت شود که تمام مردمان بصیر و عالم به امورات بوده باشند و از ایالات معتبره هم یک نفر لااقل در آن انجمن باشد.)
در این موقع امتیازنامه شرکت کاغذسازى قرائت شد.
محقق‌الدوله: تشکیل انجمن ایالتى در طهران خواهد شد یا خیر؟
رییس: از روى قاعده که باید تشکیل شود.
محقق‌الدوله: پس خوب است در این خصوص به وزارت داخله اخطار شود که تشکیل بدهند. از نظامنامه بلدیه هم اثرى نیست!
رییس: به صحه رسیده است و دادند چاپ کنند.
آقا سید مهدى: درخصوص تعیین گندم چه شد آن روز مذاکره شد نتیجه معلوم نشد.
رییس: قرار شد از کمیسیونى که مشغول تصحیح مالیه هستند، صورت جنس طهران معلوم شود و به مجلس بفرستند (در خصوص تهیه گندم گفت‌وگو شد بعضى گفتند در گندم دیوان تفاوت قیمتى ملاحظه شود.)درصورتى که دیوان پنجاه هزار خروار گندم می‌دهد، دیگر تفاوت قیمت چرا ملاحظه شود.
آقا محمد وکیل‌التجار: وقتى بنا شد شاه هزار خروار گندم بدهد، سایرین مجبورند که از این قیمت هم کمتر بفروشند.
میرزا مرتضى‌قلی خان: احداث کمپانى به جز اسباب زحمت نتیجه دیگرى ندارد؛ زیرا که کمپانى مجانا اقدام نخواهد کرد، لابد اجزا می‌خواهد و اجزا مواجب لازم دارند، ولى همان طوری که فرمودند دیوان پنجاه هزار خروار گندم بدهد و انجمن بلدیه هم تشکیل شود و گندم به اطلاع بلدیه داده شود گمانم این است در این صورت خود مردم گندم را به قیمت ارزان بفروشند.
آقا شیخ حسین: عقیده بنده برخلاف شما است، به عقیده بنده عمل گوشت هم باید به کمپانى داده شود.
آقا میرزا محمود خوانسارى: یک مطلب لازمى است که مجلس اخطار نماید در باب خالصه طهران ترتیب صحیحى داده شود که برخلاف آن رفتار نشود.
آقا سید حسن تقى‌زاده: سابقا درخصوص نان و گوشت طهران صحبت می‌شد، می‌گفتیم حیف که مجلس بلدیه نیست تا این مطالب را به آنجا رجوع نماییم. حالا با اینکه قانون بلدیه نوشته شده نمی‌دانم علت چیست که بلدیه تشکیل نمی‌شود. در خصوص اینکه از طرف دولت چیزى داده شود، عقیده بنده این است که این یک مساله را باید از ذهن مردم خارج نمود، اگر باید چیزى داده شود، باید عوارض بسته شود که از آن مخارج بلدیه داده شود؛ اما در خصوص نان خوب است این مطلب به حکومت واگذار شود؛ زیرا که اگر با کمپانى باشد مردم به خیال اینکه از طرف مجلس است همه وقت با مجلس طرف می‌شوند و حال اینکه مردم انتظام عمل نان و گوشت را از حکومت باید بخواهند و هر‌گاه حکومت یک اندازه همراهى کند خیلى خوب خواهد شد، مثل سابق که چه قدر کوشش کردند در اغتشاش عمل نان و گوشت، ولى چندان اثر نبخشید برخلاف چندى قبل که از ساوه و آن طرف خواستند گوسفند بیاورند حکومت قزاق فرستاده و ممانعت کرد.
رییس: صحیح است عمل نان و گوشت با بلدیه است، نظامنامه آن به صحه رسیده و همین ایام چاپ می‌شود و انجمن آن هم تشکیل می‌شود، ما هم زبانا مشغول هستیم.
حاج سید نصرالله: بلدیه یک ماه دیگر تشکیل می‌شود و موقع جنس حالا است، فعلا باید تهیه و تدارکى کرد.
مستشارالدوله: همان طوری که آقاى تقى‌زاده گفتند، محظوراتى که پیش مى‌آید به واسطه این است که قوه مجریه در دست کمپانى نبود، پس خوب است شرحى به وزارت داخله در این خصوص نوشته شود که در عمل نان و گوشت قرار صحیحى بگذارند که مجلس متقاعد شود.
آقا سید مهدى: باید ترتیبى درخصوص خالصه‌جات گذارد، مادامى که خالصه‌جات با اقبال‌الدوله است، فایده ندارد؛ زیرا که او می‌گوید خالصه نان خانگى من است.
وثوق‌الدوله: عقیده بنده این است بعد از آنکه چهل هزار خروار جنس در دست دولت باشد، دیگر هیچ اشکالى در عمل نان پیدا نخواهد شد و محتاج به کمپانى و تهیه نیست آن هم معلوم خواهد شد. همین چند روزه در کمیسیون مالیه اصلاح خواهد شد و تشکیل بلدیه هم هر قدر زودتر بشود، بهتر است.
آقا سید حسن تقى‌زاده: باید مجلس بلدیه را تشکیل داد و دست مردم را گرفت برد آنجا که نان و گوشت خود را از آنجا بخواهند و همچنین عدلیه را باید منظم کرد و فوج سیلاخور و عارضین یزدى و غیره را باید برد آنجا و به آنها فهماند که محکمه شما اینجا است تا راحت شده این مجلس هم در حقیقت پارلمان شود و به انجام وظایف خود رفتار نماید.
وثوق‌الدوله: عقیده بنده هم این است که هر چه زودتر مجلس بلدیه تشکیل شود، بهتر است.
مخبرالملک: شرطى دارد و آن این است باید معونه براى ایشان قرار گذارد تا ایشان هم آسوده خاطر مشغول کار باشند. (گفتند البته در این صورت باید معونه صحیحى براى ایشان منظور شود.) در این موقع شروع شد به قرائت امتیازنامه شرکت کاغذسازى، پس از قرائت، راى گرفته شد.