امـروز در تـاریـخ - ۱۴ اسفند ۸۹

سال ۱۲۹۶- مستوفی الممالک تمام روزنامه‌های شهرهای دیگر هم توقیف کرد و عده‌ای از مدیران جراید هم تبعید شدند. مستوفی‌الممالک ۵ روز پیش از این نیز دستوری صادر کرد که طی آن تمام روزنامه‌های تهران و ولایات توقیف شدند.

سال ۱۳۰۶- دکتر سعیدخان لقمان الملک به ریاست صحیه کل مملکتی منصوب شد.

سال ۱۳۱۷- بودجه سال ۱۳۱۸ کشور از حیث درآمد ۱.۹۳۰.۰۹۶.۷۰۰ ریال و از حیث مخارج ۲.۶۱۳.۴۸۱.۹۸۷ ریال اعلام شده بود به تصویب رسید.

سال ۱۳۲۰- برای جلوگیری از بحران و تشکیل دولت،‌ نمایندگان قطعنامه‌ای به منظور پشتیبانی از دولت فروغی تنظیم کردند که ۷۱ نماینده آن را امضا کردند.

سال ۱۳۲۲- دکتر محمد مصدق، نماینده اول تهران، دکتر رادمنش و تقی فداکار با اعتبارنامه سید ضیاءالدین طباطبایی مخالفت کردند.

سال ۱۳۲۴- استالین ضیافت مجللی به افتخار قوام و گروه همراه وی در کاخ کرملین برپا کرد که تمام مقامات شوروی نیز در آن حضور داشتند.

سال ۱۳۳۷- روزنامه پراواد چاپ مسکو اقدام دولت ایران را نسبت به لغو مواد ۵ و ۶ عهدنامه ۱۹۲۱ عبث و بیهوده دانست.

سال ۱۳۳۷- موافقتنامه دو جانبه آمریکا با کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه در آنکارا امضا شد. از طرف ایران سرلشگر حسن ارفع سفیر ایران در ترکیه و از طرف آمریکا فلچر وارن سفیر آمریکا در ترکیه این قرارداد را امضا کردند که به موجب آن دو کشور هم پیمان نظامی شدند.

سال ۱۳۳۷- وزارت امور خارجه ضمن اعلام موافقتنامه دفاعی دوجانبه ایران و آمریکا اعلام کرد: این موافقتنامه هیچ‌کس را نباید نگران کند زیرا این موافقتنامه جنبه دفاعی دارد و اگر شوروی قصد تجاوز نداشته باشد هرگز آن کشور را تهدید نمی‌کند.

سال ۱۳۳۷- رادیو مسکو و رادیوهای کشورهای کمونیستی تبلیغات زننده و موهنی را علیه ایران آغاز کردند. روزنامه‌های شوروی نیز ایران را تهدید کردند که برای آمریکا در ایران پایگاهی علیه شوروی نباید ساخته شود.

سال ۱۳۳۷- خروشچف طی نطقی گفت: شاه ایران از ملت خود می‌ترسد و برای حفظ خود با آمریکایی‌ها قرارداد می‌بندد، ولی نمی‌داند هیچ نیروی خارجی کسی را از دست ملت خویش نجات نخواهد داد.

سال ۱۳۳۷- موافقتنامه مبادله کالا بین دولت‌های ایران و چکسلواکی به مدت یکسال تمدید شد.

سال ۱۳۴۲- دادگاه تجدیدنظر ارتش محاکمه مهندس بازرگان، آیت‌الله سید محمود طالقانی و دکتر یدالله سحابی را با ریاست عباس قره باغی آغاز کرد.

سال ۱۳۴۵- دکتر محمد مصدق نخست وزیر سابق ایران در سن ۸۵ سالگی در قریه احمد در تبعید درگذشت.

سال ۱۳۵۶- شاه در تنگنای مشکلات مهم سیاسی در داخل کشور دستور مبارزه با گرانفروشی را صادر کرد.

سال ۱۳۵۶- رییس سازمان امنیت تبریز برکنار و تحویل دادگاه ویژه نظامی شد.

سال ۱۳۵۶- قرارداد خرید ۶ فروند هواپیمای ایرباس برای ایران امضا شد.