گاهشمار - ۱۰ شهریور ۹۲
تسویه در ۵هزار دفتر اسناد رسمی
گروه تاریخ اقتصاد - در روز ۷ شهریور ۱۳۵۸ وزیر وقت دادگستری آغاز تسویه در ۵۰۰۰ دفتر اسناد رسمی را رسما اعلام کرد و همچنین خبر داد که مناطق ثبتی سمنان، دامغان، شاهرود، فیروزکوه، قزوین و زنجان از تهران جدا شده و از آن پس به طور مستقل زیر نظر سازمان مرکزی ثبت اسناد کشور عمل خواهد کرد.
دکتراحمد صدر حاج‌سیدجوادی که از سازمان مرکزی ثبت اسناد و املاک بازدید می‌کرد، با اشاره به تسویه و پاکسازی سردفتران خاطی و وابسته به رژیم گذشته، متذکر شد به منظور محفوظ ماندن حرمت و شأن جامعه سردفتران که وظیفه مهم اجتماعی و روحانی برعهده دارند تشکیل هیاتی برای تهیه طرح نوین تسویه افراد ناصالح در دفا‌تر اسناد رسمی متناسب با دوران بعد از انقلاب ضرورت دارد. به این ترتیب حدود ۵۰۰۰ دفتر اسناد رسمی شامل بررسی‌های اولیه برای تسویه می‌شود.
صدر حاج‌سیدجوادی دیگر تصمیم‌های تازه وزارت دادگستری را در جلسه‌ای با شرکت حسین شهسوارانی معاون وزارت دادگستری و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک و گروهی دیگر از مسوولان سازمان مذکور به این شرح اعلام کرد:
۱- توجه خاص به وضع ماموران بایگانی ثبت که گنجینه‌دار و خازن اسناد و مدارک دارایی و اموال دولت و مردم می‌باشند و بزرگ‌ترین بایگانی دولتی را حفظ می‌کنند و با اینکه کار آنها دشوار و طاقت‌فرسا است از شرایط مساعد زندگی محرومند.
۲- اصلاح طرز اشتغال کارکنان ثبت در سطح استان‌ها که فعلا عده کثیری زائد از نیاز در تهران حضور دارند و استان‌های دوردست افراد کافی در اختیار ندارند.
۳- رفع مشکل گروه‌بندی مشاغل و ترفیعات که در تمام ادارات دولتی یکی از مشکلات مهم است و در ثبت اسناد هم موجب بی‌ترتیبی و نارضایی‌شده و محتاج اصلاح قانون استخدامی کشوری است.
۴- ساده کردن تشریفات کار‌شناسی، بانک‌ها اسناد معتبر مالکیت و تصرف درخواست‌کنندگان وام را مورد نظر قرار دهند و از کار‌شناسی اضافی و دریافت هزینه آن و بروز اشکالات بعدی جلوگیری شود.
۵- اقدام برای رفع مضیقه ادارات و واحدهای ثبتی تهران و استفاده از اماکن زائده دولتی اداراتی که حذف یا تقلیل داده شده است.
۶- اقدام برای تهیه و آماده کردن اوراق و دفا‌تر ثبتی و دفترچه ازدواج و اسناد مالکیت، به طوری‌که در هر سال برای مصرف سال بعد به حد کافی اوراق و دفا‌تر ذخیره شود.
۷ - تشکیل هیات تسویه که لایحه آن به تصویب شورای انقلاب رسیده است. انتخاب اعضای این هیات در همین جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
۸ - لزوم اقدام اساسی برای جلب توجه وزارت امور خارجه به منظور اتخاذ شیوه‌های متناسب با حیثیت ملی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با قراردادهای بین‌المللی مربوط به ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی و نحوه شرکت ایران در کنفرانس‌های بین‌المللی مربوط به قرارداد پاریس در زمینه ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به‌صورت و ترتیبی که مشارکت و تصمیمات و پیشنهادهای هیات ایرانی مناسب با شأن جمهوری اسلامی باشد.
۹ - لزوم اصلاح قوانین ثبتی به ترتیبی که مراجعات و نیاز مردم هرچه ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود.
یک روز پس از سخنان وزیر دادگستری لایحه‌ای قانونی برای تسویه سردفتران و دفتریاران از تصویب شورای انقلاب گذشت.

شرکت واحد توزیع لبنیات
توزیع کره و پنیر و ماست و کشک و دوغ و خامه و تخم‌مرغ در تهران شکل و صورت منظمی پیدا خواهد کرد و به این‌منظور شرکتی با عنوان شرکت تعاونی فروشندگان فرآورده‌های شیر در تهران تاسیس می‌شود. این شرکت به‌وسیله اتحادیه فروشندگان فرآورده‌های شیر در تهران به وجود می‌آید و شرکت مسوولیت توزیع و تامین فرآورده‌های شیر را در تمام مدت سال به عهده خواهد گرفت و در زمینه عرضه و تثبیت و تامین نیاز مردم شهر در برابر دولت و مصرف‌کنندگان مسوول خواهد بود. این اتحادیه در مدت هفده سال گذشته توزیع شیر را در تهران به عهده دارد. هم‌اکنون ده‌ها شرکت واردکننده و هزاران تولیدکننده و توزیع‌کننده هریک به نحوی در مدت سال مبادرت به تولید و توزیع فرآورده‌های شیر می‌نمایند و خواه ناخواه این واحدهای صنفی اعم از آنها که مرکز تولید بوده‌اند یا در شهرها و تهران ضمن وارد کردن فرآورده‌ها، نوعی مسوولیت دارند، اضطرارا وابسته به این شرکت خواهند شد و این بزرگ‌ترین شرکت تعاونی مواد غذایی در ایران به شمار می‌آید.
روزنامه اطلاعات، ۷ شهریور ۱۳۵۲


کشف مهم یک استاد ایرانی
یک دانشمند ایرانی در زمینه پژوهش‌های هسته‌ای به کشف بسیار مهم و ارزنده‌ای توفیق یافت. طبق خبر تاییدشده خبرگزاری‌های خارجی از جمله منابع موثق اخبار علمی آلمان غربی، دکتر فریور محسنی دستیار علمی انستیتو شیمی دانشگاه اصفهان به‌دنبال آزمایش‌های خود موفق به تفکیک سریع عنصر «نیوب» که از فلزات کمیاب و نقره‌ای رنگ رادیو اکتیو می‌باشد گردید. دکتر فریورمحسنی مدیریت گروه شیمی دانشگاه اصفهان را به‌عهده دارد و در طول توقف خود در آلمان ضمن تحقیقاتی که در دانشگاه «ماینس» جمهوری فدرال آلمان انجام داد هنگام آزمایش در موسسه شیمی هسته‌ای این دانشگاه روش جدیدی را برای جدا کردن عنصر نیوب ظرف ۲ تا ۳ ثانیه کشف کرد.
روزنامه اطلاعات، ۸ شهریور ۱۳۵۲