اقتصادنیوز: گروه استخراج کانه‌های فلزی با دارا بودن سهم 4/ 4 درصدی از ارزش بازار سهام به عنوان یکی از گروه‌های کوچک اما در عین حال مهم بورس تهران شناخته می‌شود. نماد دوقلوهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» به عنوان شرکت‌های مطرح معدنی در این گروه قرار داشته و همواره سهامداران زیادی تحولات این گروه را پیگیری می‌کنند. شاخص این گروه از ابتدای پاییز تاکنون افت 5/ 2 درصدی را ثبت کرده و از ابتدای سال تاکنون نیز زیان این صنعت به 9/ 20 درصد رسیده است.
به طوری که از ابتدای سال تا‌کنون، تنها در ماه‌های فروردین و خرداد توانسته بازدهی مثبت برای خود ثبت کند که نشان از اقبال بسیار کم سهامداران به این صنعت دارد. در خصوص شرکت‌های سنگ‌آهنی گل گهر و کچاد افت ۳/ ۵ و ۸/ ۵ درصدی بازدهی این دو شرکت از ابتدای پاییز تاکنون به ثبت رسیده است. مازاد ظرفیت تولید سنگ‌آهن و تداوم افت تقاضای فولاد‌سازان کماکان کاهش قیمت سنگ‌آهن را در بازارهای جهانی در پی داشته؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود ظرفیت مازاد سنگ‌آهن در سال جاری به ۴۵ میلیون تن و در سال ۲۰۱۸ به ۲۱۵ میلیون تن برسد.

این شرایط موجب شده روند قیمت سهام دوقلوهای سنگ‌آهنی نیز در بازار سرمایه در وضعیت بدی به‌سر ببرد؛ آنچنان که تحت تاثیر کاهش تقاضا در بازار جهانی این محصول در بازار داخلی نیز اوضاع به همین منوال پیش رفته و تحت تاثیر این عامل و نیز برخی سیاست‌های دستوری وزارت صنعت در خصوص کاهش ۳ واحد درصدی قیمت فروش گندله، شرکت‌های مذکور ماه‌ها است با تعدیل منفی سودآوری و به دنبال آن افت ارزش خود در بورس روبه رو هستند.به هر ترتیب متاثر از شرایط ضعیف و تداوم افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی مواد معدنی به خصوص سنگ‌‌آهن، رکود داخلی شرکت‌های فعال در این گروه و افت قابل ملاحظه صادرات مواد معدنی به نظر می‌رسد دورنمای روشنی لااقل تا پایان سال برای صنعت استخراج کانه‌های فلزی نمی‌توان متصور بود و محتمل‌ترین فرضیه برای روند بازدهی این صنعت در ماه‌های پیش رو ادامه سیر نزولی حاکم بر آن خواهد بود.



کارنامه ضعیف دوقلوهای سنگ‌آهنی در پاییز

کارنامه ضعیف دوقلوهای سنگ‌آهنی در پاییز