برتری 17 «صنعت» از «شاخص»

گروه بورس، هدیه لطفی: عملکرد روز گذشته صنایع فعال در بورس، تقریبا روندی متعادل را حفظ کرد به‌طوری‌که از ۳۷ صنعت بورسی، ۱۹ صنعت با نوسان مثبت و ۱۶ گروه نیز با افت شاخص روبه‌رو‌ شدند، در این میان، شاخص دو صنعت منسوجات و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی بدون تغییر باقی ماندند.

شاخص کل بورس هر چند اولین روز کاری هفته را با نوسان مثبت ۰۳/ ۰ درصدی آغاز کرد، اما کارنامه آبان ماه آن حکایت از زیان نیم درصدی دارد؛ این در حالی بود که در این مدت ۱۹ صنعت رشد شاخص را تجربه کردند. دیروز نیز، صنایع بورسی در مقایسه با شاخص کل بورس عملکردی به مراتب مطلوب‌تر داشتند به‌طوری‌که در جریان روز گذشته ۱۷ صنعت در رتبه‌های برتر از شاخص کل ایستادند که در این میان شاخص صنعت بیمه با نوسان روزانه ۰۵/ ۱ درصدی به‌عنوان برترین گروه شناخته شده و در ادامه کاشی و سرامیک و ابزار پزشکی هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی ۹۲/ ۰ درصدی و ۸۱/ ۰ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. صنایع غذایی، سیمان، خدمات فنی و مهندسی از دیگر صنایع مثبت دیروز بودند که بازدهی در محدوده ۵/ ۰ درصدی را شاهد بودند. در این روز شاخص کل بورس با نوسان ۰۳/ ۰ درصدی هر چند از صنعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی عقب ماند اما در رتبه بالاتر از ۲۰ صنعت دیگر از جمله رایانه، انبوه‌سازی، بانک‌ها، مخابرات و حمل و نقل قرار گرفت. بر اساس این گزارش صنعت قند و شکر با ثبت نوسان منفی روزانه ۱۳/ ۲ درصدی به‌عنوان ضعیف‌ترین صنعت شناخته شد؛ دو گروه انتشار، چاپ و تکثیر و محصولات کانی غیر‌فلزی از دیگر صنایع منفی بازار دیروز بودند.

در جریان مبادلات روز گذشته شاخص صنعت شیمیایی هر چند با کسب بازدهی ۲۹/ ۰ درصدی وضعیت متعادلی داشت اما ارزش معاملات قابل توجه این گروه به برتری آن نسبت به دیگر صنایع انجامید؛ در این روز بیش از ۵۰ میلیون سهم از گروه شیمیایی به ارزش ۸/ ۱۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد که نمادهای پلی‌اکریل، پارسان و پتروشیمی خارک بیشترین رقم را به خود اختصاص دادند. همچنین در این گروه نمادهای دوده‌ صنعتی‌، تولید مواد اولیه الیاف‌مصنوعی‌ و پتروشیمی شیراز با نوسان در محدوده ۳ درصد، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که ۱۰ نماد این گروه از جمله صنایع‌ شیمیایی‌ فارس‌ و پتروشیمی‌ آبادان‌ با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. پتروشیمی فارابی نیز از دیگر نمادهای منفی دیروز بود که ۱۲ ریال کاهش قیمت را تجربه کرد؛ بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت پتروشیمی فارابی، پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت با سرمایه ۱۵۰ میلیارد ریال مبلغ ۵۴۲ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات است که «شفارا» عملکرد دوره ۶ ماه نخست سال را بدون پوشش سود اعلام کرده است.

لعابیران نیز هر چند روز گذشته پس از ارائه توضیحات درخصوص تعدیل پیش‌بینی درآمد سهم بازگشایی شد اما بدون نوسان قیمت در همان نرخ ۱۵۰۰ ریال باقی ماند؛ در توضیحات ارسالی شرکت به سازمان بورس دلایل تغییرات پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۹۴ بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه در مقایسه با گزارش قبلی اعلام شده که کاهش ۱۲ درصدی نرخ فروش نسبت به اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم در اثر رکود بازار و کاهش سطح تقاضای خرید بوده و به این ترتیب شرکت با استراتژی کاهش نرخ فروش سعی در جذب حداکثر تقاضای بازار داشته است، همچنین کاهش هزینه‌های اداری نیز مربوط به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش نفرات پرسنل اداری است. بر اساس این توضیحات سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت نیز از مبلغ ۶میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریال به مبلغ ۷۷ میلیارد و ۳۵۷ میلیون ریال افزایش یافته که دلیل عمده این موضوع را در پیش‌بینی فروش دفتر مرکزی شرکت در ۶ماه دوم سال جاری عنوان کرده است.

حفظ روند تعادلی در غذایی‌ها

محصولات غذایی نیز با نوسان روزانه ۵۷/ ۰ درصدی به‌عنوان چهارمین صنعت برتر دیروز شناخته شد همچنین این گروه بازدهی ماهانه ۱/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در این باره حسام حسینی، از کارشناسان بازار سرمایه درخصوص وضعیت گروه غذایی معتقد است: هر چند در گروه غذایی وضعیت متعادلی حاکم است اما با بررسی گزارش‌های ۶ ماهه این گروه شاهد بهبود نسبی در مقایسه با اطلاعات سال گذشته هستیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها، کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش درآمد سرانه، بیشترین آسیب را بر صنایع فعال در بورس وارد ساخته، گفت: هر چند درآمد سرانه کشور با کاهش مواجه شده اما کالاهای اساسی همچنان تقاضای خود را حفظ کرده و گرچه از لحاظ مقداری با کاهش اندکی روبه‌روشده‌ اما نسبت به دیگر صنایع کمتر دچار بحران و افت شده‌اند، که در این میان صنایع غذایی به دلیل ماهیت خاص خود به روال فعالیت متعادل چند سال اخیر خود ادامه داده است. حسینی صنعت غذایی را مشتمل بر سه گروه لبنی، روغنی و متفرقه تقسیم بندی کرد و گفت: هر چند گروه لبنی در ابتدای سال برای قیمت شیر با دامداران به مشکل خوردند و به دنبال افزایش نرخ در این زمینه بودند اما با کاهش قیمت‌های جهانی دغدغه خوراک دام برای دامداران کاهش یافت و به این ترتیب افزایش نرخی در این گروه صورت نگرفت که این امر به ایجاد شرایط تعادلی در این گروه ختم شد.

وی ادامه داد: با توجه به متوسط P/ E، ۵/ ۵ تا ۶ مرتبه این صنعت نمی‌توان انتظار جهش یا ریزش پرشتابی از آن داشت. حسینی درخصوص شرکت‌های روغنی این صنعت نیز گفت: ۳۵ درصد از کل بازار روغنی‌ها در اختیار بهشهر است که در ۱۰ سال اخیر تولید ۴۰۰ هزار تن و در دو سال اخیر نیز تولید آن به ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته که عمده دلیل این موضوع نیز اعمال تخفیف‌های فروش توسط شرکت است؛ شرکت در سال‌های اخیر ۶ درصد از کل فروش ریالی خود را تخفیف داده که امسال به ۷ درصد رسیده که این تخفیف‌ها را برای تصاحب بازار فروش اعمال می‌کند. وی با اظهار این مطلب که هر چند تخفیف‌های مزبور تاثیری در سود و زیان شرکت نداشته و فقط به حفظ بازار منجر شده، گفت: تنها مشکل موجود در این شرکت وجود سهامدار عمده عربی آن بود که کمی آن را دستخوش تغییرات کرد اما این موضوع در یادداشت شفاف‌سازی که اعلام شد ماهیت سرمایه‌گذار خارجی خللی در روند عملیاتی آن ایجاد نمی‌کند، برطرف شد و درنتیجه انتظار می‌رود با تداوم روندحفظ بازار فروش، این شرکت در یکی دو سال آینده به سودآوری مطلوبی برسد.

چه خبر از دیگر صنایع؟

روز گذشته صنایع رایانه و دارویی از جمله صنایع منفی بودند که هر‌کدام به ترتیب زیان ۰۳/ ۰ و ۰۴/ ۰ درصدی را به نمایش گذاشتند، هر‌چند که این دو گروه آبان ماه را با بازدهی مثبت ۱/ ۳ درصدی و ۱/ ۲ درصدی پشت سر گذاشته بودند.

در گروه رایانه تنها نماد ایران ارقام با نوسان مثبت قیمتی روبه‌رو‌ شد؛ ایران ارقام در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال جاری به ازای هرسهم ۳۰۱ ریال سود محقق کرده است. شرکت افزایش سرمایه ۲۵ درصدی را در سال جاری به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هرسهم ۲۴درصد افت داشته است.همچنین سود خالص شرکت ۶درصد افت داشته که این موضوع عمدتا به‌خاطر افزایش ۱۱درصدی بهای تمام شده فروش است.

در این روز سه نماد رانفو، رکیش و رتاپ از نمادهای منفی این گروه بودند که بیشترین حجم معاملات نیز در اختیار رتاپ با جابه‌جا‌یی بیش از ۲۰۰ هزار سهم به ارزش ۵۵۶ میلیون ریال بود. در این گروه خدمات انفورماتیک در دوره ۶ ماهه نخست سال به ازای هرسهم ۹۴۲ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۹۸درصدی فروش و افرایش ۲۴درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها است. این شرکت بر اساس عملکرد ۶ ماهه پیش‌بینی خود را ۵۰درصد پوشش داده است.

در بررسی گروه دارویی نیز وضعیت متعادلی به چشم می‌خورد به‌طوری‌که نیمی از نمادهای این گروه با نوسان مثبت قیمت روبه‌رو شدند که در این راستا می‌توان به نمادهای دیران، دجابر و دلقما اشاره کرد. در این روز نماد داروسازی دکتر عبیدی به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد؛ «دعبید»پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۴ را با سرمایه ۱۶۸ میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۱,۱۳۰ ریال درنظر گرفته که این مبلغ در مقایسه با اطلاعات قبلی ۳۱ درصد تعدیل مثبت نشان می‌دهد، که شرکت عمده دلیل این تغییر را افزایش ۸ درصدی پیش‌بینی فروش و همچنین درآمد ناشی از محصولات قراردادی (سایر درآمدها) برمبنای عملکرد ۹ ماهه واقعی عنوان کرده است.

داروسازی کوثر نیز دیگر نماد دارویی بود که اطلاعات خود را ارسال کرد؛ « دکوثر» در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱/ ۶/ ۹۴ (حسابرسی نشده) به ازای هرسهم ۱۰۱ ریال زیان شناسایی کرده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶۲ ریال سود محقق کرده بود. با این حال، «دکوثر» برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ به ازای هرسهم ۵۶ ریال سود پیش‌بینی کرده است.

همچنین با توجه به افزایش سرمایه شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک از مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال به‌مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام مزبور از تاریخ ۲۳ آبان ماه تا ۲۲ دی ماه سال جاری تعیین شده است. شرکت سبحان دارو نیز دیگر دارویی بود که مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام را اعلام کرد؛ براین اساس با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به‌مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ ۲۷ آبان ماه تا ۲۶ دی ماه سال جاری درنظر گرفته شده است. واما گروه کانی‌های غیر فلزی هر چند در آبان ماه عملکردی مطلوب داشته و بازدهی ۶/ ۳ درصدی را به ثبت رسانده اما در روز گذشته با نوسان منفی ۷۲/ ۰ درصدی مواجه شد. در این گروه نمادهای کگاز، کسرام و کپشیر تنها نمادهای مثبت بودند هر‌چند نوسان قیمتی روزانه آنها در محدوده یک درصدی بود.