گروه بورس،حدیث موسوی: بورس اوراق بهادار تهران برای ششمین روز متوالی با افزایش شاخص کل همراه شد و نوسان خود در کانال ۶۳هزار واحدی را ادامه داد. به این ترتیب با افزایش ۵۵ واحدی شاخص کل نماگر بازار به رقم ۶۳ هزار و ۱۲۶ واحد رسید.


مهم‌ترین‌ بحث صنایع بورسی در چند روز اخیر مربوط به اعلام جزئیات بسته خروج از رکود دولت است که بررسی برخی از بندهای آن از جمله اعطای کارت اعتباری ۱۰میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد به کارمندان نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت می‌توان انتظار رونق برخی شرکت‌های کوچک بورسی که کالاهای بادوام تولید می‌کنند را با تحریک تقاضای لوازم خانگی داشت، ضمن اینکه برنامه دولت برای بازپرداخت بدهی به پیمانکاران نیز تاثیر مثبتی در تامین سرمایه در گردش و نقدینگی شرکت‌های بورسی فعال در زمینه خدمات پیمانکاری و بعضا شرکت‌هایی مانند مپنا و کنتورسازی ایران دارد.

دیروز از ۳۷ صنعت بورسی تعداد ۱۱ صنعت تغییرات مثبت شاخص تا سطح حداکثر ۳/ ۲ درصد را تجربه کردند. این در حالی است که تعداد ۲۳ صنعت با ریزش شاخص تا کف ۶/ ۳ درصد همراه شدند. دیروز دو گروه خودرو و بانک بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این دو صنعت جزو مهم‌ترین‌ صنایعی به شمار می‌روند که به‌طور مستقیم از رفع تحریم‌های هسته‌ای منتفع می‌شوند و کارشناسان آینده روشنی را برای آنها متصور هستند.


خرید لوازم خانگی رونق می‌گیرد؟

گروه ماشین‌آلات و تجهیزات به موازات افت شاخص در اغلب صنایع بورسی ریزش 7/ 1درصدی را در کارنامه فعالیت روزانه خود به ثبت رساند تا دومین صنعت با بیشترین کاهش شاخص در روز گذشته نام بگیرد. تنها نماد سبز این گروه ماشین‌سازی نیرو محرکه بود که تنها حدود 3/ 0درصد رشد قیمت یافت. نماد شرکت پارس خزر نیز بالاترین افت قیمتی را به اندازه 6/ 4 درصد تجربه کرد. بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات این صنعت نیز به نماد شرکت کمباین‌سازی ایران اختصاص داشت و نزدیک به کل سهام «تکمبا» توسط معامله‌گران حقوقی دست به دست شد. مهدی افضلیان، کارشناس بازار سهام درخصوص تاثیر اعطای کارت‌های اعتباری 10میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی با نرخ ارزان 12درصد را در رونق برخی شرکت‌های این گروه به‌عنوان تولیدکننده لوازم خانگی موثر دانست و توضیح داد: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین‌ اهداف برای اعطای این کارت‌های اعتباری تحریک تقاضا و به فروش رفتن حجم انبوهی از کالاهای دپو شده در انبار این‌گونه کارخانه‌هاست، اگر در زمان اجرا مشکلاتی پیرامون فاکتور فروشی‌های صوری و بروکراسی‌های خسته‌کننده به‌وجود نیاید، می‌توان به رونق کوتاه‌مدت کارخانه‌های فعال در تولید لوازم خانگی امیدوار بود. این کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» افزود: این سیاست البته در کوتاه مدت تاثیر مثبت خواهد داشت و برای رونق پایدار این صنایع و شرکت‌ها در میان مدت تا بلندمدت باید سیاست‌های دیگری را مدنظر قرار داد.


بدهی دولت به مپنا پرداخت می‌شود؟

روز دوشنبه در میان ۱۰ صنعتی که بیشترین افت شاخص را تجربه کردند، صنعت خدمات فنی و مهندسی در رده پنجم قرار داشت. این گروه متاثر از افت قیمت مهم‌ترین‌ نماد آن یعنی «رمپنا» با کاهش ۷۴/ ۰ درصدی شاخص روبه‌رو شد. بررسی‌ها نشان می‌دهند شرکت مپنا به‌عنوان یکی از پیمانکارانی که طلب زیادی از وزارت نیرو بابت پروژه‌های خود دارد، در انتظار گشایش‌هایی درخصوص پرداخت بدهی‌های دولت به خود است. با توجه به اینکه در بسته خروج از رکود اعلام شده دولت قصد تسریع در پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران را از طریق انتشار صکوک، اسناد خزانه و... دارد، به نظر می‌رسد این شرکت بورسی نیز از این اقدام دولت منتفع خواهد شد. افضلیان در این خصوص توضیح داد: دولت به بسیاری از پیمانکاران از جمله گروه مپنا بابت انجام پروژه‌های گوناگون داخلی و خارجی بدهکار است و این شرکت‌ها در حال حاضر با چالش‌های بی‌شماری درخصوص کمبود نقدینگی و معضلات مربوط به تامین سرمایه در گردش روبه‌رو هستند که موجب شده کلید زدن پروژه‌های جدید یا اقدام برای به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه تمام قبلی با تنگناهای زیادی همراه باشد.


وی ادامه داد: اما اخباری که در مورد برنامه دولت برای تسریع در بازپرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران منتشر شده نشان می‌دهد، بسیاری از پیمانکاران از جمله گروه مپنا با گشایش‌های خوبی در زمینه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو خواهند شد؛ چرا که با فروش اوراق منتشر‌شده برای بازپرداخت بدهی‌های دولت به خود در بازار ثانویه می‌توانند مشکلات تامین مالی خود را تاحدود زیادی مرتفع کنند و پروژه‌های خود را به سرانجام برسانند.


شبندر پالایشی‌ها را قرمز پوش کرد

روز قبل شاخص گروه پالایشی‌ها با افت ۶۷/ ۰ درصدی همراه شد. در ۷ روز کاری گذشته اما این صنعت رشد ۱/ ۳ درصدی را تجربه کرده که همسو با رشد بازار بوده است. نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان دیروز تنها نماد سبزپوش این گروه بود که رشد حدود ۵/ ۰ درصدی را در جریان معاملات تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه نیز به نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس اختصاص داشت که سهامداران حقیقی مشارکت ۷۱ درصدی در سمت فروش و ۹۷ درصدی در سمت خرید سهام «شبندر» را به نام خود ثبت کردند.


روز قبل همچنین نماد پالایش نفت بندرعباس با کاهش 14/ 2 درصدی قیمت، اولین نماد بورسی نام گرفت که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل به میزان 8/ 25 واحد گذاشت. مهمترین چالش‌های حال حاضر این صنعت کماکان به بحث اعلام دستوری قیمت نفت و فرآورده‌ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش بازمی‌گردد که موجب شده در شرایط کاهش جهانی قیمت نفت و سودآور شدن پالایشگاه‌ها در سطح جهان، با زیان این صنایع در داخل روبه‌رو باشیم. افت بیشتر قیمت فرآورده‌ها در مقایسه با نفت به‌عنوان ماده اولیه شرکت‌های فعال در این صنعت زیان پی‌در‌پی را به جای کسب سود به آنها تحمیل کرده است.


خروج از رکود مسکن در هاله‌ای از ابهام

روز گذشته صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز جزو صنایع قرمز‌پوش بورس قرار گرفت. شاخص این صنعت روز دوشنبه ۷۴/ ۰درصد کاهش یافت تا زیان این گروه را از ابتدای سال تاکنون به ۱/ ۱۲ درصد برساند. در ۷ روز کاری قبل اما صنعت انبوه‌سازی با بازدهی ۶/ ۲ درصدی همراه شده بود. روز گذشته در شرایط قرمز‌پوشی اغلب نمادهای فعال در این گروه، نماد شرکت توسعه‌ شهری ‌توس ‌گستر با رشد ضعیف ۰۹/ ۰ درصدی قیمت روبه‌رو شد. نماد شرکت نوسازی و ساختمان تهران نیز بالاترین افت قیمت به میزان ۴/ ۴ درصد تجربه کرد. نماد «ثنوسا» بالاترین حجم و ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقوقی سهم ۴/ ۷۵درصدی در سمت فروش و مشارکت ضعیف ۲/ ۳ درصدی در سمت خرید این نماد را داشته‌اند. در شرایطی که وضعیت اکثر ۲۶ شرکت ساختمانی حاضر در بورس و فرابورس طی دو سال اخیر سخت و با زیان ۴۲ تا ۱۲ درصدی اکثر شرکت‌های این گروه همراه بوده روز گذشته اعلام شد رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان به رئیس‌جمهور نامه نوشته و با اعلام وضعیت نزدیک به ورشکستگی فعالان بخش مسکن و لزوم انجام اصلاحاتی به آمادگی در مشارکت‌هایی چون لیزینگ مسکن، رهن ثانویه و فروش اقساطی تاکید کرده است. در شرایط فعلی که اغلب صنایع بزرگ کشور درگیر رکود بوده و روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند کارشناسان افزایش سقف تسهیلات اعطایی به انبوه‌سازان و وام‌های مرتبط با خرید واحد مسکونی در تهران و شهرستان‌ها را در رونق ساخت و ساز و تحریک تقاضا در این صنعت مهم بورسی موثر قلمداد کرده و نسبت به خروج این صنعت از رکود در میان مدت تا بلندمدت ابراز امیدواری می‌کنند.


تکرار روزهای نزولی سنگ‌آهنی‌ها

روز گذشته صنعت استخراج کانه‌های فلزی همچون اغلب صنایع قرمزپوش بود. شاخص این گروه بورسی روز دوشنبه 11/ 0 درصد کاهش یافت تا از ابتدای سال تاکنون زیان این صنعت به رقم 7/ 19 درصد برسد.


نماد شرکت‌های توسعه معادن و فلزات و نیز معادن منگنز ایران تنها نمادهای سبزپوش این گروه در روز قبل بودند و اغلب نمادها با افت قیمت روبه‌رو شدند. بیشترین افت قیمت این صنعت روز گذشته به نام نماد شرکت معادن بافق با حدود افت ۶/ ۴ درصدی ثبت شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات این صنعت نیز مربوط به نماد «ومعادن» بود. بررسی معاملات روز دوشنبه این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقوقی مشارکت بیش از ۸۰ درصدی در سمت دادوستد سهام شرکت توسعه معادن و فلزات داشته‌اند. مهمترین اخبار این صنعت بورسی را در چند ماه اخیر می‌توان در مواردی همچون کاهش دستوری نرخ فروش گندله از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و اثر آن روی صورت مالی شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و فلزات، بهره‌برداری از کارخانه تولید کنسانتره و فاز ۲ کارخانه توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه و همچنین حذف عوارض صدور سنگ آهن کنسانتره در شورای اقتصاد و به تازگی درج قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۰ درصد در سایت معتبر متال بولتن دسته‌بندی کرد. به هر ترتیب تحت تاثیر افت قیمت‌های جهانی مواد معدنی در بیش از یک سال گذشته، کاهش صادرات و نیز برخی سیاست‌های دستوری از سوی وزارت صنعت، شرکت‌های فعال در گروه استخراج کانه‌های فلزی به خصوص سنگ‌آهنی‌ها روزهای سخت و زیانباری را تحمل می‌کنند.

تحریک موقت صنایع کوچک با وام ارزان

تحریک موقت صنایع کوچک با وام ارزان