گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جهش خیره‌کننده 12/ 2 درصدی شاخص کل بود.در بازار دیروز معامله‌گران در سایه شمارش معکوس برای اجرایی شدن برجام و حضور وزیر خارجه کشورمان در وین برای مراسم رسمی اجرایی شدن برجام شاهد اوج‌گیری تقاضا در بازار بودند، هر چند بازار دیروز در یک ساعت و نیم اول کاری خود چندان پر‌حجم نبود اما با حضور نقدینگی در بازار قیمت‌ها و تقاضای انباشته در بازار افزایش یافت تا در پایان معاملات شاخص با رشد خیره‌کننده هزار و 344واحدی مواجه شده و به رقم 64هزار و 860واحد رسید.

این رشد هر چند پس از مدت‌ها بازار سهام را به سر ذوق آورد اما نگرانی را نیز به جهت امکان تکرار تجربه‌های گذشته بازار در سال جاری پدید آورده است که پس از یک دوره رشد ناشی از خوش‌بینی‌های سیاسی فضا رو به رکود گذاشته است از این رو معاملات فردا بازار سهام از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا‌که نقدینگی موجود در بازار باید توان خود را برای کنترل عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت نشان دهد. در بازار دیروز نگاه‌ها به سوی لغو تحریم‌ها و حضور وزیر خارجه کشورمان در وین بود، انتظار می‌رود با اعلام لغو تحریم‌ها رئیس‌جمهوری در گزارشی به مردم نتایج اجرایی برجام را به اطلاع مردم برساند. در گروه بانکی دیروز نمادهای شاخص این گروه با عرضه‌های سنگین حقوقی از صف‌های خرید باز ماندند. در این گروه بانک دی بعد از افزایش سرمایه ۲۸ درصدی از سود انباشته، سود جدید هر سهم را با سرمایه ۶۴۰ میلیارد تومانی اعلام کرد تا آماده بازگشایی نماد شود. این بانک فرابورسی در اطلاعیه‌ای دیگر و با اعلام پوشش ۱۱۸ ریالی هر سهم معادل ۴۷ درصد برای نیمه اول سال و با سرمایه جدید اعلام کرده است. بنابراین نماد «دی» که از ۲۹ آذر تاکنون متوقف بود، احتمالا طی روزهای آینده مورد بازگشایی قرار گیرد. در گروه بانکی دیروز بانک آینده مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خود را دریافت کرد تا به یک بانک هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی تبدیل شود. در گروه تصفیه نفت دیروز نمادهای این گروه با صف خرید مواجه بودند در این گروه زمان مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده پالایشگاه بندرعباس برای انتخاب هیات‌مدیره جدید اعلام شد. این مجمع ساعت۱۱ صبح دوشنبه ۵ بهمن در دفتر مرکزی «شبندر» و در بندرعباس تشکیل خواهد شد.

در بازار دیروز مساله احتمال تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نمادهای این گروه را به صف خرید کشاند. صف‌هایی که البته به دلیل نامشخص بودن فرمول جدید خوراک و میزان نهایی نرخ خوراک و ریسک‌های متبادر بر آن شکننده بود. در پایان معاملات دیروز خبرگزاری «شانا» در گزارشی به تشریح فرمول جدید وزارت نفت برپایه قیمت گاز در ۴هاب اروپا و آمریکایی شمالی شامل هنری هاب، آلبرتا هاب و هاب‌های انگلیس و هلند، به‌علاوه میانگین وزنی قیمت داخلی پرداخت که در نیمه دوم سال ۱۰ درصد به آن اضافه می‌شود و برآوردها از نرخ‌های گاز در حال حاضر براساس نرخ نفت برنت ۲۹دلاری، نرخی معادل ۶/ ۸ سنت ارائه می‌کند. در همین حال این نرخ از سال ۱۳۹۵تا ۱۴۰۵ اجرایی خواهد بود و تاثیری در صورت‌های مالی سال ۹۴ شرکت‌های پتروشیمی نخواهد داشت.