امـروز در تـاریـخ - ۳۰ دی ۸۹

عین‌الدوله

سال ۱۲۹۱- شاهزاده عبدالمجید میرزا عین‌الدوله طی یک مصاحبه اعلام کرد که موقتا انتخابات دوره سوم مجلس شورای ملی به صورت یک درجه‌ای آغاز خواهد شد. سال ۱۲۹۹- شاهزاده عبدالمجید میرزا عین‌الدوله با احمدشاه ملاقات کرد و پس از مذاکره با وی پیشنهاد رییس الوزرایی را رد کرد.

سال ۱۳۰۰- در جلسه خصوصی مجلس شورای ملی اکثریت نمایندگان به رییس الوزرایی مشیرالدوله ابراز تمایل کردند.

سال ۱۳۰۹- حاج مهدی‌قلی هدایت رییس‌الوزرا هیات وزیران را به این شرح معرفی کرد: محمدعلی فروغی وزیر امورخارجه، علی اکبر داور وزیر عدلیه، سید حسن تقی‌زاده وزیر مالیه، اعتمادالدوله قره‌گوزلو وزیر معارف، سردار اسعد بختیاری وزیر جنگ، قاسم صور اسرافیل وزیر پست و تلگراف، علی منصور وزیر داخله، عنایت‌الله سمیعی کفیل وزارت اقتصاد ملی، سید باقر کاظمی وزارت طرق و شوارع.

سال ۱۳۱۸- به دستور رضا شاه ارتش به سرعت به احداث رسته استحکاماتی خود در مرزهای شمالی دست زد و تجهیزات و نفرات آنجا را تکمیل کرد.

سال ۱۳۲۰- سلمان اسدی نماینده پیشین مجلس شورای ملی که چندی در زندان و تبعید به سرمی‌برد به ریاست اداره کل انتشارات و تبلیغات منصوب شد.

سال ۱۳۲۴- ابراهیم حکیمی نخست وزیر به علت عدم موفقیت در قضیه آذربایجان از نخست‌وزیری استعفا داد.

سال ۱۳۳۱- رییس مجلس شورای ملی نامه‌ای به دکتر مصدق، نخست‌وزیر نوشت و با توجه به سوابق سیاسی و همچنین نطق‌های او در ادوار پنجم، ششم، چهاردهم و شانزدهم وی را از گرفتن اختیارات ویژه برحذر داشت و سرانجام متذکر شد که از راه خطایی که می‌پیمایید اگر باز نگردید پشیمان خواهید شد و قصد تجاوز به حقوق عامه را کنار بگذارید.

سال ۱۳۳۷- یک فروند هواپیمای جت نظامی در حوالی اوشان سقوط کرد.

سال ۱۳۳۸- براساس لایحه جدید تقسیمات کشوری ایران به ۱۷ استان و ۱۴۵ شهرستان تقسیم شد.

سال ۱۳۴۰- به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شد که از انجام هرگونه معاملات مربوط به نقل‌و‌انتقال املاک و اراضی که شامل قانون اصلاحات ارضی می‌شود خودداری کنند.

سال ۱۳۴۰- دولت با تاسیس هواپیمای ملی ایران در داخل و خارج کشور موافقت کرد.

سال ۱۳۴۳- معاون دادستان ارتش اعلام کرد که یک حزب سری را در تهران کشف و ۵۵ نفر از آنان را دستگیر کرده‌اند. هدف این گروه براندازی حکومت اعلام شد.

سال ۱۳۴۴- روابط ایران و لبنان به شدت تیره شد و دو کشور سفرای خود را احضار کردند.

سال ۱۳۴۶- راه‌آهن دولتی ایران زیر نظر وزارت راه قرار گرفت.

سال ۱۳۴۷- ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون آغاز شد.

سال ۱۳۵۲- به دستور وزیر آموزش و پرورش اعلام شد: دبیرانی که مدرک تحصیلی آنها کمتر از لیسانس است حق تدریس در دبیرستان‌ها را ندارند.

سال ۱۳۵۴- جابر مروانی، حمید امید، عباس لطیفی و خلف موالی به حکم دادگاه تجدیدنظر نظامی تیرباران شدند. در ادعانامه آمده بود نامبردگان ۳۲ میلیون ریال پول بانک تجارت سرچشمه کرمان را ربوده‌اند.

سال ۱۳۵۶- در مدیریت بانک صادرات تغییراتی حاصل و حبیب اخوان به عنوان سرپرست موقت بانک انتخاب شد.

سال ۱۳۵۷- بختیار در مصاحبه‌ای اعلام کرد: با سقوط من ارتش کودتا می‌کند حاضر نیستم قدرت را به آیت‌الله خمینی واگذار کنم. اگر به‌عنوان دولت قانونی نمانم خونریزی خواهد شد. من از پشتیبانی نه دهم آیات عظام در داخل کشور برخوردارم.

سال ۱۳۵۷- سیدجلال‌الدین تهرانی، رییس شورای سلطنت در پاریس تقاضای ملاقات با امام خمینی (ره) کرد. امام(ره) دو شرط برای ملاقات با سیدجلال قائل شدند: ۱- استعفا از شورای سلطنت ۲- غیرقانونی اعلام کردن شورای سلطنت.