در سال 486 پیش از میلاد، خشایارشای اول پس از مرگ پدرش داریوش بزرگ بر تخت پادشاهی امپراتوری هخامنشی نشست.

قلمرو او از افغانستان امروزی و پاکستان در شرق تا مصر و لیبی در غرب امتداد داشت و بزرگ‌ترین امپراتوری عصر باستان محسوب می‌شد، اما همه چیز درون امپراتوری خوب پیش نمی‌رفت. امکان شورش در ایالات مصر و بابل وجود داشت و دولت شهرهای کوچک یونانی زیر بار حاکمیت خشایارشا نمی‌رفتند. تقریبا ۲۵۰۰ سال پیش سپاه هخامنشی که یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های زمان تا آن هنگام بود درگیر جنگ با قوای دولت شهرهای بسیار کوچک یونانی شد. کتاب «خشایارشا» از مجموعه کتاب‌های رهبران جهان باستان انتشارات ققنوس ماجرای پرهیجان یکی از شورانگیزترین جنگ‌ها در تاریخ باستان را بازگو می‌کند و نشان می‌دهد چگونه تبعات جنگ‌های یونانیان و ایرانیان مسیر تمدن غرب را تغییر داد. «خشایارشا» در ۱۰ فصل از سوی دنیس ایبرمز نگاشته شده و روزگار او از پادشاهی تا زوال و مرگ را شامل می‌شود. گاهشمار این کتاب، نمایی کوتاه از زندگی این پادشاه نامدار ایران باستان است. نمایه پایانی نیز خوانندگان را در یافتن اسامی نامداران آن زمان و صفحات مرتبط با آنها یاری می‌دهد. «خشایارشا» با ترجمه سارا‌ هاشمی در ۱۳۴ صفحه و با قیمت ۳۵۰۰ تومان به بازار کتاب عرضه شده است.



شیفته پیش‌بینی پدیده‌های طبیعی
دوران انقلاب علمی، دوره تغییرات بنیادی در باورها، افکار و عقاید بود. طی این دوران که ۱۵۰ سال - از حدود سال ۱۵۵۰ م تا حدود ۱۷۰۰ م- به طور کشید، نظرها در مورد اخترشناسی، زیست شناسی و فیزیک و حتی شیوه کار دانشمندان دچار دگرگونی عمیق شد. تیکو براهه، منجم دانمارکی در سده شانزدهم زندگی می‌کرد. او که در خانه عموی ثروتمندش بزرگ می‌شد از آزادی عمل برای دستیابی به آرزوهایش برخوردار بود. تیکو هنگام حضورش در کالج شاهد خورشیدگرفتگی بود که دانشمندان وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودند. او شیفته علمی شد که می‌توانست چنین پدیده‌های طبیعی را پیش بینی کند و بیشتر وقت خود را وقف مطالعه آسمان‌ها کرد. او با استفاده از ابزارهای مدرن و تکنیک‌های رصد سیارات و ستارگان، انقلابی در شیوه مشاهده آسمان شب به وسیله منجمان به وجود آورد.
«تیکو براهه» عنوان کتابی از «دان ناردو» است که با ترجمه شهربانو صارمی توسط نشر ققنوس به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب از 9 فصل به همراه یک گاهشمار و زندگینامه تشکیل و در آن زندگی این منجم در کنار فعالیت‌های اخترشناسانه‌اش به همراه تصاویری جذاب ارائه شده است. « تیکو براهه» در 95 صفحه، در شمارگان دو هزار نسخه و با قیمت 2800 تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.




فرمانروای پر رمز و راز
پاپ لئوی سوم در روز کریسمس سال هشتصد میلادی- چهارصد سال پس از انقراض امپراتوری رم- تاج امپراتوری مقدس روم را در کلیسای جامع پیترورم بر سر شارلمانی نهاد. این فرمانروای استثنایی قرار بود حتی در روزگار خود در اقصی نقاط دنیا با نام شارل کبیر شناخته شود. اما شارلمانی واقعی که بود؟ سرگذشت شخصی شاه فرانک‌ها به اندازه دستاوردهای او مسحورکننده و جذاب است. او که شاگردی مشتاق آموختن بود از دانشمندان و محققان حمایت می‌کرد و بسیاری از آنان را به دربار خود آورد. شارلمانی که علاقه فراوانی به دین داشت و مسیحی معتقدی بود پنج زن و متعه‌های متعدد داشت. او در مقام فرمانروا بیش از هر چیز به اتحاد مردم و قلمرو خود می‌اندیشید، به این ترتیب بود که شارلمانی روزگار خود را پیوسته در جنگ گذراند. «شارلمانی» عنوان کتابی از مجموعه کتاب‌های رهبران جهان باستان نشر ققنوس است که توسط دیل اوا گلفند نگاشته و با ترجمه رضا علیزاده به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب در شش فصل به همراه یک گاهشمار نوشته شده و روزگار شارلمانی از امپراتوری روم مقدس تا میراث او را دربرمی گیرد. « شارلمانی» در ۱۰۰ صفحه نگاشته شده و با قیمت ۳۵۰۰ تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.