گروه بورس - مهرنوش سلوکی: روز گذشته بازار سهام با رشد 73واحد، بعد از گذشت 9 روز معاملاتی به سطح 63هزار واحد رسید. رشد روز گذشته بورس تهران که به کمک تک‌سهم‌ها صورت گرفت با افزایش تعداد و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل نیز همراه بود.


با این وجود بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در شرایطی که بخش مهمی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بسته خروج از رکود دولت می‌تواند اثرات مثبتی بر وضعیت بورس داشته باشد، اما همچنان تغییر محسوسی در روند بازار سهام مشاهده نمی‌شود. درواقع هرچند بازار در روز گذشته با تحرک بیشتر سهامداران همراه بود اما همچنان نشانه‌های رونق در آن دیده نمی‌شود. علیرضا مستقل تحلیلگر بازار سهام معتقد است، بسته خروج از رکود دولت نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی در شرایط بنیادی شرکت‌ها به‌خصوص گروه خودرویی داشته باشد و به همین دلیل نباید انتظار جهش‌های بزرگ را دراین بازار داشت. از سوی دیگر اعلام کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به 18 درصد در شرایط کنونی عملی به نظر نمی‌رسد و با توجه به تجربه‌های قبلی و عدم تعهد تعدادی از بانک‌ها بار دیگر با بی‌اعتمادی در میان سهامداران مواجه شده و تاثیر مهمی بر بازار سهام نداشته است.


بسته خروج از رکود در محدودیت زمانی

تشریح جزئیات بسته خروج از رکود دولت از چند روز قبل آغاز شد؛ به نحوی که بسیاری از کارشناسان با نگاهی خوش‌بینانه اجرای عملی آن را در کوتاه‌مدت عامل تحریک چرخه اقتصاد کشور معرفی کردند. با این وجود به نظر می‌رسد این بسته همچنان نتوانسته اثر روانی قابل انتظار را میان سرمایه‌گذاران خرد بازار به‌جا بگذارد و همچنان فاز تردید و رونق کم را در بورس تهران به همراه داشته است. علیرضا مستقل، کارشناس بازار سهام در این رابطه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اثر قابل توجه این طرح در فروش لوازم خانگی و در گروه خودرو به‌خصوص دو شرکت بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا است. اگر از بخش خدمات فروش لوازم اساسی چشم‌پوشی کنیم که تاثیر چندانی در بازار سهام ندارد؛ در بخش خودرو نیز با توجه به رخوت شدید و ضعف در عملکرد شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود چنین طرح‌هایی نتواند مشکلات این صنعت را دستخوش تغییرات جدی کند. با این وجود سهامداران حقیقی با آگاهی از شرایط بازار و صنایع بزرگ در کشور به دنبال یک محرک جدی‌تر هستند و تا عملی شدن این طرح‌ها نمی‌توانند با اطمینان گذشته در بازار سرمایه‌گذاری کنند. وی همچنین ادامه داد: به نظر می‌رسد بسته خروج از رکود با تمام تاثیرات مثبتی که در قدرت خرید و افزایش تقاضا دارد نمی‌تواند با محدودیت زمانی همراه باشد. با توجه به اینکه سیاست‌های انبساطی تهدیدی درخصوص افزایش تورم است و با اظهارات مقامات مسوول در زمینه توقف این طرح در صورت افزایش ۸/ ۰ درصدی تورم در ماه، به نظر می‌رسد در کوتاه مدت و با خالی شدن موجودی انبارها از کالا این طرح متوقف شود.


کاهش نرخ سود بی‌تاثیر در بورس

مستقل همچنین در زمینه خبرهایی درخصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 18درصد و تاثیر آن در بازار سهام بیان کرد: در بطن این خبر اجرای عملی چندانی دیده نمی‌شود. در زمینه کاهش نرخ سود سپرده، ساز و کار اجرایی بسیار مهم است. باید توجه کرد که نرخ سود به خودی خود پایین نمی‌آید و نیاز به افزایش عرضه پول نقد و به تبع آن کاهش نرخ بهره دارد. در این زمینه دخالت جدی بانک مرکزی حرف اول را می‌زند. اینکه بانک‌ها خودشان به این توافق برسند به نظر خیلی نمی‌تواند جنبه اجرایی در سطح کلان نظام بانکی داشته باشد. وی در ادامه افزود: در دوره‌های گذشته با کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 20 درصد عملا تاثیر جدی در بازار سهام حس نشد و بعضا دیده شد که در بسیاری از بانک‌ها و موسسات این تغییرات به‌صورت اجرایی نمایان نشد. حال با این اخبار به نظر می‌رسد فاز بی‌اعتمادی باقی مانده از گذشته میان سهامداران همچنان ادامه داشته و نتواند در روند حرکت شاخص کل تاثیر داشته باشد.


فتح سطح جدید برای شاخص کل

اما روز گذشته نماگر شاخص کل بازار سهام پس از ۹ روز توقف بر سطح ۶۲هزار واحدی، با یک پله صعود و برای اولین بار در ماه آبان به سطح ۶۳هزار واحد بازگشت. بورس تهران که روز گذشته با یک حرکت صعودی فعالیت خود را آغاز کرده بود در ادامه به سمت نزول تغییر مسیر داد و در ساعات پایانی به لطف رشد تک نماد‌های «فارس» و «تاپیکو» با رشد ۷۳ واحدی همراه شد. از سه نماد تاثیرگذار بر روند شاخص روز گذشته فارس با ۲/ ۶۲ واحد رشد، اثر مثبت و دو نماد «حکشتی» و«شبندر» به ترتیب با ۲۰ و ۸/ ۱۶ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل به ثبت رساندند. در همین حال، حجم، ارزش و تعداد معاملات در روز گذشته با رشد نسبی همراه بود که به زعم کارشناسان با افزایش تحرکات در بازار می‌تواند سیگنال مثبتی برای روز‌های آینده این بازار باشد. حجم و ارزش معاملات در روز شنبه به ترتیب۵۳۱ میلیون سهم و ۹۸میلیارد تومان بود که نسبت به آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته با رشد ۳/ ۰ و ۱۳ درصدی مواجه شده است.


علیرضا مستقل درخصوص عملکرد روز گذشته بازار می‌گوید: بورس تهران این روزها روند عادی ماه‌های قبل خود را طی می‌کند و تغییراتی که در آن رخ می‌دهد بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های کلان اقتصادی است. به‌طور مثال با اعلام جزئیات بسته خروج از رکود دولت این روزها شرکت‌های لیزینگ با فشار فروش مواجه شده و روند نزولی را آغاز کرده‌اند. وی در ادامه بیان کرد: شرایط معاملات در روز گذشته نزولی بود اما این روند بیشتر تحت تاثیر کمک تک سهم‌ها مثبت به پایان رسید. با این وجود به نظر می‌رسد این نوع مثبت شدن‌ها تاثیر چندانی در کلیت بازار نداشته و نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.


افت نسبی در آیفکس

روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) معادل ۶/ ۲ ‌واحد (۳۷/ ۰ درصد) کاهش یافت تا به رقم ۵/ ۷۰۱ واحد برسد. نمادهای پترول، شتران و میدکو بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند در حالی که تاثیر مثبت ذوب، وکوثر بر آیفکس بیش از سایر نمادها بود. روز گذشته معامله‌گران حقیقی در معاملات نمادهای تاثیر‌گذار بر شاخص کل فرابورس حضور فعال‌تری داشتند. حضور این معامله‌گران در هر دو سوی خرید و فروش چند نمادی که بیشترین تاثیر را بر آیفکس داشتند (شتران، پترول و میدکو) بسیار پررنگ‌تر بود. به شکلی که در برخی از این نمادها ۱۰۰درصد از حجم خرید و فروش به این معامله‌گران اختصاص یافت. به این ترتیب حجم معاملات دیروز فرابورس حدود ۷۶ میلیون سهم و ارزش معاملات حدود ۶۶ میلیارد تومان بود. اسناد خزانه اسلامی در روز شنبه برای چهاردهمین روز کاری متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد. این نماد ۱۳۲ ریال (۰۱/ ۰ درصد) رشد قیمتی یافت تا در قیمت ۹۲۲هزار و ۱۱۲ریال به کار خود پایان دهد. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد در پایان این روز معاملاتی به ۲/ ۲۶ درصد رسید.