امـروز در تـاریـخ - ۹ بهمن ۸۹

سال ۱۲۸۹- موقرالسلطنه به دار کشیده شد. سال ۱۳۰۷- دولت لایحه خرید شش میلیون تومان اسلحه را از محل ذخیره احتیاطی به مجلس تقدیم کرد.

سال ۱۳۱۹- مجلس شورای ملی لایحه دولت را مبنی بر استخدام پروفسور ابرلینگ برای ریاست دانشکده پزشکی و همچنین استخدام پروفسور برتران را برای تدریس در دانشگاه تهران تصویب کرد.

سال ۱۳۲۰- پیمان اتحاد میان سه کشور ایران، شوروی و انگلستان در وزارت امور خارجه به امضا رسید. از طرف دولت ایران علی سهیلی، وزیر امور خارجه، از طرف دولت شوروی اسمیر نوف، سفیرکبیر و از طرف دولت انگلستان ریدرز بولارد وزیر مختار، این پیمان را امضا کردند.

سال ۱۳۲۶- مهاتماگاندی رهبر معروف هندوستان ترور و کشته شد.

سال ۱۳۳۱- دکترمحمد مصدق نخست‌وزیر به ساد چیکف سفیر دولت اتحاد جماهیر شوروی اطلاع داد که مدت قرارداد شیلات دریای خزر به پایان رسیده و دولت ایران تمایلی به تمدید امتیاز و قرارداد ندارد.

سال ۱۳۳۶- موافقتنامه بازرگانی ایران و ایتالیا امضا شد.

سال ۱۳۳۷- قرارداد فرهنگی ایران و ترکیه امضا شد.

سال ۱۳۳۷- یک هیات سیاسی از طرف شوروی به ریاست ولادیمیر سمیونوف برای مذاکره وارد تهران شد.

سال ۱۳۴۱- وزیر فرهنگ اعلام کرد که زنان نیز می‌توانند برای مبارزه با بی‌سوادی در سپاه دانش شرکت کنند.

سال ۱۳۴۴- وزیر بازرگانی خارجی چک‌اسلواکی با وزیر اقتصاد ملی ایران قراردادی منعقد و امضا کرد. به موجب این قرارداد دولت چک‌اسلواکی ۱۵۰ میلیون دلار به ایران اعتبار داد.

سال ۱۳۵۷- بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: به پاریس نخواهم رفت و فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت دیگر باز خواهد شد و در راه ورود آیت‌الله خمینی به کشور مانعی نیست. وی همچنین گفت: به هیچ وجه استعفا نمی‌دهم.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی(ره) طی پیامی در پاریس فرمودند: خائن اصلی را با خفت بیرون کردید، همت کنید این نتیجه را که حاشیه‌ای بیش نیست از صحنه خارج کنید. اکنون بر جمیع جناح‌های ملی و دولتی است که چون گذشته دولت غیرقانونی را محکوم کنند و اطاعت از آن نکنند که اطاعت طاغوت، حرام و مخالف رضای خداست. من از طبقه شریفه ارتش که دستشان به خون جوانان ما آلوده نشده است می‌خواهم که ننگ اطاعت از خیانتکاران را تحمل نکنند و با قاطعیت آنان را از مقابله با ملت باز دارند.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی(ره) اعلام کردند: اگر ارتش کنار بکشد، آرامش تضمین می‌شود. محافظ من خدا است و حفظ امنیت با مردم است.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی(ره) طی سخنانی گفتند: من در اولین فرصتی که پیدا کنم به ایران می‌روم و در اولین قدم دولتی مبتنی بر رای مردم اعلام می‌کنم.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی(ره) دکترعلی امینی را برای ملاقات نپذیرفتند.

سال ۱۳۵۷- تظاهرات مردم خشمگین تهران به اوج رسید. مردم با سنگربندی و پناه گرفتن کنار دیوارها با سربازان شاه به مبارزه پرداختند.

سال ۱۳۵۷- سه هزار نفر زندانی عادی زندان قزلحصار دست به شورش زدند.

سال ۱۳۵۷- شاه از عهدشکنی کارتر و نزدیکان خود گله کرد و افزود: برخلاف قول کارتر واشنگتن به‌طور مداوم وی را مورد حمله قرار داده است.

سال ۱۳۵۷- رادیو مسکو اعلام کرد: رمزی کلارک، وزیر پیشین دادگستری آمریکا ضمن تشریح نتایج اقامت هشت روزه خود در ایران اعتراف کرد که ۹۹ درصد مردم ایران خواستار بازگشت آیت‌الله خمینی هستند و جدا اصرار دارند که رژیم ضدملی از میان برود و بر سلطه بیگانگان به ایران پایان داده شود.